Nasi Lemak Pandan Halba & Sambal Kerang Petai

7:57 PTG

Hari ini masak nasi lemak merangkap untuk sarapan pagi hingga ke tengahari. Berselera sungguh Firdaus makan. Berkali-kali tambah nasi dan sambal, tapi kuis jauh-jauh kerang dan petai. Kalau masak sambal gunakan cili kering jenis Wonder Hot, memang dijamin tidak pedas. Sambal beginilah yang sangat disukai Firdaus.

Nasi Lemak Pandan Halba & The Gang.


Kali ini Amie masak Nasi Lemak Pandan Halba. Selain Sambal Kerang Petai, Amie lengkapkan dengan ikan bilis dan kacang tanah goreng, hirisan mentimun, telur rebus dan ayam goreng berempah.

Nasi Lemak Pandan Halba & The Gang

Nasi Lemak Pandan Halba

Bahan-bahan untuk Nasi Lemak Pandan Halba
  • 4 cawan beras biasa (cawan beras rice cooker) - cuci dan toskan
  • 200 ml pati santan
  • 4 helai daun pandan kisar dengan 350ml air - tapis
  • 1 helai daun pandan - siat dan simpul
  • 3 cm halia - ketuk
  • 2 ulas bawang putih - ketuk
  • 1 sudu kecil halba
  • 1/2 sudu kecil garam
Cara memasak:
  1. Masukkan beras, halia, halba, bawang putih, daun pandan dan garam ke dalam periuk (rice cooker).
  2. Tuangkan jus air pandan dan santan sehingga paras 4 di dalam rice cooker - Amie ikut sukatan beras iaitu 4 cawan beras (sukatan rice cooker) bersamaan dengan ukuran / sukatan paras 4 rice cooker. Jika ingin hasil nasi lemak lebih lembut, boleh tambahkan sedikit air lagi.
  3. Kacau isi rice cooker beberapa kali dan kemudian tutup periuk.
  4. Tekan butan 'on' dan biarkan sehingga nasi lemak masak.

Sambal Kerang Petai

Bahan-bahan untuk Sambal Kerang Petai:
  • 1 cawan isi kerang
  • 1 cawan isi petai
  • 15 biji cili kering wonder hot - buang biji - rebus hingga masak - toskan - kisar - ketepikan
  • 1 labu bawang besar - mayang kasar
  • 3/4 cawan minyak (setelah sambal masak, buangkan lebihan minyak)
  • 1 sudu besar pati asam jawa - bancuh dengan 3 sudu besar air
  • garam / gula melaka / perasa pilihan secukupnya
Bahan kisar:
  • 3 ulas bawang putih
  • 15 biji bawang merah
  • 1 cm halia
  • 1 sudu kecil belacan
Cara:
  1. Panaskan minyak. Tumis bahan kisar hingga pecah minyak. 
  2. Masukkan bancuhan air asam jawa, cili kering kisar serta gula melaka.
  3. Biarkan masak sehingga pecah minyak sekali lagi. Kacau sekali- sekala. Gunakan api sederhana.
  4. Masukkan hirisan bawang besar, kerang dan petai.
  5. Taburkan garam / perasa pilihan secukupnya. Kacau beberapa kali.
  6. Setelah bawang besar layu dan petai berubah warna padamkan api dapur.
IKab Bilis dan Kacang Tanah Goreng.


Telur Rebus & Hirisan Timun

Ayam Goreng Berempah.


Hirisan Mangga Udang Tabur Serbuk Asam



Sampai di sini dahulu cerita kita.
Kena tidur awal sebab esok pagi akan uruskan PDPR lebih awal. Maklumlah pukul 9 pagi pula ada gangguan dari pihak kayangan untuk menghadiri Google Meet. 
Jumpa lagi.
Selamat malam.

23 comments

  1. selain sambal kerang, rendang kerang pon sedap makan dengan nasi lemak. dua2 fevret saya..

    BalasPadam
  2. Sambal kerang saya makan, tapi petai tak makan.. hehe

    BalasPadam
  3. Menggoda sungguhhhh nasi lemakk yang kak amie buat ni! Sambal kerang, bilis yang rangup, kerakkk ayamm lagi, yang mangga udang lagi, semuanyaaaa nampak menyelerakan!

    BalasPadam
  4. Nasi lemak pandan halba pulakkkk....😋😋

    Mula tengok pic full hidangan dalam nyiru tu nampak macam ada kuih bingka ubi...Sekali scroll ke bawah.....🥭🦐
    hihihi

    BalasPadam
  5. Halo semuanya

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda semua kebenaran, semua orang yang Anda lihat posting mereka di blog dan website ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi korban dari cerita mereka dan mereka telah menghancurkan hidupku.
    Saya di sini bukan untuk menceritakan kisah tentang bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak uang karena mereka.

    Saya di sini untuk memberi tahu Anda PERUSAHAAN PINJAMAN yang benar dan satu-satunya yang Allah kirimkan untuk mengubah hidup saya,  mereka SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL, mereka adalah satu-satunya perusahaan pinjaman asli yang diakui dan didanai oleh BANK DUNIA.

    Mereka adalah satu-satunya perusahaan pinjaman asli, mereka memiliki syarat dan ketentuan pinjaman yang cukup besar, untuk memahkotai semua pinjaman mereka terjangkau dan cepat dicairkan tidak seperti perusahaan palsu lainnya yang Anda lihat di sini online yang akan mengambil uang Anda tanpa mencairkan pinjaman Anda,
    Tolong jangan tertipu oleh penguji yang memiliki nomor indonesia dan whatsapp, mereka semua scammers, bagaimana bisa satu perusahaan memberikan pinjaman?, itu harus menjadi pertanyaan pertama Anda orang-orang saya.

    Rekan-rekan saya di Asia, saya mohon Anda untuk mendengarkan saya karena saya bersumpah kepada Anda atas nama Allah, bahwa saya mengatakan yang sebenarnya, ALL GLOBAL GRANT LOAN, perusahaan adalah satu-satunya perusahaan yang dapat diandalkan dan mereka akan memastikan Anda menerima pinjaman Anda setelah Anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang dipersyaratkan.

    Mengapa Anda tidak berada di antara kabar baik ini dengan menghubungi  mereka segera jika Anda SANGAT TERTARIK untuk meninggalkan perjuangan keuangan Anda dan untuk meningkatkan tingkat hidup Anda, ini EMAIL mereka allglobalgrantloan@gmail.com.

    Anda sangat bebas untuk menghubungi saya di EMAIL saya fradesyriritia12@gmail.com untuk informasi lebih lanjut, saya akan senang mendengar Anda berbagi kisah kebahagiaan Anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL karena telah memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Perusahaan: SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL
    EMAILPerusahaan: allglobalgrantloan@gmail.com.
    Whatsapp Perusahaan :   +1(301)971-444
    Email Saya:  fradesyriritia12@gmail.com

    BalasPadam
  6. Maunya tak bertambah2 anakanda mkn...ibunya punya nasi lemak super duper sedapppp

    BalasPadam
  7. TERBAIK NASI LEMAK AMIE LENGKAP SEMUA SEDAP LAUK2NYA

    BalasPadam
  8. sedapnya kak, kalau Aiyan ni pun tak tolak bila emaknya masak nasi lemak...
    kadang pedas pun dia bedal... tapi nasi lemak dia nasi dan sambal je... bilis, telur timun semua takmo

    mau bertambah makan, memang kanak-kanak tak tolak nasi lemak, mungkin sebab aromanya yang sedap tu kan

    BalasPadam
  9. Nasi lemak letak halba memang sedap! Saya pernah cuba ketika beraya merangkap sarapan. 2-3 kali tqmbah.

    BalasPadam
  10. Lengkap nasi lemak kak amie.. Sha makan juga nasi lemak yang bubuh halba ini tapi kalau banyak sangat, rasa dia sedikit pelik.. hehehe

    BalasPadam
  11. Alahai sedapnya.. kalau saya pun bertambah makan ni

    BalasPadam
  12. Sedap macam ni kenalah Firdaus makan bertambah. Hidangan lengkap nasi ayam siap sekali ayam goreng berempah dan pencuci mulut. Cantik warna kuning isi buah mangga udang tu. Isi dia pun elok.

    BalasPadam
  13. tgk gambar je pun dh rasa nk tgk berkali² apatah lg dah mkn kena tambah berkali² mcm firdaus.. hehehe

    BalasPadam
  14. Firdaus, kalau tak nak kerang, meh bagi aunty, hihi

    BalasPadam
  15. Sambal kerang tu menggamit selera la kak amie..sambal kerang idaman SA tu,..baru terlintas di fikiran terus ternampak plak kt sini ha...mencabar iman betul ni...geram jer SA tengok...insyaallah kena buat jugak weekend ni...esok rasanya nak ajak abah pergi pasar besar la..mana tau ada kerang fresh2

    BalasPadam
    Balasan
    1. sejak pkp, sini sukar nak dpt kerang fresh :(
      order yg frozen aje, SA. kurang sedap. liat!
      tapi tu la, better than nothing la kan.

      Padam
  16. sedapnyaa. lama tk rasa air tgn mak buat nasi lemak.. confirm akan bertambah tambah
    bengkel kereta
    workshop near me
    mekanik
    minyak hitam
    servis kereta

    BalasPadam
  17. Balasan
    1. sama la kita. geram.
      ratah depan tv ha ha ah ha :)

      Padam
  18. aida kalu masak nasi lemak, kak, santan, daun pandan & garam je :)
    yg lain2 tu kurang suka.
    resepi nasi lemak akak ni mcm resepi mak saya. rinduuu la plak.

    BalasPadam
  19. Sedapnya sambal kerang.. Ada petai pula lagi.. Berganda-ganda dia punya sedap..

    BalasPadam
  20. nasi lemak dah nmpk sedap. ak pulak sambal kerang petai. fuhh, memang confirm sedap..

    BalasPadam
  21. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    BalasPadam

TERIMA KASIH TINGGALKAN KOMEN.

Labels

~Australia (Perth) ~Balkan ~Bosnia and Herzegovina ~Brunei Darul Salam ~China (Shenzhen - Guilin - Yangshuo - Guangzhou) ~Cuti-Cuti Malaysia ~Ekspedisi ~Europe ~India (New Delhi - Srinagar - Pahalgam - Gulmarg) ~Indonesia ( Padang - Bukit Tinggi - Jambi - Palembang - Jakarta ) ~Indonesia ( Sumatera Barat - Bukit Tinggi - Padang ) ~Indonesia (Bandung - Jakarta - Jogjakarta) ~Travelogue ~Indonesia (Kalimantan Timur: Nunukan - Tarakan - Balikpapan - Samarinda - Tenggarong) ~Indonesia (Sidoarjo - Surabaya - Malang) ~Indonesia (Surabaya - Malang) ~Italy ~Jalan-Jalan Cari Ikan ~Jalan-Jalan Cari Makan ~Johor ~Kedah ~Kelantan ~Kenali Hidupan Akuatik ~Korea Selatan - Seoul - Nami Island ~Kuala Lumpur ~Madinah 2023 ~Makkah & Madinah ~Makkah 2023 ~Melaka ~Muhasabah Diri ~Negeri Sembilan ~Nepal (Kathmandu-Pokhara-Dhampus-Machhapuchhre Base Camp) ~Pahang ~Penginapan / Homestay / Hotel / Resort ~Perak ~Pulau Pinang ~Putrajaya ~Sabah ~Saudi Arabia ~Selangor ~Tempat Menarik di Malaysia ~Thailand ( Bangkok - Hua Hin) ~Thailand (Hatyai) ~Travelogue ~Turki ~Umrah ~Umrah 2023 ~Vietnam ( Da Nang - Hoi An - Ba Na Hills) Acar Advertorial Agar-Agar Air Asam Aneka Hidangan Nasi Aneka Hidangan Sup Aneka Jenis Serunding Anekdot Antologi Puisi Apam Asian Food Festival Awards Ayam / Itik / Burung BBQ Bekal Makanan Biskut Buah Bubur Buku Cerita / Komik / Cerpen / Novel Buku Motivasi Buku Resepi Buku Resipi Buku Sejarah Buku Travelog / Novelog Cerita Dari Dapur Cerita Dari Pasar Cerpen Kanak-Kanak Chips Contest / Kuiz / GA Desserts Dried Pasta: Spaghetti/ Spiral / Fusili / Rigatoni / Fettuccine / Risoni / Lasagne / Conchiglie / Tagliatelle / Macaroni / etc Dumpling / Wantan / Siew Mai / Dim Sum Food Review Hari Raya Hasil Karyaku Herba Hidangan Berbuka Puasa Hidangan Berpantang Hidangan Bersahur Hidangan Tengah Hari / Malam Hidangan Tengahari / Malam Himpunan Kad Ucapan Ikan Japanese Food Jeruk / Pickles Johor Juadah Hari Raya Juices / Smoothies Kek Kek Lapis Kek Lapis Sarawak Kek Sarawak Kelas Masakan Keluarga Kerabu Kerang-Kerangan Ketam / Sotong / Udang Khidmat Foodpanda Kiriman Komentator Korean Food Kudapan Kuih Raya Kuih Tradisional Nusantara Kuih-Muih Kuiz / GA Lain-Lain Laksa / Mee / Mee Hoon / Kuey Teow Lembu / Kambing / Lamb / Rusa Lobster Malaysian Food Festival Masakan Ala Kadazan / Dusun Masakan Ala Bajau Masakan Ala Bugis Masakan Ala Cina Masakan Ala Cocos Masakan Ala Jawa Masakan Ala Mamak Masakan Ala Nyonya Masakan Ala Pakistan Masakan Ala Thai Masakan Brunei Masakan India Masakan Indonesia Masakan Minang Masakan Negeri Sembilan Masakan Pahang Masakan Sabah Masakan Sarawak Masakan Singapura Masakan Suluk Masakan Timur Tengah Masakan Tradisi Kedah Masakan Tradisi Kelantan / Terengganu /Pantai Timur Masakan Tradisi Melayu Melaka Masakan Tradisi Perak Masakan Tradisi Pulau Pinang Masakan Tradisional Nusantara Masakan Utara Menu ala Fusion Minuman Panas / Sejuk Muffin Nuffnang Oleh-oleh Otak-Otak Pastry Pemakanan Sihat Pembelian Online Petua Di Dapur Pie Pizza Puding Resepi Amie's Little Kitchen di Media Cetak Resepi Bonda Roti Sambal Sambutan Hari Istimewa Santai Bersama BEN ASHAARI Sarapan Pagi / Minum Petang Sate Sayur Seafood Segmen : Meriahnya Dunia Masakan Segmen Share Resipi Setulus Kasih Soto & Coto Telur Tempahan Western Food Wordless Wednesday

Subscribe