Bubur Kacang Hijau dengan Durian

by - 8:49 PTG

Petang tadi hujan lebat. Sejuk! Teringat ada semangkuk kecil 'simpanan' Bubur Kacang Hijau dengan Durian dalam peti sejuk, terus keluarkan dan panaskan. 

Apabila cuaca sejuk, aroma durian pun semerbak apabila wap mula berkeliaran di ruang dapur! Sedap sungguh dapat makan Bubur Kacang Hijau dengan Durian., apalagi kalau dicecah dengan roti atau biskut!



Bubur Kacang Hijau dengan Durian ini Amie masak kelmarin petang sewaktu anak-anak buah muncul di dapur. Amie sudah rebus kacang kemudian Amie padamkan api dapur. Seperti biasa, setelah kacang hjau yang direbus menjadi sejuk, Amie pun akan masukkan segala bahan yang lain untuk melengkapkannya menjadi bubur yang sedap.

Oleh kerana anak-anak buah ringan tulang meneruskan kerja masak bubur kacang hijau, jadi Amie serahkan kepada mereka sambil beri arahan seterusnya. Ada permintaan dua orang anak buah yang belum sampai ke rumah Amie. Dua orang ini tak mahu makan bubur kacang hijau dengan durian. Jadi, sebelum bubuh santan dan durian, Amie minta anak buah di dapur ambil sedikit dan masukkan ke dalam periuk kecil. Kemudian tambahkan santan sahaja  Jadi, dapatlah penuhi keinginan dua anak buah yang tak mahu makan bersama durian.

Bubur kacang hijau dalam periuk besar ditambah isi durian dan santan. Oleh sebab sudah cukup manis dengan rasa durian, jadi tambahkan saja 1 cawan santan pekat. Gula pasir pun hanya 3/4 cawan sahaja.

Bubur Kacang Hijau dengan Durian ini sangat sedap sebab kacang hijau tidak hancur. Itulah keistimewaannya rebus dahulu kacang hijau sampai empuk, dan kemudian sejukkan sebelum dipanaskan kembali dan tambah segala aksesori yang digemari.

Terima kasih MIL atas tunjuk ajar masak bubur kacang hijau.

Bahan-bahan:
  • 2 cawan kacang hijau
  • 1 tin isi jagung
  • 20 ulas durian
  • 1 cawan sagu biji - bilas
  • 2.5 liter air
  • 1 cawan santan pekat
  • 3/4 cawan gula pasir - boleh kurang atau lebih ikut tahap kemanisan yang diingini
  • 1 helai daun pandan - siat dan simpul
  • 2 cm halia - diketuk
  • secubit garam
Cara memasak:
  1. Masukkan kacang hijau bersama air ke dalam periuk.
  2. Masak sehingga mendidih. 15 minit kemudian tutup periuk dan padamkan api dapur.
  3. Biarkan selama 30-45 minit.
  4. Nyalakan semula api dapur. Masukkan halia, jagung tin dan sagu biji ke dalam periuk.
  5. Setelah sagu biji kembang, masukkan gula pasir dan durian serta daun pandan. Kacau selalu sehingga gula larut.
  6. Kemudian tuangkan santan pekat dan taburkan secubit garam.
  7. Biarkan seketika sehingga kuah mula mendidih.
  8. Kacau beberapa kali dan padamkan api dapur.

You May Also Like

31 ulasan

  1. ada jugak beli kacang hijau dua hari lepas, mmg dah rancangan nak buat bubur kacang hijau.. insyaAllah esok, kalau rajin.. hehehe

    BalasPadam
  2. kl hujan lebat jga
    baru terlintas dlm fikiran nk buat td he hee sb ada lebihan kacang hijau rebus buat bubur syuro dan
    durian frozen pun ada

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah jadi ke bubur kacang hijau dengan duriannya?
      Selamat menjamu selera Cik Nor.

      Padam
  3. Masa sy kecik2 dulu, sy sangat tak suka bubur kacang yang ada halia dan bubur kacang yang ada durian. Sekarang ni, bolehlah makan yang ada durian, macam tersuka tanpa sengaja pulak 😜

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bak kata Mama Cella: Perubahan usia adakalanya turut mengubah selera kita.

      Padam
  4. Terima kasih kongsi petua untuk kacang hijau tidak hancur. Insyaallah nak try.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh try. In syaa Allah kacang hijau tak hancur. Empuk dan sedap rasanya.

      Padam
  5. Saya suka bubur kacang dan suka durian,tapi kena makan asing2.hihihi
    Sama juga budu dan tempoyak saya akan makan asing-asing.Tapi selera ni tak boleh nak jangka.Kadang berubah2..hihihi
    Tips rebus kacang tu menarik.Boleh cuba lepas ni.TQ cikgu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu. Selera tak sama.
      Kalau makan karipap saya suka makan kulit dengan intinya saja. Yang kelim tepi tu tolak tepi hihihiii.
      Cubalah tips arwah MIL saya. Orang kata try and error. Tak menjadi, kena cuba lagi hingga berjaya.

      Padam
  6. Sedap dimakan waktu petang..

    BalasPadam
  7. https://madey09.blogspot.com/2021/09/buat-sendiri-suci-murni-kuih-kacang.html
    salam ziarah terjah blog puan ya

    BalasPadam
  8. Ammi suka bubur kacang hijau.. Tp anak2 semua tak suka. Kalau bubur pulut hitam haaaa yg tu laju takyah jemput mangkuk dh sampai

    BalasPadam
    Balasan
    1. Citarasa anak-anak dengan orang tuanya memang berbeza ya Ammi.

      Padam
  9. Sini malam tadi hujan. IH kalau kami buat bubur guna gula melaka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biasa gunakan gula melaka, tapi kehabisan stok pula. Sedapkan guna gula melaka.

      Padam
  10. Sedap ..semerbak bau durian..akal pun suka juga cicah dgn roti atau biskut 4 segi tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haaa biskut 4 segi tu memang sedap cecah bubur. Cecah milo, kopi pun sedap sangat.

      Padam
  11. mak saya pun suka sejukkan dulu kacang hijau supaya tak lembik sangat buburnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan Sal.
      Bila dikunyah terasa lemak kacang hijau.

      Padam
  12. Menyelerakan makan bubur ramai-ramai, besar hati melayan bila ada anak buah yang ringan tulang ..meriah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, rumah yang sunyi terus berubah meriah.

      Padam
  13. Dah lama rasanya SA x menikmati bubur kacang hijau...bukan x suka..suka sanagt cumanya angin dan bila seorang tak boleh makan kat rumah ni memang tak masak la...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak apalah SA.
      Boleh makan bubur lain pula. Banyak bubur yang sedap selain bubur kacang.

      Padam
  14. Sedapnya bubur kacang hijau durian panas panas makan bila hujan ni. Suka makan tapi encik suami tak suka sangat. Nak masak untuk sorang memang becinta betul memikirkan proses yang agak lama.

    BalasPadam
  15. musim durian tak sah kalau tak buat bubur kacang durian... tak lengkap rasanya

    BalasPadam
  16. sedap . lagi-lagi dicicah bersama roti putih

    BalasPadam
  17. mmg sedap kalau mkn panas2 time waktu hujan..

    BalasPadam