Kenduri Buah Terap @ Tarap

by - 6:08 PTG

Sekarang musim buah terap @ tarap di Borneo. Amie masih ingat, dahulu buah ini berharga di antara RM1-RM2 sebiji.Sekarang, minta maaf! Nak beli sebiji pun fikir 11 kali. Walaupun saiz kecil, harganya tidak jatuh dari RM8. Itu harga di LD. Harga buah terap @ tarap yang dijual oleh peniaga buah-buahan di tepi jalan. Musim ini sudah dua kali kami beli. Kami pilih saiz yang agak besar dengan harga di antara RM10-RM13 sebiji.


Isi buah terap @ tarap.

Ini buah terap @ tarap saiz kecil. Harganya RM10 sebiji.

Beginilah rupa isi buah terap @ tarap.

Biji buah terap @ tarap goreng.

Selepas makan isi buah terap @ tarap Amie kumpulkan bijinya dan goreng. Amie taburkan secubit garam dan goreng dalam air fryer.Orang kata rasa kuaci, tapi bagi Amie rasa biji nangka pula! Maklumlah pokok terap @ tarap ini berkeluarga dengan cempedak dan nangka!

Buah terap @ tarap.

Ada kawan sekerja jual buah terap @ tarap dari kebun sendiri. Harga kawan-kawan sudah tentulah agak murah sedikit. Kalau gambar terap @ terap di atas jenis bulat, terap dari dusun kawan ini jenis lonjong pula. Berkendurilah kami selama 3 hari untuk menghabiskan 3 biji buah terap @ tarap!


Inilah rupaya isi buah terap @ tarap bentuk lonjong.

Isi buah terap @ tarap yang sudah masak ranum.

Hari ini merupakan hari terakhir kami habiskan stok buah terap @ tarap. Bangun pagi masuk dapur terus terbau aroma buah terap @ tarap yang sudah masak ranum! Amie buka kulitnya, dan kalau di angkat mungkin isinya akan lerai berjatuhan.


Seperti biasa selepas habis makan isi terap @ tarap, Amie kumpulkan bijinya. Buah terap @ tarap bentuk lonjong, bijinya pun ikut lonjong!

Biji terap.

Setelah dicuci bersih, Amie  taburkan sedikit garam dan goreng biji terap @ tarap menggunakan minyak pula. Amie tutup kuali sebab apabila mula masak, biji terap @ tarap akan pecah dan meletup keluar dari kuali!

Biji terap @ tarap goreng.

Ini biji terap @ tarap yang siap digoreng. Jangan tunggu sehingga sejuk untuk menikmatinya sebab biji terap @ tarap akan menjadi keras!

You May Also Like

12 ulasan

  1. Penuh isi buah tarap ni. Lonjong tu lagi banyak dapat. Rezeki dapat beli dengan kawan, dapatlah harga kawan-kawan. Buah dari keluarga cempedak nangka ni haruslah bau dia kuat. Isinya saya rasa mesti ke arah isi biji cempedak. Ada orang buat kerepek biji cempedak. Tapi tak pernah cuba pulak. Kalau buat cempedak goreng, mesti akan makan isi biji tu. Sedap rasa lemak lemak. Tak membazir makan dari buah sampai bijinya :) Pergi sabah wajib cara buah terap @tarap ni. Semenanjung ni memang tak dapatlah.

    BalasPadam
  2. Ya allah..terujanya SA tengok..dulu masa pi Sarawak..ada jumpa..ingat nak beli dan cuba tapi Mak Abah x nak plak masa tu...sedapnya terliur SA tengok..mesti sedap isinya ni kan...

    BalasPadam
  3. Oh,ingatkan tadi kenapa pulak tetiba ada gambar kacang tanah goreng, rupanya biji tarap ya. Memang satu keturunan dgn cempedak dan nangka peliknya di Malaya tak jumpa pulak si tarap ni. Jom kita minta wak Warisan Petani cuba tanam nak 😅

    BalasPadam
  4. fav saya ni buah tarap <3 manis rasanya

    BalasPadam
  5. Nampak isinya macam isi cempedak

    BalasPadam
  6. Saya pernah makan buah ni. Akak ipar saya orang Sarawak.. Tapi dah lama duk Melaka setelah lama juga mereka tinggal di Sarawak

    BalasPadam
  7. Pernah nampak iklan jualan buah ni di Pasar Borneo @ Seri Kembangan tapi sayangnya tak boleh rentas negeri walau tak sampai 30 km pun

    BalasPadam
  8. eh macam rupa cempedak pulak ehh. kene try makan jugak yang ni.hehe

    BalasPadam
  9. Rasanya buah terap sudah popular itu yang mahal. Dahulu masa kecil jarang dengar orang hendak makan. Katanya buah terap kegemaran babi masuk kebun. Hehe ini saya dengar. Saya pun tidak pernah makan lagi.

    BalasPadam
  10. Sharing yang menarik. Rasanya seeumur hidup tak pernah makan atau lihat buah tarap ni

    BalasPadam
  11. oh ini rupanya buah terap ye

    BalasPadam
  12. Curious pulak rasa dia macam mana hehehe. Nampak sedap!
    Ohh patutlah nampak macam buah nangka dan cempedak, berkeluarga jugak rupanya mereka bertiga ni.

    BalasPadam