Rava Dosa & Upma

by - 11:16 PG

Jumpa lagi di pagi Selasa. Sudah sarapan pagi?  Jom sarapan rava dosa dan upma. Kita cecah chutney kelapa dan juga kari kambing! Selepas itu kita bilas perut dengan minuman lemon panas tanpa gula atau madu!



Sarapan pagi hidangan masakan India dari kedai mamak:

  • Dosa @ tosei
  • Rava Dosa
  • Upma
  • Kari Kambing
  • Chutney Kelapa
  • Kari Sayuran
  • Minuman Lemon Panas

Yang berlipat di depan itu dosa @ tosei.

Yang bergulung itu rava dosa.

Upma

Jom cuba makan upma, sejenis hidangan  yang berasal dari benua kecil India dan sangat terkenal di  Kerala, Andra Pradesh, Tamil Nadu, Karnataka, Maharashtra, Gujarat, Odia dan Tamil Sri Lanka.

Kari Kambing

Chutney Kelapa

Kari Sayur - sayura-sayur tertutup oleh kuah.

Minuman Lemon Panas.

Wokey!
Jom BDR.
Jom pantau anak-anak PDPR. Pagi ini Firdaus jawab soalan ujian Jawi dan Tauhid.

You May Also Like

30 ulasan

  1. sedapnyaaaaa kari kambinggggggg

    BalasPadam
  2. Ini favourite menu Kak Amie ni. saya tak pernah makan ni. Pernah jamah sikit tosei. Kurang gemar sebab rasa masam sikit. Ke memang masam? Tapi mungkin bila dah cicah dengan segala kuah tu baru rasa sedap kot. Tak cuba tak tahu rasa dia macamana kan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tidaklah favourite sangat. Sekadar alas perut jew. Memang rasa tosei agak masam sedikit sebab beras kena rendam semalaman.

      Padam
  3. Pun suka tosei....kari kambing

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau buat sendiri boleh penuhi citarasa kan Mama Cella. Alhamdulillah, ada orang belikan.

      Padam
  4. Wah memang tema masakan India.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kebetulan Encik Suami beli sarapan di restoran mamak.

      Padam
  5. Tosei ni sebenarnya makanan yang sihat....

    BalasPadam
  6. alamaakkk saya pun bkn penggemar tosei...
    capati ok lagi ! hehehe

    BalasPadam
  7. MIL timm teror msakan india ni sbb arwah FIL india, hihi..ritu time raya puasa mkn tosai jer..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wah! Beruntungnya. Bolehlah belajar dari MIL.

      Padam
  8. Akak suka tosei..rasa masam2 gitu..biasanya kalau kt kedai mamak depa hidangkqn dgn 3 jenis kuah- kuah dal,kari dan cutney

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya suka makan dengan chutney dan kentang masala.

      Padam
  9. ingat siapala buat dosa hati. hehe. meriahnya breakfast. lama nau tak makan tosei atau capati. weekend ni nak cari lah. cari jelah, buat sendiri tak reti

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sesekali ubah selera makan masakan mamak sedap juga kan Sal.

      Padam
  10. upma tu tak pernah dengar dan tak pernah rasa.. tak perasan pulak kalau ada jual di kedai mamak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Upma ni diperbuat daripada tepung semolina dan beras kasar.

      Padam
  11. Tak pernah makan.. tp kari kambing tu sedapnya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lagilah kalau dagingnya lembut...wallaaa...!

      Padam
  12. Lama dah tak makan tosei sejak pandemik ni, saya suka tosei.
    Ooh..dosa = tosei..hihi, pernah jumpa di pasaraya jual tepung dosa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Macam-macam ejaannya: tosei, tosai, tosey, dosa heheheee!

      Padam
  13. Selamat menjamu selera.. Ini kali menu India mari

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih. Sesekali layan menu India pula.

      Padam
  14. Tosei tu sarapan saya tiap weekend. Sejak pkp ni, memang inilah yg dihadap tiap minggu tanpa jemu 🤣

    BalasPadam
  15. lama xmkn tosei. mcm kena cari weekend ni.

    BalasPadam
  16. Laaa makanan rupanyaa, ingatkan nama apalah tadi hahaha

    BalasPadam
  17. Wah....puas fikir dosa apa plak...berkali2 baca mukadimah..eh..dosa tu tosei rupanya

    BalasPadam