One Pizza One Cola

1:38 PTG

Bismillahirrahmanirrahim.
TGB umumkan makan malam kami di sebuar restoran halal. Katanya lagi kami akan makan pizza.

One pizza, one cola!
Itulah menu yang disebut oleh TGB yang akan kami nikmati sewaktu berada di restoran nanti.

Dalam hati berkata: Oh, cola pula!
Hurrmmmm! Memang kita cakna dengan isu kemanusiaan di negara Palestin.

Apa agaknya beza rasa pizza di Italy dengan pizza di negara kita?

Bas yang membawa kami tiba di Piazza Marco Polo Caorle pada pukul 7:30 malam. Kami beratur masuk ke Malaga Ristorante Pizzeria. Sekali lagi TGB mengingatkan kami : One pizza, one cola!

Jom masuk ke Malaga Ristorante.

Ruang makan di dalam Malaga Ristorante.

Inilah ruang makan yang disediakan untuk rombongan kami.

Untuk kerusi lapan orang pelanggan, disediakan dua botol air mineral. Botol air mineral tutup warna pink itu Amie punya. Itu botol air mineral yang diperoleh seorang sebotol setiap hari ketika berada di dalam bas.

Air mineral yang disediakan oleh Malaga Ristorante.

Minyak Zaitun

Lada Hitam

Sementara menanti pizza dihidangkan, beri makan dulu HP dengan hiasan dalam Malaga Ristorante.

Intai tempat makan pelanggan di bahagian luar ruangan kami.

Sebahagian daripada ahli rombongan Trip Balkan.

Hiasan di bahagian atas ruang makan.

Ruang makan sebahagian lagi ahli Trip Balkan di bilik sebelah.

19 minit menunggu, datanglah pizza ke meja kami. Toppingnya sayuran seperti terung, zucchini dan tomato. Ada lapan potongan. Kami pun bahagi lapan orang, seorang sepotong. Pada masa yang sama, kami tertanya-tanya : Inikah yang dimaksudkan one pizza oleh TGB?

Pizza Topping Sayuran

Di antara kami memang ada yang tertunggu-tunggu minuman cola, tapi tidak nampak bayangnya pun! Akhirnya kami buka botol mineral dan tuang air ke dalam gelas. Selamat masuk perut sepotong pizza dengan segelas air mineral. Pizza yang masih panas, walaupun pertama kali kami makan dengan topping sayuran tapi sedaplah juga.

Sembilan minit kemudian, datang lagi pizza topping keju.
Kami bahagi sekeping seorang.

Pizza Topping Keju

Hidangan pizza ketiga.

Cepat jew kepingan pizza hilang dari bekasnya. Dan dua minit selepas itu datang lagi pizza jenis yang sama! Kami pun ambil lagi sekeping seorang. Pada masa ini perut sudah rasa penuh makan tiga keping pizza.
Apabila TGB menghampiri meja kami untuk bertanya adakah pizza yang dihidang itu sedap, seorang rakan rombongan bertanya : Mana cola?
Jawab TGB : No cola. One pizza, one water!
Begitu pula jawabnya.
Maknanya bukan telinga Amie seorang yang pekak!
Memang TGB sebut: One pizza, one cola tapi sekarang sudah berubah jadi one pizza, one water.
Suka hati engkaulah minah... ahaks!

Setelah habis pizza dalam pinggan ketiga, datang lagi pizza yang keempat!

Kali ini perut kami sudah tidak dapat bertolak ansur menerima pizza yang seterusnya.

Kami beritahu TGB untuk beredar dari Malaga Ristorante Pizzeria.
Kata TGB: Jangan bergerak dulu. Masih ada pizza yang akan dihidangkan. Setiap seorang kena makan satu pizza!
Oh, rupanya maksud one pizza ialah setiap seorang kena makan satu pinggan pizza lapan keping!

Melihat kami memang benar-benar tidak mampu menghabiskan pizza yang keempat, pelayan restoran membawakan kotak supaya kami masukkan baki pizza dan bawa pulang.

Kotak berisi pizza ini dibawa pulang oleh peminat pizza.

Begitulah kisahnya One Pizza One Cola yang menjadi One Pizza One Water.
Dapatlah kami makan pizza yang berupa roti rata panas dari oven, hidangan Italy klasik dengan toping sos tomato dan keju.

Lebih kurang pukul 9 malam waktu Italy, kami meninggalkan Malaga Ristorante Pizzeria.

Alhamdulillah, akhirnya dapat juga alas perut sebelum menuju ke destinasi seterusnya.

Hendak ke mana selepas ini?
Sudah tentulah hendak cari tempat tidur.
Jom ikut kami ke hotel.

10 comments

1. laaa, SA ingat ada cola...xde rupanya..

BalasPadam
  2. Tak jelas penyampaian dia kan. Pelik pula bila cola tak sampai-sampai. Baguslah kalau mereka cakna tentang hal Palestine. Mak aihhh 8 keping = one pizza memang tak mampu nak habiskan. Tapi cara macam tu dapatlah rasa berjenis jenis pizza.

3. Pizza memang sedap dengan Cola kan atau air carbonated. Uihhh kecur tengok pizza Italy tu.

4. Sepinggan pizza untuk semua tapi hantar satu2 ya sorang makan mmg tak habis kan ok juga boleh bawa balik

BalasPadam
  5. Nampak pizza ni terus terliur pula nak Pizza.

6. dana mula bayangkan sekeping tu sepotong pizza tu untuk sorang, sikit benor cukup kah. Tapi rupanya sebiji piza untuk seorang hehehhe...

7. Laaa...saya pun membayangkan ada la air cola...tak baik macam tu kan...cakap la dr awal 1 pizza 1 sky juice...

BalasPadam
  8. Hahahahahah saya dah pikir tadi, 1 pizza 1 cola, ini maksudnya 1 slice ato 1 bulatan pizza 🤣🤣. Kalo 1 bulatan terlalu banyak. Tp 1 slice sikit sangaaat.

Tapi untung juga kak diganti jadi water. Drpd cola kan 😂

9. Tiber cola jadi water.. penuh perut kalau pizzanya 8 keping

10. Tiber cola jadi water.. penuh perut kalau pizzanya 8 keping

TERIMA KASIH TINGGALKAN KOMEN.

Labels

~Australia (Perth) ~Balkan ~Bosnia and Herzegovina ~Bosnia Herzegovina ~Brunei Darul Salam ~China (Shenzhen - Guilin - Yangshuo - Guangzhou) ~Croatia ~Cuti-Cuti Malaysia ~Ekspedisi ~Europe ~India (New Delhi - Srinagar - Pahalgam - Gulmarg) ~Indonesia ( Padang - Bukit Tinggi - Jambi - Palembang - Jakarta ) ~Indonesia ( Sumatera Barat - Bukit Tinggi - Padang ) ~Indonesia (Bandung - Jakarta - Jogjakarta) ~Travelogue ~Indonesia (Kalimantan Timur: Nunukan - Tarakan - Balikpapan - Samarinda - Tenggarong) ~Indonesia (Sidoarjo - Surabaya - Malang) ~Indonesia (Surabaya - Malang) ~Italy ~Jalan-Jalan Cari Ikan ~Jalan-Jalan Cari Makan ~Johor ~Kedah ~Kelantan ~Kenali Hidupan Akuatik ~Korea Selatan - Seoul - Nami Island ~Kuala Lumpur ~Madinah 2023 ~Makkah & Madinah ~Makkah 2023 ~Melaka ~Muhasabah Diri ~Negeri Sembilan ~Nepal (Kathmandu-Pokhara-Dhampus-Machhapuchhre Base Camp) ~Pahang ~Penginapan / Homestay / Hotel / Resort ~Perak ~Pulau Pinang ~Putrajaya ~Sabah ~Saudi Arabia ~Selangor ~Slovenia ~Tempat Menarik di Malaysia ~Thailand ( Bangkok - Hua Hin) ~Thailand (Hatyai) ~Travelogue ~Turki ~Umrah ~Umrah 2023 ~Vietnam ( Da Nang - Hoi An - Ba Na Hills) Acar Advertorial Agar-Agar Air Asam Aneka Hidangan Nasi Aneka Hidangan Sup Aneka Jenis Serunding Anekdot Antologi Puisi Apam Asian Food Festival Awards Ayam / Itik / Burung BBQ Bekal Makanan Biskut Buah Bubur Buku Cerita / Komik / Cerpen / Novel Buku Motivasi Buku Resepi Buku Resipi Buku Sejarah Buku Travelog / Novelog Cerita Dari Dapur Cerita Dari Pasar Cerpen Kanak-Kanak Chips Contest / Kuiz / GA Desserts Dried Pasta: Spaghetti/ Spiral / Fusili / Rigatoni / Fettuccine / Risoni / Lasagne / Conchiglie / Tagliatelle / Macaroni / etc Dumpling / Wantan / Siew Mai / Dim Sum Food Review Hari Raya Hasil Karyaku Herba Hidangan Berbuka Puasa Hidangan Berpantang Hidangan Bersahur Hidangan Tengah Hari / Malam Hidangan Tengahari / Malam Himpunan Kad Ucapan Ikan Japanese Food Jeruk / Pickles Johor Juadah Hari Raya Juices / Smoothies Kek Kek Lapis Kek Lapis Sarawak Kek Sarawak Kelas Masakan Keluarga Kerabu Kerang-Kerangan Ketam / Sotong / Udang Khidmat Foodpanda Kiriman Komentator Korean Food Kudapan Kuih Raya Kuih Tradisional Nusantara Kuih-Muih Kuiz / GA Lain-Lain Laksa / Mee / Mee Hoon / Kuey Teow Lembu / Kambing / Lamb / Rusa Lobster Malaysian Food Festival Masakan Ala Kadazan / Dusun Masakan Ala Bajau Masakan Ala Bugis Masakan Ala Cina Masakan Ala Cocos Masakan Ala Jawa Masakan Ala Mamak Masakan Ala Nyonya Masakan Ala Pakistan Masakan Ala Thai Masakan Brunei Masakan India Masakan Indonesia Masakan Minang Masakan Negeri Sembilan Masakan Pahang Masakan Sabah Masakan Sarawak Masakan Singapura Masakan Suluk Masakan Timur Tengah Masakan Tradisi Kedah Masakan Tradisi Kelantan / Terengganu /Pantai Timur Masakan Tradisi Melayu Melaka Masakan Tradisi Perak Masakan Tradisi Pulau Pinang Masakan Tradisional Nusantara Masakan Utara Menu ala Fusion Minuman Panas / Sejuk Muffin Nuffnang Oleh-oleh Otak-Otak Pastry Pemakanan Sihat Pembelian Online Petua Di Dapur Pie Pizza Puding Resepi Amie's Little Kitchen di Media Cetak Resepi Bonda Roti Sambal Sambutan Hari Istimewa Santai Bersama BEN ASHAARI Sarapan Pagi / Minum Petang Sate Sayur Seafood Segmen : Meriahnya Dunia Masakan Segmen Share Resipi Setulus Kasih Soto & Coto Telur Tempahan Western Food Wordless Wednesday