Train to Beaufort
11:01 PTGBismillahirrahmanirrahim.
Banyak kali jugalah Encik Suami nyatakan keinginannya untuk naik Kereta Api Negeri Sabah walaupun hanya untuk seketika. Perkhidmatan keretapi di Negeri Sabah bermula sejak zaman British North Borneo Chartered Company (BNBCC) Ia bermula dengan kereta api berkuasa wap pada zaman kolonial dan kini dijana Diesel Multiple Unit (DMU).
Selain menghubungkan bahagian timur dan barat di sebelah Utara Borneo, pembinaannya adalah bagi membantu membangunkan industri getah dan tembakau yang di tanam di daerah pendalaman seperti Melalap, Tenom dan Beaufort.
Perkhidmatan keretapi yang digunakan untuk mengangkut hasil-hasil tanaman ini ke pelabuhan di Kota Kinabalu (Jesselton) untuk dieksport ke luar negara. Perkhidmatan ini juga digunakan untuk mengangkut barangan luar bagi penduduk-penduduk di daerah pedalaman. Selain daripada itu, perkhidmatan keretapi juga adalah untuk mengangkut penumpang-penumpang yang tinggal di sepanjang landasan keretapi dan barangan mereka seperti beras, sayur-sayuran dan buah-buahan untuk dijual di Pekan Tenom dan Beaufort.
Sehari sebelum kami menaiki keretapi dari Tanjung Aru, kami datang sendiri ke Stesen Keretapi Tanjung Aru untuk mendapatkan info lanjut. |
Landasan Keretapi Negeri Sabah Sumber : Google |
Kami bercadang untuk balik hari. Naik keretapi ke Beaufort pada waktu pagi, dan patah balik ke Tanjung Aru. |
Keretapi akan sampai dari Sembulan pada pukul 7:45 pagi. Jadi, kami ada masa untuk bersarapan. Kami menuju ke bangunan warna-warni berhadapan dengan stesen keretapi. |
Takut terleka bersarapan di sini, kami minta bungkus sahaja dan akan makan dalam keretapi. |
Firdaus beli air mineral di stesen keretapi. |
Sebelum makanan menjadi sejuk, eloklah makan saja.Encik Suami pilih kuetiaw goreng dengan telur mata. |
Amie pilih nasi goreng dengan telur mata. |
Firdaus pula pilih kuetiaw goreng dengan telur mata dan sayap ayam goreng. |
Keretapi perlahan--lahan meninggalkan stesen dengan kelajuan di antara 50-70 kilometer sejam. |
Antara pemandangan yang dapat dinikmati sepanjang perjalanan. |
Ladang Nanas. |
Pemandangan di tepi laut. |
Bangunan lama. |
Senyum gembira anak dan bapa yang teruja naik keretapi. |
Sekarang kami telah tiba di Beaufort dari Stesen Keretapi Tanjung Aru setelah melalui stesen:
- Putatan
- Kinarut
- Kawang
- Papar
- Kimanis
- Membakut
Setelah menempuh selama dua jam perjalanan, kami hanya mempunyai masa selama lebih kurang satu jam berada di Beaufort. Keretapi akan bergerak semula ke Sembulan pada pukul 1101 pagi.
Banyak bangunan lama di Beaufort. |
Kami menghabiskan masa dengan berjalan-jalan di sekitar dan sempat makan di Brunei Satay House. |
15 minit sebelum keretapi bergerak, kami sudah naik semula ke gerabak. |
Seronoknya Firdaus! |
Mari kita pulang ke Tanjung Aru. |
Selamat tinggal Beaufort! |
Kenderaan lain beratur di luar landasan memberi laluan keretap. |
Bangunan lama di Membakut. |
Apabila perut sudah kenyang, sejuk pula dan keretapi berayun-ayun, jadi Firdaus pun tertidur! Eh, Amie dengan Encik Suami pun tertidur sama! Nyaman bah! |
8 comments
Seronok naik keretapi.
BalasPadamJalan-jalan pula sekitar Beaufort.
Belum lagi kesampaian mau pigi test naik haha
BalasPadamHeheheh.. terhibur tengok Daus landing.
BalasPadamLama sy tak naik keretapi.
lama tak nampak Daus, makin selim lak dia kak... pipi dah tak comel
BalasPadamooo.. keretapi tu jenis moden, ingatkan kereta jenis lama yang guna gerabak kayu tu.. ke itu pun ada sebab ada baca pasal keretapi kat Sabah.
BalasPadamWah..bestnya..Mak
BalasPadamngah pun nak ikut Daus naik keretapi lah...
tapi tak mau la Train to Busan..takutt
masa g KK konon2 nya nak naik keretapi ni. tp smpi ke sudah x naik jg😁 nmpk nya kena g KK lg laa nmpk nya
BalasPadambestnye naik keretapi. Nanti nak kena naik juga la. dulu pernah naik sekali je, tp macam tak ada aircond.
BalasPadam