Minuman Herba Spica Prunellae

by - 5:50 PTG

Petang tadi temankan Encik Suami minum petang di dapur. Amie renih sebentar herba spica prunellae bersama sedikit gula batu. Encik Suami nak minum. Katanya, herba ini elok untuk buang panas badan. Amie tak berapa mahir tentang herba-herba yang biasa digunakan oleh orang Cina. Oleh kerana kakak Encik Suami bersuamikan orang Cina, jadi banyaklah perkongsian budaya masyarakat Cina yang Encik Suami tahu. 

Minuman herba spica prunellae yang sudah ditapis.

Herba spina prunellae yang direnih bersama gula batu.

Dried Chinese Spica Prunellae


Amie pernah minum spica prunellae di sebuh restoran Cina Muslim di Tawau, tetapi banyak campuran herba bunga lain di dalamnya.
Sekian, sedikit perkongsian tentang herba dalam perubatan tradisi Cina bernama spica prunellae. Moga hari ini membahagiakan semua.

You May Also Like

11 ulasan

  1. Pertama kali dengar dan tengok Herba Spica Prunellae. Tradisi orang cina memang banyak ubat ubatan berasaskan herba. Dan mereka lebih suka gunakan pemanis gula batu.

    BalasPadam
  2. Oh, iya saya ingat pernah minum rwmuan spica prunellae, tapi dalam bentuk berupa semacam pil bulat berwarna kehitaman.
    Dijualnya dalam kemasan kardus terdapat beberapa isi.

    BalasPadam
  3. Saya baru tahu tentang herba ni. Tapi saya biasa tengok orang cina suka rebus minuman, campur banyak herba. Banyak khasiat.

    BalasPadam
  4. Kedai singseh cina memang banyak jual herba herba... selalu beli susu kat kat sana..tgk customer cina sekali beli harga beratus ratus

    BalasPadam
  5. Pemakanan org cina ni selalu berasaskan herba kan.. suka tgk ceta korea kingdom, diorg ada tabib istana yg pakar bab2 herba utk tujuan perubatan ni

    BalasPadam
  6. @Azhafizah MN Betul tu Fiza. Mesti guna gula batu. Kak Amie pun minat juga dengan amalan pemakanan dan ubatan tradisi masyarakat Cina.

    BalasPadam
  7. @Himawan Sant Ya, ada dalam bentuk kapsul / pil Pak. Itu sudah dicampur dengan bahan lain untuk mendapatkan hasil lebih sempurna dan mudah untuk digunakan.

    BalasPadam
  8. @iamaSlowRunner Macam-macam ubat-ubatan Cina kan.

    BalasPadam
  9. @AzianKhalil Ya betul tu. Kebanyakan herba tidak terdapat di negara kita. Mungkin itulah sebabnya harganya tinggi.

    BalasPadam
  10. @Kakmim Kak Amie pun suka tengok cerita diraja Korea. Banyak jenis teh dan herba yang digunakan untuk rawatan perubatan.

    BalasPadam
  11. meminum minuman herbal memang sangat bagus bagi tubuh, apalagi rutin meminumnya

    hindari hubungan seks komersial agar terhindar dari berbagai macam penyakit menular seksual

    Berbagai macam gejala penyakit menular seksual diantaranya:

    1. kutil kelamin
    2. gonore
    3. kencing nanah
    4. vagina bengkak
    5. benjolan di penis
    6. benjolan di vagina

    BalasPadam