ADSENSE

Jumaat, 15 Januari 2021

Minuman Herba Spica Prunellae

Petang tadi temankan Encik Suami minum petang di dapur. Amie renih sebentar herba spica prunellae bersama sedikit gula batu. Encik Suami nak minum. Katanya, herba ini elok untuk buang panas badan. Amie tak berapa mahir tentang herba-herba yang biasa digunakan oleh orang Cina. Oleh kerana kakak Encik Suami bersuamikan orang Cina, jadi banyaklah perkongsian budaya masyarakat Cina yang Encik Suami tahu. 

Minuman herba spica prunellae yang sudah ditapis.

Herba spina prunellae yang direnih bersama gula batu.

Dried Chinese Spica Prunellae


Amie pernah minum spica prunellae di sebuh restoran Cina Muslim di Tawau, tetapi banyak campuran herba bunga lain di dalamnya.
Sekian, sedikit perkongsian tentang herba dalam perubatan tradisi Cina bernama spica prunellae. Moga hari ini membahagiakan semua.

10 ulasan:

Azhafizah MN berkata... Reply To This Comment

Pertama kali dengar dan tengok Herba Spica Prunellae. Tradisi orang cina memang banyak ubat ubatan berasaskan herba. Dan mereka lebih suka gunakan pemanis gula batu.

Himawan Sant berkata... Reply To This Comment

Oh, iya saya ingat pernah minum rwmuan spica prunellae, tapi dalam bentuk berupa semacam pil bulat berwarna kehitaman.
Dijualnya dalam kemasan kardus terdapat beberapa isi.

Nur berkata... Reply To This Comment

Saya baru tahu tentang herba ni. Tapi saya biasa tengok orang cina suka rebus minuman, campur banyak herba. Banyak khasiat.

AzianKhalil berkata... Reply To This Comment

Kedai singseh cina memang banyak jual herba herba... selalu beli susu kat kat sana..tgk customer cina sekali beli harga beratus ratus

Kakmim berkata... Reply To This Comment

Pemakanan org cina ni selalu berasaskan herba kan.. suka tgk ceta korea kingdom, diorg ada tabib istana yg pakar bab2 herba utk tujuan perubatan ni

Amie berkata... Reply To This Comment

@Azhafizah MN Betul tu Fiza. Mesti guna gula batu. Kak Amie pun minat juga dengan amalan pemakanan dan ubatan tradisi masyarakat Cina.

Amie berkata... Reply To This Comment

@Himawan Sant Ya, ada dalam bentuk kapsul / pil Pak. Itu sudah dicampur dengan bahan lain untuk mendapatkan hasil lebih sempurna dan mudah untuk digunakan.

Amie berkata... Reply To This Comment

@iamaSlowRunner Macam-macam ubat-ubatan Cina kan.

Amie berkata... Reply To This Comment

@AzianKhalil Ya betul tu. Kebanyakan herba tidak terdapat di negara kita. Mungkin itulah sebabnya harganya tinggi.

Amie berkata... Reply To This Comment

@Kakmim Kak Amie pun suka tengok cerita diraja Korea. Banyak jenis teh dan herba yang digunakan untuk rawatan perubatan.