ADSENSE

Rabu, 23 Februari 2011

Latok @ Rumpai Laut Dengan Ikan Kayu Panggang

Selamat malam rakan-rakan pengunjung. Apa khabar hari ini, hari Rabu.... tentu sihat dan yang penting perut pun kenyang, hati pun senang nak jalan-jalan dari rumah ke rumah, dari dapur  ke dapur sampailah ke dapur Amie yang sentiasa berasap ni. Sebenarnya resepi hari ini merupakan hasil tangan kelmarin tapi tak sempat nak muatkan gambar sebab lambat sangatlah ........ Kelmarin petang  selepas berurusan di Pejabat Imigresen Lahad Datu, Amie sempat pusing-pusing sekejap di bandar dan pulang ke rumah membawa latok.... apa tu latok...... Latok merupakan salah satu hidangan tradisional masyarakat Bajau di Sabah. Dengan kata lain, latok ialah rumpai laut. Katanya, rumpai laut mempunyai khasiat yang tersendiri termasuk menjadikan pemakannya sentiasa awet muda, dan dari segi perubatan pula menunjukkan rumpai laut mengandungi banyak iodin dan boleh mengatasi masalah kanser tiroid. Rumpai laut banyak mengandungi kalsium, magnesium dan zat besi untuk membantu memelihara kesihatan darah, tulang, otot dan fungsi saraf. Amie beli dua jenis latok...yang satu jenis halus-halus macam di bawah ni... satu longgok seringgit je, tapi taklah banyak mana...



Satu lagi besar sikit. Kadang-kadang mereka panggil latok ni anggur laut sebab selain warnanya yang hijau, rupanya pun macam gugus anggurkan....



Sebahagian besar penduduk tempatan di Lahad Datu berketurunan Bajau. Rakan setugas Amie pun ramai daripada kalangan masyarakat ini. Beberapa kali Amie pernah makan latok bersama mereka. Penyediaannya sangat ringkas. Latok sangat enak dimakan bersama nasi panas dan ikan kayu panggang...ikan kayu ye....memang kebiasaannya, hidangan tradisional mereka, latok dimakan bersama ikan kayu panggang. Panggang ikan kayu pun ada caranya yang tersendiri. Dan ikan kayu yang dipanggang mesti ikan segar dari laut, belum disejukbekukan atau belum terkena ais. Panggang begitu sahaja tanpa menggunakan garam atau kunyit, tapi dalam gambar di bawah, Amie letak juga garam dan kunyit. Selain latok, mereka sediakan mangga muda, cili padi dan juga limau kasturi, serta kicap (ikut hidangan yang biasa Amie makan bersama mereka). Mereka tidak sediakan latok seperti yang Amie buat (gambar seterusnya), sebaliknya semasa makan nasi, mereka petik latok dari tangkai dan cecah dengan air limau bercampur cili serta mangga. Di mana istimewanya, Amie pun tak tahu tapi kalau makan bersama mereka....Amie tak segan-segan makan sampai 3-4 ekor ikan, dan nasi pun tambah 2-3 pinggan. Di bawah ini, Amie tunjukkan gambar bagaimana penyediaan cara tradisi....



Dan di bawah ini pula, gambar penyediaan cara Amie. Amie bersihkan latok dan buang tangkainya. Sebenarnya, latok tak boleh kena air atau terendam dengan air limau kasturi seperti yang Amie buat. Ini kerana akan menyebabkan latok hilang kerangupannya....kalau makan latok memang bunyi kruk krak kruk krak...pecah anggur tu dalam mulut. Ha...Amie campur je bahan-bahan seperti hirisan cili padi, sedikit belacan, bawang merah, hirisan mangga dan perahan limau kasturi. Terus hidangkan, jangan tunggu lama-lama sebab latok tu akan hilang. hanyut dalam lautan air limau kasturi.......tinggal batang je nanti...


Yang di bawah ini, gambar latok dengan pasangannya, ikan kayu panggang ikut cara Amie. Bila ada bau kunyit dan rasa garam, memang tak berapa umphhh.... Latok tu memang dah mengandungi air masin, jadi memang masuk akal kalau cara tradisional, mereka tidak lumurkan garam pada ikan panggang.


Seronok rasanya dapat kongsi resepi tempatan masyarakat Bajau di Sabah bersama rakan-rakan pengunjung. Jumpa lagi. Assalamualaikum.




4 ulasan:

pipoq berkata...

huu..tengok cili putih tu teringat je kat Sabah..kat Ipoh ni susah tul nak jumpa cili putih..sampai my wifey terpaksa mintak mak pos dari Sabah..hehehe..

Amie berkata...

he he...bukan cili putih...tu hirisan mangga... saya nak makan cili putih pun kalau kebetulan lalu kundasang ke kk, jarang ada...

Irdina berkata...

Wah...sdpnya lato'...Mohon share yer...puan amie...hehe...

Alex Yomogun berkata...

saya tertarik dengan latok ini.. di mana sy boleh dapatkan lato yg paling best.. emel sy..
alex.oyong@yahoo.com.my