ADSENSE

Ahad, 6 Disember 2020

Berkenalan dengan Buah Labu Kayu @ Buah Maja @ Delima Batu @ Applewood

Hari ini Amie dapatkan kepastian daripada Pak Google tentang nama sejenis buah yang selalu kelihatan bergantungan di ranting seperti belon hijau atau buah limau bali. Pokok ini banyak tumbuh di kampung Encik Suami. Ramai yang menanamnya sekadar untuk hiasan sahaja. Buahnya bulat dan cantik, tetapi keras seperti kayu. Barangkali kalau dibaling kena kepala orang, boleh pecah berdarah  kepala orang itu. Begitulah kisahnya, buah yang tidak diketahui nama dan sebab tidak boleh dimakan mungkin kerana kerasnya yang kadang-kadang diumpamakan bukan lagi seperti kayu, tetapi seperti batu! 

Pagi tadi ikut jalan-jalan bersama Encik Suami, pergi ke ATM, masuk kedai roti dan beli barang dapur di coldstorage. Kemudian singgah makan tengahari di Hot Plate Sri Perdana. Terpandang buah seperti belon hijau di taman  berhampiran premis perniagaan, Amie pun ambil gambar. Ingin tahu lebih jelas tentang buah ini, Amie cuba buat rujukan dengan Pak Google. Akhirnya dapatlah nama sebenar buah belon hijau ini namanya buah labu kayu. Nama lainnya ialah buah maja. Ada yang panggil buah delima batu atau applewood.


Buah Labu Kayu @ Buah Maja @ Delima Batu @ Applewood



Apabila dilihat dari jauh, buahnya yang bergantungan, sudah tentulah menarik pandangan.

Di dalam rimbunan dedaunnya yang menghijau subur, buah labu kayu melekat di dahannya!

Buahnya bukan sebiji dua tetapi berderet-deret dengan susunan yang cantik!


Andaikan ini buah mangga, sudah tentu sudah menjadi mangsa burung atau kelawar. Namun disebabkan kerasnya buah ini, haiwan pun tidak mahu menghampirinya.



Ada yang mengatakan buah labu kayu memiliki 1001 khasiat perubatan dan manfaat untuk kecantikan. Melalui pembacaan Amie, labu kayu dijadikan ubat untuk merawat kanser, fibroid, cyst, darah tinggi dan seumpamanya.

Namun begitu, setakat ini belum ada kajian saintifik yang membuktikan buah labu kayu berpotensi untuk merawat kanser dan juga darah tinggi.

Syukur Alhamdulillah sekiranya ada kajian yang dapat membuktikan manfaat dan kebaikan buah labu kayu dalam bidang perubatan. Mudah-mudahan ada usaha R&D ke arah ini.





Sesungguhnya Allah tidak menjadikan benda dan makhluk dengan sia-sia. 

Firman Allah dalam Surah Ali Imran, Ayat 191 yang bermaksud:

(Iaitu) orang-orang Yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini Dengan sia-sia, Maha suci engkau, maka peliharalah Kami dari azab neraka.


              
Walaupun lebat berbuah dan hampir matang, tetapi di celah-celah daunnya bermunculan bunga dan putik buahnya yang baharu.



Titis-titis hujan mula berguguran ke bumi, namun setitik pun tidak menimpa Amie di bawah rimbunan pohon labu kayu disebabkan daunnya yang sangat rimbun! 

                    
Memandangkan hujan bertambah lebat, Amie pun segera meinggalkan pokok labu kayu dengan buah-buahnya yang bergantungan di ranting dan bertempelan di dahan.

13 ulasan:

NARDtheNERD berkata... Reply To This Comment

firt time kenal labu kayu :)

TukangKebun berkata... Reply To This Comment

Banyak buahnya bergayutan.

Azhafizah MN berkata... Reply To This Comment

Pertama kali dengar buah labu kayu. Keras macam kayu ye kulitnya tu. Patutlah tak ada haiwan yang sudi makan. Tak mampu nak menembusi kulit buah dan buah pun automatik nampak elok sentiasa.

Seri Kandi Di Tanah Jauhar berkata... Reply To This Comment

Oh, kalau labu biasanya di tanah, kan buahnya.. rupa pun tak macam labu tapi nampak lebih pada markisa. Maksud Sk, kenapa nama dia dikaitkan dengan labu, tak logik, hihihi. Eh, suka hati aku jer kata Cik Google tak logik

Nina Mads berkata... Reply To This Comment

sayangnya byk kali tgk pokok ni hanya jd hiasan.. apa pun manusia dahulu byk belajar dr haiwan, kalau dimakan bermakna buah itu boleh dimakan dan sebagainya.

Farrah MF berkata... Reply To This Comment

Terima kasih untuk perkongsian dan ilmu baharu ni, kak.

Diana Rashid berkata... Reply To This Comment

Kalau jalan2 ke kedah banyak sangat pokok ni kat tepi jalan. Dari jauh nampak sedap je. Hahah.. Selalunya buah memang lebat mungkin sebab tak de siapa yang nak ambik makan dan jual.Hahah.. Jadi dia tumbuh dengan bebas tanpa rasa risau la. sebab tu banyak.haha

Unknown berkata... Reply To This Comment

Assalam.. saya mencari buah ini untuk tujuan perubatan, di mana saya boleh jumpa? sesiapa boleh bagitau mungkin akan membantu isteri saya.

Amie berkata... Reply To This Comment

@Unknown Waalaikumussalam. Tuan/Puan berada di mana? Saya di Lahad Datu. Kalau Tuan/Puan ada di Malaya mungkin boleh cari di sana. Ada tu pokoknya di sana. Cuba tanya-tanya di medsos - FB / Inst / Twitter.

Unknown berkata... Reply To This Comment

Pucuk pauh delima Batu
Anak sembilang di tapak tangan

Admin1 berkata... Reply To This Comment

وَعَلَيْكُمْ السَّلاَمُ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Tuan dari mana. Jika diberitahu lokasi lebih mudah nak bantu. Atau tggl emel/No talipon lebih senang nk hubungi.

Admin1 berkata... Reply To This Comment

وَعَلَيْكُمْ السَّلاَمُ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Tuan dari mana. Jika diberitahu lokasi lebih mudah nak bantu. Atau tggl emel/No talipon lebih senang nk hubungi.

Admin1 berkata... Reply To This Comment

وَعَلَيْكُمْ السَّلاَمُ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Tuan dari mana. Jika diberitahu lokasi lebih mudah nak bantu. Atau tggl emel/No talipon lebih senang nk hubungi.