ADSENSE

Selasa, 20 Oktober 2020

Menu Sarapan Pagi DSSS 1 -5

Jumpa lagi dalam perkongsian menu Diet Suku Suku Separuh. Kali ini Amie kongsikan menu sarapan pagi. Sesungguhnya di waktu pagi, memang besarlah godaan dan dugaannya sebab anak-anak sarapan menu lain, kita menu lain. Manalah anak-anak nak meratah sayur dan telur! Namun begitu, dihadapi juga dengan sabar dan tabah. Kalau suruh makan ikut menu kita, memang akan ke kedailah anak-anak cari mee maggi! Jadi, dengan penuh kasih sayang buatlah dua jenis sarapan. Kadang-kadang 'copet' juga sikit sarapan anak-anak.... ahaks!
Sebenarnya Amie tidak ambil banyak gambar menu sarapan pagi disebabkan ada hari-hari tertentu sarapan menu yang sama saja. Apa pun, marilah kita mulakan pagi kita dengan alas perut yang menyihatkan. 

Karbohidrat  & Protein - jagung rebus, cendawan shiitake & kacang manis goreng kilas, telur 1/2 masak 
Fiber - lobak merah & tomato panggang


Karbohidrat - kentang rebus setengah masak kemudian dipanggang
Protein - telur rebus
Fiber - selada Romaine, tomato panggang & buah belimbing

Karbohidrat - roti panggang
Protein - telur rebus
Fiber - selada Romaine, timun Jepun, tomato panggang & buah epal hijau

Karbohidrat & Protein - nasi goreng kimchi dengan udang
Fiber - selada daun merah, mini lettuce, tomato dan buah anggur


Karbohidrat - roti panggang
Protein - telur kukus campur cendawan shiitake
Fiber - tomato panggang, selada hijau, buah naga & anggur

28 ulasan:

TukangKebun berkata... Reply To This Comment

Comelnya telur mangkuk heart tu.
Sedap tengok tomato kena grill sekejap.

Azhafizah MN berkata... Reply To This Comment

Breakfast sedap ni Kak Amie. saya nampak sayur banyak tu. Suka sayur :)

Atie Zieya berkata... Reply To This Comment

aduhhh healthy ni! mcm nak buat juga la sbb rasanya i dah naik berkilo2 ni huhuhu

Himawan Sant berkata... Reply To This Comment

Salut dengan langkah kak Amie mengatur dan memilih menu yang sehat dan bergizi untuk keluarga.

Aku juga suka sayuran dan presentasi makan daging lebih sedikit daripada sayuran.

Amie berkata... Reply To This Comment

Tukang Kebun,
kena cari idea sebab nak tarik selera makan begini.

Amie berkata... Reply To This Comment

Azhafizah,
mudah-mudahan semangat saya tak sehangat tahi chicken... heheheee, memang kena suka makan sayur.

Amie berkata... Reply To This Comment

Atie,
marilah sama-sama amalkan, saya pun cabar diri juga ni.

Amie berkata... Reply To This Comment

Himawan,
terima kasih Pak. Mudah-mudahan berpanjangan amalan pemakanan begini, dan diterima baik keluarga kecil kakak.

Syaz Rahim berkata... Reply To This Comment

geram tengok belimbing tu, lamanya tak makan!

Ana Jingga berkata... Reply To This Comment

cantik2 food presentation Amie berselera kak ana tengok :)

Agus Warteg berkata... Reply To This Comment

Salam kenal kak Amie.
Menu sarapan yang bagus agar gizi keluarga selalu terjaga. Favorit saya telur kukus campur cendawan shiitake kak Amie.

Abd Kadir Rusdi berkata... Reply To This Comment

salam ziarah datang dari blog mas himawant salam kenal Amie saya dah lama nak diet sepertinya menu menu di postingan ini sangat bagus untuk diet

Farrah MF berkata... Reply To This Comment

Yum yums. Selain DSSS, sis Amie amalkan clean eating juga ke?

Seri Kandi Di Tanah Jauhar berkata... Reply To This Comment

Ahh, tergoda kita, alangkah baiknya kalau Amie dok sebelah rumah kita, sanggup kita bayar terus kos utk sebulan hari2 sarapan sihat macam ni tau sebab memang malas nak buat sendiri

Amie berkata... Reply To This Comment

Syaz,
dulu kecik2 makan belimbing atas pokok hihihiii.

Amie berkata... Reply To This Comment

Ana,
untuk timbulkan mood sebenarnya, sebab rasa semacam jew bila tiba-tiba kena banyak makan sayur hihihiij.

Amie berkata... Reply To This Comment

Agus,
salam kenal nuga, terima kasih sudi berkunjung ke dapur kakak. Kakak sedang belajar sebenarnya ini untuk amalkan pemakanan seimbang.

Amie berkata... Reply To This Comment

Abd Kadir,
salam kenal juga, terima kasih atas kunjungan anda. Marilah mulakan diet seimbang, tiada istilah terlewat untuk tyjuan itu. Saya baru mencuba dan berusaha untuk amalkan pemakanan seimbang agar sentiasa sihat.

Amie berkata... Reply To This Comment

Farrah,
saya sebenarnya belum banyak mengkaji tentang jenis-jenis diet, baru nak mula dengan DSSS. Itu pun rasanya masih byk yang tak kena, terlebih itu, terkurang ini hihihiii. Pernah dengar eat clean, tapi belum mendalaminya lagi.

Amie berkata... Reply To This Comment

Seri Kandi,
hahaaaahaaa.... mari pindah sini jadi jiran saya.

dear anies berkata... Reply To This Comment

semuanya sedap utk org tgh lapar mcm sy skrg hahaha

Nur Asyiqin berkata... Reply To This Comment

cantiknye bento dia.. kalau mcm ni mmg selera makan...ehehhe

Nasa Mulia berkata... Reply To This Comment

macam senang nak sedia kan hidangan bila kita buat clean diet nie...x yah lama2 kt dapur.

Dunia Zumal berkata... Reply To This Comment

Kombinasi menu-menu tu nampak menyelerakan

Amie berkata... Reply To This Comment

Dear Anies,
kalau perut tengah lapar, dihidang apa pun tetap nampak sedap ye.

Amie berkata... Reply To This Comment

Nur Asyiqin,
terima kasih, untuk pujuk hati supaya makan banyak sumber fiber heheee.

Amie berkata... Reply To This Comment

Nasa Mulia,
betul tu, masakan ringkas saja.

Amie berkata... Reply To This Comment

Dunia Zumal,
terima kasih, jemput ye.