ADSENSE

Rabu, 28 Oktober 2020

Menu Dinner DSSS 1-7

Masih lagi meneruskan belajar pengambilan makanan seimbang. Kali ini paparan menu  makan malam pula. Sebelum pukul 6 petang, sudah selesai isi perut. Oleh kerana di sebelah malam merupakan waktu untuk berehat dan tidak banyak tenaga diperlukan, sebaiknya kurangkan bahagian sumber kabohidrat. Bagaimana pun Amie cuba perlahan-lahan untuk meniadakan sumber karbohidrat, kalau mampu. Setakat ini Amie masih lengkapkan menu makan malam DSSS dengan tiga sumber utama iaitu karbohidrat, protein dan fiber. Kadang-kadang sama saja menunya setiap hari.

Karbohidrat : kentang rebus
Protein : dada ayam panggang
Fiber : salad hijau, kobis bunga dan lobak merah celur & anggur

Karbohidrat : kentang panggang
Protein :  dada ayam panggang
Fiber : tomato panggang, sayur kacang manis, lobak merah dan cendawan shiitake goreng kilas dan buah kiwi


Karbohidrat : kentang rebus
Protein : dada ayam panggang
Fibe : selada merah & buah delima


Karbohidrat : kentang panggang
Protein : dada ayam panggang
Fiber : tomato panggang, kacang manis, lobak merah dan cendawan goreng kilas


Karbohidrat ; kentang rebus
Protein ; dada ayam panggang
Fiber : avocado, betik, anggur dan brokoli celur

Karbohidrat : keledek oren rebus
Protein : dada ayam panggang
Fiber : tomato ceri, belimbing & epal hijau

Karbohidrat : keledek oren panggang
Protein : dada ayam panggang
Fiber : mini lettuce, kobis ungu, tomato ceri & bawang Bombay panggang

28 ulasan:

Kamsiah yusoff berkata... Reply To This Comment

Nyum nyum...so kalerful..nk mkn pun berselera

nohas berkata... Reply To This Comment

sedap & seimbang..pilihan terbaik..

Warisan Petani berkata... Reply To This Comment

Wak kalau makan kena cari nasik juga.

Siti Yang Menaip berkata... Reply To This Comment

semua menuuuuuu nampak sedap !!
tapi saya jenis nak kena ada nasik juga. ganti dengan quinoa blh ?

Atie Zieya berkata... Reply To This Comment

semua sedap! tatau nak suka menu mana satu. tapi Ya Allah..lama gila tak makan belimbing

Azhafizah MN berkata... Reply To This Comment

Semuanya sangat menyelerakan. Memang kenyang makan macam ni untuk dinner.

mama sara nur berkata... Reply To This Comment

sedappp menu Amie
yg pentinggg buah2 tu wajib ada he hee

TukangKebun berkata... Reply To This Comment

Minggu ni karbohidrat tukar kentang ya Kak.

Abam Kie berkata... Reply To This Comment

menu sihat. biarpun mahal sikit tapi berkesan untuk menurunkan berat badan..

Syaz Eym berkata... Reply To This Comment

Tiap kali nampak belimbing je mesti telan air liur hehe.. lama tak dapat

mama tisya berkata... Reply To This Comment

part dada ayam tu mmg tk minat tp utk makanan sihat part tu yg bgs kn hehe

Amie berkata... Reply To This Comment

Kamsiah,
betul tu, bagi warna warni sikit supaya menarik selera.

Amie berkata... Reply To This Comment

Nohas,
terima kasih.

Amie berkata... Reply To This Comment

Warisan Petani,
betul Wak. Memang ada yang tak boleh kalau tak ada nasi.

Amie berkata... Reply To This Comment

Siti,
boleh jew, saya pun nanti nak cari quinoa kalau ada.

Amie berkata... Reply To This Comment

Atie,
rindu nak makan belimbing ye.

Amie berkata... Reply To This Comment

Azhafizah,
betul tu, tapi kadang-kadang tak habis saya makan sepinggan tu.

Amie berkata... Reply To This Comment

Mama Sara Nur,
buah-buah itulah yg menjadi bahan penarik utk dijamah.

Amie berkata... Reply To This Comment

Tukang Kebun,
Tengahari makan nasi, malam tukar kentang.

Amie berkata... Reply To This Comment

Abam Kie,
betul tu, memang badan rasa susut tapi menahan sabar untuk tidak tergesa-gesa timbang.

Amie berkata... Reply To This Comment

Syaz,
Suka makan belimbing ye.

Amie berkata... Reply To This Comment

Nama Tisya,
Dada ayam tu memang pilihan terakgir, tapi sekarang terbalik jadi pilihan pertama pula... Ahaks!

Cik TK berkata... Reply To This Comment

Wah bestnya.. berwarna warni.. nampak berselera juga menu2 ni

Dunia Zumal berkata... Reply To This Comment

Wah sedapnya ๐Ÿ˜‹ nampak menyelerakan semuanya

Amie berkata... Reply To This Comment

Atie,
kena bagi meriah pinggan tu supaya ada selera untuk meratah.

Amie berkata... Reply To This Comment

Zumal,
terima kasih.

mamapp berkata... Reply To This Comment

Menu yg sihat��

Sha Mohamed berkata... Reply To This Comment

Sedapnya semua menu tu.. Nampak menyelerakan dan sangat sihat..