ADSENSE

Ahad, 26 Jun 2011

Ikan Belawis Panggang & Ulam Latok

Pernah dengar ikan belawis? Ikan ini bentuknya leper, hidup di batu karang. Isinya lembut dan sangat enak. Amie panggang saja, panggang atas kuali beralas daun pisang. Belum sempat diterbalikkan, ikan sudah masak. Nanti Amie ganggu, hancur jadinya.... tak nampak rupa ikan belawis lagi. Nampak tak kunyitnya masih lagi jelas tak terusik....Amie temankan ikan ini bersama latok. Pernah sekali dulu Amie masukkan dalam blog gambar latok. Latok ialah sejenis rumpai laut, dan merupakan makanan tradisi masyarakat Bajau. Biasanya latok dimakan bersama nasi dan ikan bakar. Amie pernah makan cara tradisi masyarakat ini, memang sedap walaupun sangat ringkas. Yang penting ada ikan bakar terutamanya ikan kayu, latok, mangga muda, dan cili padi. Ikannya pula memang segar dari laut, tak payah bubuh garam dan kunyit.... bersihkan dan panggang, cuci pun dengan air laut....


Sebaik sahaja diangkat dari kuali, terus hidangkan sebab bila dah sejuk tak dapat rasa manis ikan.



Ikan panggang buat macam biasa saja. Yang Amie nak kongsi bersama di sini ialah cara menyediakan latok. Ini cara Amie, mungkin ada beza dengan cara orang lain atau cara tradisi masyarakat Bajau itu sendiri. Keluarga sebelah suami pula akan sediakan perahan air limau, sambil makan nasi sambil petik latok dari tangkai, celup dalam air limau dan masuk ke mulut. Cara Amie pula seperti di bawah ini.

Bahan-bahan:
10 tangkai latok - petik dari tangkai - bilas dan terus toskan sebab latok tak boleh direndam
1 biji mangga muda - mangga Amie hampir masak- cincang
1 biji lada merah - hiris
7 biji cili padi - biarkan bulat, dipatahkan jika mahu makan
3 biji bawang merah - hiris nipis
2 biji limau kasturi - perah airnya
sedikit belacan - kalau rajin boleh bakar dan jadikan serbuk - kalau tak rajin buatlah macamana pun

Cara:
1. Gaul kesemua bahan yang dihiris bersama latok.
2. Perahkan air limau kasturi.
3. Taburkan belacan.
4. Hidangkan segera.



Latok tak boleh dibiarkan lama-lama, sebab ia akan cair - maklumlah dari air laut...tapi sebenarnya banyak khasiat latok, dan Amie telah cerita panjang lebar dalam n3 yang lepas.

22 ulasan:

IXORAROXI berkata...

oooo nama rumpai laut ni latok ya...jiran depan rumah selalu beri pada emak, saya tak pernah pulak cuba.emak selalunya makan cicah sambal belacan je

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

atie xpernah tgk LATOK nie..sedap ker kak?

Amie berkata...

Ixora,
latok tu agaknya sebutan dalam bahasa bajau sbb di sini mmg ini salah satu makanan tradisi masyarakat bajau,
ha... lain org lain cara makannya kan...

Amie berkata...

azatie,
tak tau nak kata sedap ke tidak sbb lain2 cita rasa.... tapi ranguplah bila kita kunyah, rasa sikit masin air laut (bukan masin garam), setengah orang panggil anggur laut sbb bergugus2

habsahharun berkata...

tak pernah makan latok..
kalau ada rezeki nak try juga..

Nieza berkata...

1st time dgr latok tu kak...tak pernah mkn...menarik yer:)

Kamalia berkata...

salam kak Amie..latok, 1st saya dengar dan tengok rupe die.yg pntg xpenah mkn.bagusla kak, akak selalu letak makanan yg lain dr yg lain.saya suka belajar bnda baru nih.:)

Amie berkata...

Habsah,
biasanya yg tinggal berhampiran laut senang dapat - sbb latok tak tahan lama, cair....

Amie berkata...

Nieza,
macam2 ada di bumi Tuhan ini....best!

Amie berkata...

Kamalia,
kalau tak dtg / duduk sabah... kak amie pun mungkin tak jumpa selain yg kita jumpa di tempat kita...

Ucu Faridah berkata...

salam k.amie...nak buat rayuan ku mcam lagu rohana jalil tu....aku insan yg lemah, hanya mampu berserah...bla..bla...(dah x ingat lirik...) n3 yg lepas masa tu kita blm bekawan lagi...bolehlah sekiranya k.amie mengulas secara lanjut APAKAH ITU LATOK, BAGAIMANAKAH RUPANYA LATOK ITU...?

Amie berkata...

Ucu,
kesian dia...ketinggalan bas, sila pergi ke Dapur Amie Sentiasa Berasap - Aneka Hidangan Etnik Sabah....lengkap ada gambar latok yang segar..dan khasiatnya sekali

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Amie,

wah ini kan kalau makan mesti nak bertambah...kurang 3 pinggan nasi...nah lepas tu terduduk atas sofa...hehe...ikan ni banyak nama2nya...kdg sampai keliru juga.

Amie berkata...

Nuridah,
lain tempat lain namanya, ikut bahasa sukuan masing2...
kak amie ratah je latok tu dgn ikan...tp kalau layan selera mmg betul mau 3 pinggan!

Nens Collection berkata...

mcm best je latok ni..x pernah mkn..

Amie berkata...

Nens,
tempat2 tertentu je ada latok...

Wattie berkata...

Salam Amie,
Akak tak pernah lagi makan makanan cam ni.....nak tumpang makan kat rumah Amie leh....

Hanis Azla berkata...

tak pernah tgk and makan latok ni.. tp nmpk sedap.. klu jumpa teringin juga nak merasa.. tapi kat sini susah nak jumpa rasanya..

Amie berkata...

Kak Wattie,
ramai yang tak pernah nampak / makan latok... amie pun kalau tak datang sini (lahad datu) agaknya tak mungkin jumpa latok ni...

Amie berkata...

Hanis,
agaknya disesetengah tempat aje ada latok - di pesisir laut...

Zaitun berkata...

Salam Amie

1st time kak Zai dengar dan tak pernah makan.

Amie berkata...

Kak Zai,
nampaknya mmg sebahagian besar drp kita baru first time dgr & nampak... takpe, tambah pengetahuan..