Sotong Masak Kari

by - 8:51 PTG

Selamat malam kepada pengunjung setia Amie's Little Kitchen. Tengahari tadi Amie singgah di rumah Azatie, dan terpikat pula dengan sotong masak karinya. Kata Atie, resepi ini diwarisi daripada Yana MYR..... Amie belum sempat lagi berkenalan dengan Yana. Nanti, insya-Allah ada rezeki Amie akan berkunjung ke rumahnya pula. Terima kasih ye Atie kerana memberikan idea untuk Amie mencuba resepi ini...


Oleh sebab perut-perut sotong penuh dengan telur, jadi Amie hanya kerat separuh sahaja dan tak sampai bawah, jadi potongan itu tidak kembang. Kepada peminat sotong tentu tak mahu lepaskan peluang makan telurnya kan.... biarlah dia duduk dalam perut ibunya.


Sumber     :  Azatiesayang   &  Yana MYR
Resepi      :  Kari Sotong

Bahan-bahan dari resepi asal:
6-8 ekor sotong sederhana besar - Amie gunakan 10 ekor
1 ulas bawang merah - mayang
1 ulas bawang putih - mayang
1/2 biji bawang besar - mayang
2 hiris halia
1 tangkai daun kari
2 biji lada besar
2 sudu makan serbuk kari
1 sudu makan serbuk kurma
sedikit air asam jawa
secubit garam & gula
1 kiub pati ayam
1 sudu makan cili boh - Amie gunakan lada kisar
1 batang kulit kayu manis
175ml santan - sukatan Amie

Cara:
1. Tumis bawang besar bersama secubit garam sehingga naik bau.
2. Masukkan kulit kayu manis, bawang putih, bawang merah, halia, cili boh dan daun kari. Gaul rata dan tumis hingga naik bau.
3. Masukkan sotong, serbuk kari dan serbuk kurma. Tambah air jika perlu.
4. Masukkan santan, lada besar dan kiub pati ayam.
5. Masukkan gula dan air asam jawa.
6. Masukkan tomato dan lada besar hijau.


Atie.... Kak Amie tambah biji sawi dalam kari sotong ini tau....sebab suka tengok kari sotong dibubuh biji sawi di restoran mamak he... hehehehh. Untuk rakan-rakan lain, Amie pun sarankan untuk mencuba resepi ini sebab ia lain dari yang lain terutama bila ada campuran serbuk kurma dengan serbuk karinya tu. Jom...apa tunggu lagi... basuh tangan, singsing lengan, Bismillah.....

You May Also Like

42 ulasan

  1. mengoda rasalah pulak tengok sotong tu..rasanya dah lama tak makan sotong..harus kena beli besok ni

    BalasPadam
  2. assalam amie..eh sama ngan umah azatie kari sutun tu..sedap nmpk , sutun pun besar2

    BalasPadam
  3. salam suri,
    beli jangan tak beli, harus masak kari jga ye...

    BalasPadam
  4. Salam K.Amie,lagi ngancam kari sotong Kak Amie!!!nak semangkuk gak..!

    BalasPadam
  5. Waalaikumussalam Kak Rosaliza,
    memang amie amik resepi ni dari umah azatie....terpikat!

    BalasPadam
  6. aa.. nape la sedap2 makanan kat sini! :D

    BalasPadam
  7. Salam Azatie,
    wah... sampai juga dia, dah memang sedia semangkuk utk awak...makan sorang2 ye...hehehehhhhh

    BalasPadam
  8. Salam Asmara,
    sama saja dik, sedap pada citarasa masing2...hehehehhh

    BalasPadam
  9. wslm amie...Lapar la bila dtg sini..semua sedap2 jer..

    BalasPadam
  10. Whitecappcino,
    pilih je mana berkenan di hati.... jangan malu2 buka tudung periuk kat dapur kak amie....heheheh

    BalasPadam
  11. Salam Kak Amie ,
    Malam2 baru sempat nak berjalan cuci mata. Sedapnya nampak kari sotong tu.

    BalasPadam
  12. Assalamualaikum Amie,

    sedapnya kari sotong....mkn ngan nasi panas2 nikmatnya.

    BalasPadam
  13. Yatie,
    nampaknya mata dah kembali terang sbb udah dicuci ye.... hehehh

    BalasPadam
  14. Nuridah,
    sedap lagi time kita betul2 lapar... kan?

    BalasPadam
  15. Salam pagi Amie..
    wah sotong masak kari ni sedap lah..lama mama tak msk sotong..
    ni mama dh cuba 10 spices fried chicken tau!! enak!! berempah ayam grg tuh thanks yer for sharing :)

    BalasPadam
  16. As;salam Amie

    sotong memang sedap dimasak apa pun kan. masih ada stok sotong dalam petiais tu. tapi tegoklah nak masak apa atau boleh juga mencuba resipi dari amie ni kan :D

    BalasPadam
  17. salam k.Amie...
    semalam pak su beli sotong kt pasar...tapi kan sotong tu comel2, rasa mcm x sesuai nk buat mcm k.amie N azatie...
    Tunggulah satu hari nanti akan ku masak jugak sotong tu masak kari + kurma...
    Ucu elergi kalau sebut sotong2 ni sbb ucu hantu sotonggggg....ada balance lg tak..nk semangkuk...

    BalasPadam
  18. Mama Hawa,
    selalunya goreng sotong salut tepung, sesekali tukar selera pulak...
    suspen je kan... ayam goreng 10 rempah tu....iyelah, sama2 kita share...

    BalasPadam
  19. Salam ct,
    mmg sedap....kena pula yg sotong fresh...

    BalasPadam
  20. Salam Ucu,
    Ucu lewat sampai bah..... habis licin, tinggal mangkuk je....lain kali awal2 sikit dtg....hehehehh...

    BalasPadam
  21. dah jd mcm ala2 mamak pulak kari kak amie ni...sy pon suke kalau kari yg ada biji sawi

    BalasPadam
  22. Salam Nuwairani,
    ni mesti pelanggan setia kedai makan mamak nih!

    BalasPadam
  23. Mama Ema,
    silakan cuba resepi sotong ni.... makan waktu panas2 yea...

    BalasPadam
  24. waaaa gemuk2 tul sotong kak amie ni..nak sikit kakkkkk

    BalasPadam
  25. Mieza,
    sotong2 tu tgh bunting.... gemuk telor....suka sgt makan telur sotong!

    BalasPadam
  26. tak pernah masak sotong mask kari.. nampak menarik juga.. nnt boleh try.. selalu tu asyik masak sambal dan goreng kunyit aje..

    BalasPadam
  27. Assalam Hanis,
    cubalah masak..... sedap tau!

    BalasPadam
  28. sotong ni mesti mahal sebab besar dan gemok gitew....kalo ni susah nak carik sotong kecik sebab semua besar :))

    BalasPadam
  29. Lady Ayu,
    sebenarnya sotongnya tak besar mana...bila kamera fokus atas sotong, dia pun kelihatan besar dan jadi gemuk...hik hik hik...

    BalasPadam
  30. sedapnya nampak kak amie.. tambah potong2 gtu terasa kat tekak ita ni..

    BalasPadam
  31. Ita,
    kak amie ikut style azatie ni... kongsi ilmu memotong sotong...

    BalasPadam
  32. waduh terliurnya tngk kari sotong ni..laporlah singgah sini...yatie mmng suka sotong yg buncit2 mcm ni....tapi jrng dpt yg mcm ni..

    BalasPadam
  33. Yatie,
    ada 2 kemungkinan dapat sotong buncit...
    1. sotong bunting / ada telur
    2. sotong kekenyangan / ada ikan bilis dalam perutnya
    tapikan... ada masa tertentu semua sotong yang dibeli bunting2 belaka... it yg berbaloi2 tu...

    BalasPadam
  34. Assalamualaikum akak...
    Ya Allah... terus terliur tgk sotong tu tau akak... mmg nampak sgt sedap.... meleleh air liur d buatnya... sedapnya nie makan ngan nasi putih n bagi kuahnya banyak2... sedaaappp

    BalasPadam
  35. Kari sotong dengan nasi panas alamak sedapnya sampai tak nampak mertua lalu.

    BalasPadam
  36. Diana,
    makan dgn kuahnya pun sodap!

    BalasPadam
  37. Kak Tun,
    sib baik masa makan tu takde mentua lalu...

    BalasPadam
  38. sedapnye kak amie..mkn ngan ns panas mmg sedapkan..

    BalasPadam
  39. Kamalia,
    sedap....kalau masak kari memang aromanya turut membangkitkan selera kita!

    BalasPadam
  40. lawa lauk sotong tu..seksi sotong kelar2 gitu eikkk

    BalasPadam
  41. Ixora,
    kih kih kih.... nampak seksi ye sotong tu....

    BalasPadam