ADSENSE

Khamis, 23 Jun 2011

Ikan Cencaru Sumbat, Sambal Mangga & Ulam-Ulaman

Alhamdulillah, kita dapat bertemu lagi. Nampaknya Amie hanya sempat menyediakan hidangan makan malam sahaja. Sampai ke rumah menjelang Asar, bersihkan diri, solat dan bergegas ke dapur buka peti sejuk, keluarkan apa yang patut untuk dimasak. Memang teringin sangat nak buat pelbagai masakan seperti kek, muffin, puding dan macam-macam lagi yang cantik dan sedap seperti di daput Ct. Delima, Ucu Bakery, Kak Ummi, Juwita, Ayu, Lady Ayu, Madiha dan ramai lagi yang tak mampu Amie tuliskan di sini. nama-namanya. Insya-Allah Amie akan cuba atur masa, cari masa untuk mencubanya. Amie sangat menghargai kalian, yang ikhlas berkongsi resepi, rasa dan pengalaman. Dan sebagai penghargaan Amie senaraikan empunya dapur di blog Amie untuk memudahkan Amie berkunjung bila Amie senang. Kalau dilihat dalam blog Amie ini hanya terpapar lauk-lauk sahaja, jadi rasanya kurang sempurnalah bahan cerita dari dapur yea.... tak cukup masam manis masinnya. Bila teringat anak-anak teruja masuk ke Shouthern Bakery angkut muffin, pizza, dan pelbagai roti..... terlintas di hati, andainya anak-anakku makan hasil air tanganku..... alangkah.....hmmmm, Amie banyak mengelamun ni. Nanti tak siap lagi hidangan malam ini. Amie masih teringat sambal kelapa lauk kelmarin malam, macam tak puas makan pulak. Nak buat lagi hari ini, macam rasa jemu....baiklah buat yang lain. Jadilah ikan cencaru sumbat.... kelapa juga isinyakan. Amie tak bubuh cili tapi gantikan dengan lada putih, takut anak-anak kepedasan pula. Sebagai ganti cili, Amie sediakan sambal mangga dan ulam-ulaman sebagai pelengkap. Jom tengok resepi Amie....


Nampak montel betul perut ikan cencaru kena sumbat.... ha..hahaha... agaknya inilah hasil orang tamak..... sebab nak sangat makan kelapanya, sampai memaksa perut ikan menampung secawan kelapa! Resepi kali ini biasa sahaja, tidak merujuk mana-mana buku kerana memang dari dulu Amie peminat ikan cencaru sumbat terutama yang dipanggang. Bahan-bahan yang digunakan semuanya jenis tradisional termasuk daun kunyit dan kunyit hidup.... sesuailah dengan ikan klasik ini. (Ikan klasik.... maknanya ikan yang sejak sekian lama Amie makan...).  Sambal mangganya pula satu hal....tiba-tiba nak guna belacan, tak tahu mana perginya benda tu. Sebenarnya pada hari Ahad lepas semasa tukang kabinet dapur buat kerja, semua barang dapur suami alihkan.... pelbagai tempatlah dia letak. Ada yang masuk laci, ada yang di penjuru dapur, ada yang masuk peti sejuk. Nak cari lada putih tadi pun kecoh dibuatnya. (Sebenarnya dapur tu belum lengkap & siap sepenuhnya). Akhirnya Amie gunakan udang kering sebagai ganti belacan. Tak sangka pula, rasanya tersangatlah sedap! Berbaloi-baloi rasanya sebab kehilangan belacan!


Bahan-bahan untuk ikan sumbat:
1 ekor ikan cencaru seberat 600gram - bersihkan dan belah belakang
1 cawan kelapa parut
2 biji bawang merah
2 biji bawang putih
1cm halia
1/2 helai daun kunyit - hiris nipis
1 batang serai - hiris nipis
2cm kunyit hidup
1/4 sudu teh pati asam jawa
garam & gula
1/2 sudu teh lada putih
daun pisang - alas memanggang

Cara:
1. Tumbuk halia, bawang putih, bawang merah, kunyit hidup dan halia hingga lumat.
2. Masukkan lada putih dan tumbuk lagi.
3. Masukkan kelapa parut dan tumbuk separuh lumat.
4. Masukkan asam jawa, garam, gula, dan hirisan daun kunyit. Gaul sebati.
5. Sumbatkan ke bahagian belakang ikan cencaru.
6. Panggang hingga masak.

Bahan-bahan sambal mangga:
1cawan mangga cincang separuh masak - Amie gunakan mangga udang
2 biji lada merah
10 biji cili padi
1/3 cawan udang kering - rendam
2 biji bawang merah
2 biji limau kasturi
garam & gula

Cara:
1. Tumbuk cili padi bersama cili merah dan bawang merah hingga lumat.
2. Masukkan udang kering dan tumbuk separuh lumat.
3. Masukkan mangga cincang dan lenyek perlahan-lahan.
4. masukkan garam dan gula, dan perahan air limau kasturi. Gaul rata.
5. Hidangkan.

Ikan cencaru sumbat panggang malam ini bertemankan sambal mangga bersama ulam-ulaman kacang bendi celur, lobak merah, kobis bunga dan juga terung taiwan goreng.



Amie paling suka lobak merah celur tu....manis. Jom makan.....Bismillah.

28 ulasan:

Kak Sam berkata...

Bestnya menu ni.

Juwita Jamaludin berkata...

salam kak amie... sedapnya nampak cencaru sumbat tu.. ita suka sangat .. kat sini susah nak jumpa ikan ni.. tapi ada ikan yang lebih kurang juga yang boleh digantikan.. nanti nak buat la.. tambah nak dekat puasa ni

Asmara berkata...

sukalah blog kak amie ni. masakan melayu yang best2, rasa mcm balik kampung pulak tengok makann ni. sedapnye!!!

Amie berkata...

Kak Sam,
menu kampung je...dah serasi dgn tekak kita ye....

Amie berkata...

Juwita,
iye...biasanya lauk begini laris betul time puasa kan..., mmg kak amie paling suka ikan cencaru masak begini., agaknya dah jadi menu tradisi

Amie berkata...

Asmara,
ini ajelah yang boleh kak amie hidang utk family, pilih yg ringkas je sbb kekangan masa, yg penting seimbang

MulutPayau berkata...

Ringkas tapi myelerakan.......maunya 2-3 pinggan kalau makan ni.....

Nieza berkata...

Assalam kak ikan cencaru memang fav saya juga...sukax3..hehe

Ucu Faridah berkata...

assalamualaikum k.amie...sabtu ni nk buat ikan rasmi asrama (ikan jaket@cencaru) sumbat mcm akak punye..lauk bajet tengah bulan....JANGAN NAK MINTA MINTA TAU...Hehehe...

ajumohit berkata...

wah menariknya menu kak...bleh try ni hehehe, tp rasa entahla

Amie berkata...

MP,
maunya ikan tu yg 2-3 pinggan...ratah2 je...hehehehh

Amie berkata...

Nieza,
iye...mmg feberet kak amie juga dr dulu, kini dan selamanya....

Amie berkata...

ucu,
selamat menyumbat ye...jangan risau sbb hari Sabtu kak amie ada tugasan di sekolah, makan nasi tapau je... hehehehhh

Amie berkata...

Aju,
masuklah apapun...sumbat ikan tu, mesti sodap!

kakcik berkata...

Kakcik pun kalau buat cencaru sumbat ni, suka sumbat kelapa banyak2. :)

izahdaut berkata...

assalamualaikum kak amie..
saya baru sempat nak jenguk blog kak amie ni... laa banyak menu best2 la kat sini. makan mcm lauk gini sedapnyerr..terasa rasa kat tekak ni...hmmmmm

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Bestnya klu dok umah K.amie..ulaman & sambal mesti ada kat atas meja!...umah atie klu Apak dtg jer br buat sambal belacan/mangga...sbb HB xsuker bau belacan!

Mieza berkata...

kak amie
cencaru sumbat tu sedapnyer kan kak..mieza br buat 2 hari lepas, tp lupa nak amik gambar..suami cukup gemor ikan sumbat! Nakkkkkk!

Amie berkata...

Izah,
terima kasih sudi jenguk dapur kak amie, leh kita share masam masin manis ceritanya yea...

Amie berkata...

Kak Chik,
tu la pasal sampai gemuk montel ikan cencaru amie.... hehehehhh ada geng sumbat byk2 dah...

Amie berkata...

tie,
agaknya dah terbiasa dari dulu...mesti ada yg pedas2... yg bagusnya makan pedas ni boleh bersihkan perut dgn segera....heheheh

Amie berkata...

Mieza,
mana yg buat ikan sumbat ni sedap.... ikannya atau sumbat kelapanya...

kisahwanida berkata...

Aida pun suka sangat ikan cencaru tapi aida tak pandai nak buat kelapa yang disumbat kat ikan tu... selalunya Aida bakar tawar jer ikan tu....

Amie berkata...

Aida,
potong sikit muncung ikan tu kuarkan insang, belah belakang tarik isi perutnya, dah bersih...sumbat je apa2...jadik...

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualikum akak...
ikan sumbat mmg kegemaran keluarga diana nie akak... dah lama x buat dah... terliur tgk ikan sumbat tu akak..

Amie berkata...

Diana,
dulu pakwe kak amie tak suka makan ikan ni apalagi kalau disumbat, alhamdulillah lama-lama terbuka hatinya (mulutnya...) untuk cuba makan resepi selain resepi ibunya...

IXORAROXI berkata...

sambal mangga, best!tak payah lauk lain dah eikkk

Amie berkata...

Ixora,
kak amie hilang belacan, ganti dgn udang kering tuk sambal tu...kira cukuplah tu...