ADSENSE

Isnin, 27 Mei 2019

Mari Belajar Buat Kek Lapis Untuk Hari Raya

Aidil Fitri akan menjelma beberapa hari lagi. Tentu rakan-rakan pengunjung sedang sibuk membuat persediaan hari raya termasuk membuat kuih-muih atau menempah sahaja. Tahun ini kami bercadang untuk menyambut Aidil Fitri di LD. Farid dan Fuad rindu untuk berhari raya di tempat kelahirannya. Rupanya agak lama juga kami tida menyambut 1 Syawal di rumah sendiri. Tak sabar rasanya untuk menunggu hari lebaran, dan bersama-sama meraikannya dengan anak-anak dan sanak saudara sebelah Encik Suami.
Memandangkan cuti sekolah telah bermula, dan walaupun sebenarnya banyak tugasan yang perlu diselesaikan dalam cuti namun terasa kekurangannya dengan kepulangan anak-anak, tiada satu pun kuih-muih hasil air tangan sendiri. Untuk menaikkan semangat, Amie pun belek-belek semula entri lama terutamanya yang berkaitan kek lapis. Sekurang-kurangnya timbullah motivasi untuk membongkar semula segala peralatan membuat kek lapis yang Encik Suami sudah simpan di dalam stor di belakang rumah!


Bila terpandang gambar kek Lapis Masam Manis Cheese seperti di atas, memang teruja untuk melapis lagi! nak-anak pun sangat suka makan kek lapis ini. Dan tidak keterlaluan rasanya kalau Amie katakan inilah kek lapis paling disukai anak-anak kerana rasanya yang sangat sedap!
Tentu anda inginkan rasa kek lapis yang dapat memenuhi selera sendiri. Setelah pandai membuat kek lapis, kita boleh mereka cipta sendiri kek lapis seterusnya tetapi dengan menggunakan kaedah dan sukatan yang betul, dan bukannya main hentam keromo. Itulah yang menyebabkan kita rasa kecewa dan marah apabila hasilnya kurang sempurna, berminyak, hangus, berderai dan terlebih menyedihkan apabila rasanya tidak seperti yang diinginkan!


Di bawah ini Amie berikan pautan Tips & Cara Membuat Kek lapis Supaya Terhasil Dengan Sempurna. Jika berminat bacalah berulang kali supaya lebih faham dan jelas.  banyak info berguna yang Amie kongsikan di sini. kalau tak faham satu-satu istilah atau perkataan, bolehlah rujuk Pak Google supaya dapat penjelasannya. Biasanya mereka yang cepat putus asa, buat kek lapis sekali dua dan tidak menjadi dengan sempurna, mereka akan menyalahkan resepi (sudah tentunya resepi yang dikongsi oleh blogger atau pun resepi dalam buku) dan kemudian mereka tidak mahu mencuba lagi. Terpulanglah. Kalau Thomas Alva Edison, mencuba lebih 10,000 kali untuk menghasilkan mentol, apalah sangat dengan kita kalau berusaha mencuba lebih 3 kali...hiks!


Jika masih merasakan kurang lengkap segala info yang sudah diberi, boleh tambahkan pengetahuan dengan menimba ilmu berkaitan Panduan Penting (Asas) Untuk Membuat Kek pula. Jangan segan untuk terusklik di sini: Panduan Penting (Asas) Untuk Membuat KekSebuah laman web juga pernah mengongsi tips membuat kek lapis daripada Amie, dan bolehlah klik di sini untuk lebih lanjut: 6 Tips Buat Kek Lapis Yang Cantik Walaupun Baru Tahap ‘Beginner’

Kalau sudah bersedia untuk membuat kek lapis, Amie kongsikan beberapa resepi kek lapis seperti di bawah ini. Klik sahaja pautannya untuk mendapatkan resepi lanjut.

Kek Lapis Masam Manis Cheese menggunakan haw flakes bentuk yang berbeza. Ada yang bulat dan ada yang persegi.

Buatlah dengan hati yang tenang dan penuh kasih sayang. Yang penting cukup rehat dan memang sudah bersedia untuk melapis! Pasti hasilnya sangat memuaskan hati.

Jika inginkan kek lapis yang beraroma segar, bolehlah cuba resepi: Kek Lapis Limau Purut seprti dalam gambar di atas.

Jika anda kreatif, gunakanlah kebijaksanaan untuk mereka cipta kek lapis menggunakan buah-buahan seperti pisang, mangga, prun dan sebagainya. Gambar di atas ialah Kek Lapis Pisang.

Alangkah lazatnya dapat menikmati sekeping Kek Lapis Cempedak Madu! Sekali anda pernah menikmatinya, sampai bia-bila akan terkenangan keenakannya! Jangan lupa sediakan puree cempedak terlebih dahulu sebelum memulakan tugas menyiapkan Kek Lapis Madu.

Jika anda ingin memaksimumkan kreativiti anda, pelbagaikanlah warna  untuk menghasilkan Kek  Lapis Cempedak madu yang cantik. Gambar di atas, Kek lapis Cempedak madu original tanpa sebarang pewarna. Aromanya.... ya ampuuunnn!
Dan seterusnya, boleh klik resepi di bawah gambar untuk lebih lanjut.



Resepi: Kek Lapis Legit




Resepi: Trio Layer Cake
Istimewanya Trio Laye Cake ini, hanya putih telur sahaja digunakan!



Selamat mencuba dan jangan cepat putus asa!

2 ulasan:

Barracuda Essen berkata...

Wihh enak tuh buat ntar hari eid fitri kumpul bareng keluarga... http://bit.ly/2wdeGm2

norhidana berkata...

tengok sambil telan liur kak... kalau dana, mmg big NO nk try bt kek lapis nih...
tp kalau suruh mkn big YES heheheh

sbb dana ni takde kesabaran nk buat kek lapis ni kot... kek biasa pun kelaut heheh