ADSENSE

Jumaat, 10 Jun 2011

Kek Lapis Asam Manis

Sumber    : Kompilasi Masakan Sarawak
Resepi     :  Kek Lapis Asam Manis
                  Chef  Sarji Ramli
Rasa nak melompat!!!! Kenapa Amie???? Dah mabuk ke???... Tak kisahlah orang nak kata apa, yang penting Amie benar-benar teruja petang ini. Mungkin biasa saja bagi orang lain tapi luar biasa bagi Amie.... apa benda tu Amie? Alaaa...... baru pandai buat kek lapis asam manis.... orang tak heran pun!!!!. Tak apa, orang tak heran pun tak apa, yang penting Amie mesti rasa hairan sebab selama ini Amie kira memang tangan Amie ini kaku bab tepung, mentega, telur dan gula.... kalau buat semua tak jadi, semua bantat. namun berkat ketekunan lebih-lebih lagi nak bagi semangat untuk si bongsu, Amie pun usahalah mana yang mampu untuk bermesra dengan keluarga kek. Okey tak hasil tangan Amie di bawah nie???...


Kiranya inilah kejayaan Amie yang pertama buat lapis-lapis selain kek pisang kukus dengan kek coklat kukus. Huh.... boleh tahan juga untuk menyiapkannya. Sempat sembahyang Mahgrib semasa mengukus. maklumlah buat 6 lapis...  walaupun tak secantik mana tapi rasanya boleh tahan biarpun sekadar biskut marie dengan haw flakes saja... hi hi hikkk. Kepada yang dah biasa buat, tegur2lah mana yang tak kena, dari segi warna ke, teksturnya ke, apa-apalah.... dah kepada yang  belum pernah buat tapi nak cuba, Amie akan susun satu persatu cara pembuatannya....ewahhhh macam dah expert yea...malulah sikit dengan kawan2 blogger yang buat kek gebu2 tu....



Resepi Asal
Bahan-bahan:
400 gram mentega
300 gram biskut Marie - Amie blend jadikan serbuk
200 gram gula kastor - Amie gunakan 1 cawan
20 bungkus Haw Flakes - Amie gunakan 17 bungkus - beli memang 20 bungkus
10 biji telur ayam - asingkan putih dan kuningnya
1 tin susu pekat manis - Amie guna susu Krimer Pekat Manis Gold Coin -505 gram
sedikit serbuk koko / atau pewarna lain -  Amie gunakan 4 sudu serbuk koko

Cara:
1. Putih telur dipukul bersama gula kastor hingga kembang - gunakan mixer.
2. Masukkan kuning telur sedikit-sedikit sambil dikacau.
3. Dalam bekas lain, pukul mentega bersama susu pekat hingga kembang.
4. Campurkan kesemua adunan bersama serbuk biskut Marie. Kacau hingga sebati.
5. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian.
6. Satu bahagian biarkan dengan warna asal.
7. Satu bahagian lagi campurkan dengan serbuk koko atau warna lain.
8. Panaskan pengukus. Masukkan satu senduk adunan koko ke dalam loyang dan kukus hingga masak selama 15 minit - Amie masukkan 2 senduk.
9. Susun Haw Flakes di atas lapisan pertama tadi dan masukkan lapisan kedua - adunan yang tidak berwarna.
10. Kukus dan ulangi 8 dan 9 hingga habis semua adunan.



Beginilah rupa lapisan pertama tadi. Susun Haw Flakes di atasnya. Kalau nak bagi rapat-rapat pun boleh juga. terpulanglah. Yang di bawah ni pula setelah lapisan kedua.... dan Amie dapat 6 lapis, ada yang nipis ada yang agak tebal... itulah namanya belajar, lain kali Amie kena hati-hati membuatnya.



...aduiii...kekku ini cacat.... sebab tu... ada biskut Marie yang tak hancur tu cacatkan pandangan mata he ehe... Apa pun, penghargaan buat diri sendiri adalah perlu kerana atas keyakinan yang penuh, jadilah kek lapis asam manis yang sangat enak ini walaupun terpaksa mengambil masa melebihi 2 jam untuk menyiapkannya. Hmmm....awal2 lagi pakwe Amie dah tapau separuh nak bagi rasa kawan2nya esok....ngeeee...



Amie tak jadi melompat, tapi rasa nak melompat aje.... ni kalau Ucu Faridah dan rakan2 lain yang pandai buat kek baca ni mesti dia gelak2 nie...@ senyum2 kambing....hi hi hi

8 ulasan:

mamanajmi berkata...

Tahniah Amie! tentu seronokkan kalau apa yg kita masak tu menjadi..Tambah2 buat kek lapis ni yg memang perlukan kesabaran & kerajinan! Kalau dekat boleh juga merasa kek Amie ni ye..!

Amie berkata...

mamanajmi,
terima kasih byk2.... mamanajmi sgt memahamiku... he he he sodap tau! Nak hantar jauh sgt.....tak sempat sampai dah basii...

habsahharun berkata...

sedapnya kak...

saya suka kek lapis :D

Hanis Azla berkata...

klu saya pun rasa nak melompat bila apa yg dihasilkan menjadi.. pernah makan kek ini.. tp tak pernah buat sendiri.. he..he..

Amie berkata...

habsah,
mmg sedap... tak tipu punye... he ehe..

Amie berkata...

haniz,
tu la pasal nak lompat....sbb first time buat and first time jugak makan...rasanya pulak sgt sedap!

aisya berkata...

dah lame x buat kek lapis.. huhu.. tak sabar pulak nak balik rumah, nk buat kek lapis..

Amie berkata...

aisya,
buat jangan tak buat, nanti antar sikit sbb kakamie punya dah abisss...temahak nih takpuas makan he ehe