ADSENSE

Ahad, 9 Januari 2011

Ikan Gerut-Gerut Masak 2 Rasa

Kenapa dipanggil resepi 2 rasa? Biasanya kita makan 3 rasa. Setiap kali makan di restoran tertentu, rasanya juga berbeza. Ada rasa sweet & sour, ada rasa bunga kantan dan..... tak apalah, saya gunakan bahan yang ada di dapur dan saya namakan masakan ini Gerut-Gerut Masak 2 Rasa. Sos tomato sudah habis, sos cili pun sama juga. Yang ada hanya sos cili Thailand. Anak kedua yang sedang bertungkus-lumus membantu ayahnya menyiapkan kolam ikan sudah berpesan.... mummy masak ikan sos..... ya..yaa... saya mengiyakan tapi bahan tak cukup. Nak ke kedai, jam sudah menunjukkan hampir 1 tengahari. Baru nak mula masak... tertidur sekejap tadi.... Ha...sesiapa yang tidak pernah dengar nama ikan gerut-gerut, di bawah ni nanti ada saya muatkan dengan gambar ikan gerut-gerut dari sinki dapur saya.


Bahan-bahan:
1 ekor ikan gerut-gerut seberat 400 gram
garam
tepung jagung
minyak
5 sudu sos thai manis
1 sudu kecil sos ikan

Bahan hiasan:
1/2 biji timun (dipotong dadu)
1/2 biji cili benggala (dipotong dadu)
1 biji tomato (dipotong dadu)
8 keping lobak putih jeruk

Bahan-bahan untuk dikisar:
5 biji lada merah
5 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
2 batang serai
3 cm halia
3 cm lengkuas

Cara:
1. Lumurkan ikan dengan sedikit garam dan tepung jagung. Goreng hingga masak.
2. Tumiskan semua bahan kisar hingga pecah minyak.
3. Masukkan sos thai manis dan biarkan seketika.
4. Jika kurang masin, masukkan 1 sudu kecil sos ikan.
5. Letak ikan goreng di atas pinggan dan taburkan bahan hiasan.
6. Tuang sos.
7. siap untuk dihidangkan

Oleh sebab malas untuk 'mengerjakan' lada kering, saya gantikan dengan lada merah. Nak cepat la tu... sebab dah dua tiga kali anak-anak menjengok ke dapur. Yang penting.... masak 2 rasa saya habis licin....errrkkkkk alhamdulillah...amin. Oppsss... jangan lupa tengok ikan gerut-gerut di bawah ni.



Tiada ulasan: