ADSENSE

Ahad, 20 November 2011

Soto Makasar @ Coto Makassar

Selamat petang semua. Kepada sesiapa yang bercuti diucapkan selamat bercuti dan penuhilah percutian anda dengan pelbagai aktiviti yang berfaedah untuk mengeratkan hubungan kekeluargaan. Hari ini Amie cuti tapi esok kena bertugas semula. Wokey.... hari Ahad yang indah ini Amie santai-santai saja di dapur menyiapkan menu istimewa untuk keluarga. Sebab apa Amie kata santai-santai.... sebab resepinya mudah untuk disediakan. Rebus-rebus sahaja. Oleh kerana merebusnya pun memakan masa yang agak, bolehlah buat kerja lain sambil jenguk-jenguk ke dapur.Aidil Adha tempohari Amie buat Soto Makasar tapi gunakan daging, namun kali ini Amie buat resepi Soto Makasar menggunakan organ dalaman. Sudah agak lama tersimpan segala perut, jantung, limpa, ginjal dan sebagainya di dalam peti sejuk. Dulu Amie tambahkan buras (pemberian jiran) di dalam Soto Makasar tapi kali ini Amie buat nasi himpit atau ketupat segera. Amie tak pandai buat buras....


Resepinya sama saja seperti resepi yang lepas di SINI. Amie perturunkan resepi istimewa masakan tradisi masyarakat Bugis ini seperti di bawah.


Resepi: Soto Makasar
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan: (untuk 4-5 orang)
1kg pelbagai bahagian organ dalaman lembu / sapi: perut / limpa / paru / jantung / ginjal (kali ini Amie tidak gunakan daging)
1.5 liter air
2 batang serai - diketuk
3 cm kulit kayu manis
1 cawan kacang tanah - goreng / sangan - kisar halus
garam / perasa pilihan

Bahan kisar:
10 biji bawang merah
4 biji bawang putih
3 sudu ketumbar biji - sangan 
1 sudu jintan putih - sangan
1 sudu jintan manis - sangan
2cm lengkuas
2 cm halia
1 sudu lada putih / hitam
2 sudu rempah sup / 1 bungkus sup bunjut - jika suka

Bahan pelengkap hidangan:
2 bungkus nasi himpit - (pilihan: buras / sohoon)
bawang goreng
daun sup / daun bawang
limau kasturi
sambal taucu - tumis cili padi tumbuk bersama sedikit taucu, perasakan dengan garam dan gula 

Cara:
1. Rebus semua orang dalaman sehingga empuk bersama serai dan kulit kayu manis di dalam 1.5 liter air.
(Kali pertama Amie rebus hingga mendidih dan buangkan air rebusannya. Kali kedua Amie gantikan air yang baru dan rebus kembali bersama serai dan kulit kayu manis)
2. Keluarkan semua bahan rebusan dan hiris-hiris nipis dan masukkan semula ke dalam periuk rebusan tadi.
3.Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar hingga pecah minyak. Masukkan garam / gula / perasa pilihan. 
4. Masukkan bahan tumisan ke  dalam periuk yang berisi air rebusan dan hirisan rebusan tadi. Biarkan mendidih.
5. Masukkan sedikit demi sedikit kacang tanah kisar. Kacau rata.
6. Perasakan sekali lagi dengan garam dan bahan perasa pilihan supaya rasanya seperti yang dikehendaki.
7. Hidangkan bersama dengan nasi himpit atau  buran / sohoon celur.
8. Lebih enak jika dtaburi dengan hirisan daun sup atau daun bawang serta bawang goreng.
9. Jika suka bolehlah perahkan jus limau kasturi.
10. Lengkapkan hidangan dengan sambal taucu.



Memang puas makan hasil air tangan sendiri berbanding kalau makan di kedai tapi jangan biasakan mengambilnya dalam kuantiti yang berlebihan, maklumlah..... bagi sesiapa yang ada HB tu memang kena beringat..... he he hehhh...jom cuba resepi istimewa ini! Yang sepinggan di bawah ni Amie nak hantar ke Meru, Kelang... ke rumah Ucu Faridah. Katanya dia hanya biasa makan Soto Banjar, tak biasa makan Soto Makasar. Ada sesiapa yang nak bantu Amie berenang ke Pelabuhan Kelang.... bawakan sekali lapik kuning Chocolate Mousse Banana Cake Ucu tu yea..... 


Burrrrr!!!!!! Lompat masuk Laut Sulu berenang arah Laut China Selatan, masuk ikut Selat Singapura terus ke Selat Melaka....oooo berenang lagi masuk ke Pelabuhan Kelang atau lebih dekat lagi terus ke Pantai Remis.... ooohhh itu dia Ucu Faridah sedang menunggu di tempat orang menjual mentarang dan belangkas! Hadoooiiii.... Ucu....datang pantai sini...lenguh tangan ni menjunjung semangkuk Soto Makasar dengan lapik kuning Ucu tu..... 

24 ulasan:

kasihredha berkata...

sedapnya amie
dulu2 waktu di Bandung suka makan soto malang

aZuMaya berkata...

salam kak amie ..wah nmpk menyelarakan soto makasar harus saya mencuba tqvm kerana share resepi ..saya akan cuba...minta izin yea

Ucu Faridah berkata...

tak nak la kak bekas kuning tu dah tercemar air laut la pulak...
kali ni nak tolong potong nasi impit jer...tak cukup pisau kt dapur tu guna pisau kek pn blh, lagi mengancam kot ...soto makassar satuuuu.... kuah mau lebih ...isi pun mau lebih...harga jangan lebih2 ye k.amie cayang...

rahel berkata...

Alamak...sedapnya coto makassar tu...Rahel terer buat buras..hohoho..

Acik Erna berkata...

Amie..jauhnya nak bagi ucu..he he

quinnie berkata...

saya teringin nak makan soto makasar ni...tapi tang nak goreng kacang tu malas nye...hehhehe...

dZana berkata...

wow.. sedapnya amie.. saya mmg suke soto.. suke hirup kuahnya..

Mieza berkata...

Kak Amie sayang..sedapnya soto makasar ni..rasanya hari tu kak amie dah tunjuk resepi soto ni..kak amie dah buat lagi sekali mieza belum pun buat lagi ahahah

Kak Amie..serunding dah sampai..sedap sangat kak..terima kasih banyak2 mieza ucapkan...rasa nak peluk je kak amie ni tau sebab suka sgt dapat makan serunding rusa pemberian akak...ada mieza postkan entry pasal serunding ni kat blog..nnt akak visit ye..TQ byk2 kak amie..sayang akak sgt2 MMmuah muahhh

Amie berkata...

Kasih,
memang banyak jenis soto... boleh pilih mana suka ye...

Azu,
soto makasar ni lain sikit rasanya Azu...sebab bubuh segala lengkuas, serai...dan juga serbuk kacang tanah!

Ucu,
laaaa... buat penat je berenang junjung lapik kuning diraja tu... hu hu huuu... makan coto free aje Ucu... tapi takboleh ambil banyak-banyak... takut naik darah pulak!

Amie berkata...

Rahel,
sungguh ke? Kak Amie memang tak pandai buat...suka makan buras sebab aroma daun pisangnya tu sungguh menyelerakan!

Acik,
apa boleh buat....yang jauh kita dekat-dekatkan ye Acik...dah dekat kita mesra-mesrakan pula... he heheh

Quinnie...
oohh...pasal kacang tanah goreng tu ye... he he hehhh tak dapek den naknolong eh....

Amie berkata...

Dzana,
kena lebihkan jus limau kasturi dalam kuahnya ni...biar seimbang sikit...he he hehh ini peringatan buat yang ada hb...

Mieza,
hari tu kakak buat dengan daging je, tapi yang ini memang resepi yang sepatutnya...guna bahan organ dalaman,
wah...dah sampai ye, cepat pulak pos laju dari sini ke sana ye...nanti kakak datang...jeng-jeng-jeng....

Adzrien Shoppe berkata...

menggodalah amie...

ummiross berkata...

Hehe jauhnya soto Makasar berenang..,kalau larat lagi datanglah ke muara Sg Sarawak pulak, ummi pun sedang tunggu soto Makasar..

Ida,Japan berkata...

emm...sedapnyer mkn masa musim sejuk22 ni kak..hari ni suhu kt tmpt ida 10 darjah celcius...mmg musim dia dh

EmbunRosaliza berkata...

Nampak sedap soto tu, agaknya kalo guna daging pun bestkan, kita ni bab ogan dalaman tu hati n limpa je laju mkn heheh.

Pantai remis yang selalu kita kunjungi..heheh tunggu kat situ gak lak nak amik soto dari amie, bawa dua mangkuk tingkat ya amie, satu utk ucu satu utk kita ya

Amie berkata...

Adrizen,
dah tergoda ye...

Ummi,
ada bujang senang tak di muara sungai tu Ummi... he heheh

Ida,
grrrrr....tak boleh berenang ke situ tika musim dingin...grrrrrr beku di tengah laut nanti... he heheh

Amie berkata...

Rosa,
boleh...boleh sangat...sekali jalan ni...

Kamalia berkata...

haha..soto amkasar lg..sedapnye.

Kakzakie berkata...

Amie mana aci sanggup meredah lautan utk Ucu aje ke? Kakak tak perlu meredah lautan, naik mas/airasia turun airport senai kakak tunggu soto makasar tu.:)

nOOrsha berkata...

salam..sedapnye soto..feberet sy...mmg sau femili suke mkn soto..hehehe....

time kasih ye kak atas ucapan takziah n simpati pade kematian lollipop tu...time kasih byk2... moga kesudahan yg baik utk dirinya n kita semua..insyaallah..amin...:)

Amie berkata...

Kamalia,
asyik makan di kedai saja... sesekali buat sendiri memang sedap, boleh tambah-tambah...

Kakzakie,
iye kak... nanti Amie beli ticket dulu ye...cari harga promosi... he hehehh lintas laut je, tak payah berenang-renang ye kak...

Noorsha,
memang sedih baca kisah Lollipop tu...

MamaEma berkata...

mentarang tu apa yer?..semalam balik dr perak ikut sabak bernam...banyak orang jual mentarang..tpi tak singgah pun..huhuhu

Diana @ Melley Mey berkata...

akak amie...
waaah soto makasar ler... sedaaapnye nie .. rajin akak buat sndiri yer soto makasar nie... kalu dkt nak jer p umah akak tau.. nak merasa soto makasar nie..

Nor Lailee Ahmad berkata...

Terima kasih ๐Ÿ˜Š