ADSENSE

Ahad, 27 November 2011

Stik Daging Rusa

Petang ini Amie's Little Kitchen menghidangkan menu Stik Daging Rusa buat pengunjung yang budiman. Resepi asal yang Amie gunakan ialah Stik Daging Lembu berdasarkan buku resepi Makanan Barat olahan Chef  Hanieliza. 



Resepi Asal: Stik Daging Lembu
Sumber : Masakan Barat oleh Chef Hanielieza

Bahan A:
500 gram daging batang pinang - stik - Amie gunakan daging rusa
1 sudu makan kicap pekat
1 sudu teh madu ataupun gula
1 sudu makan sos plum

Bahan B:
1 sudu teh serbuk lada hitam
3 ulas bawang putih
1 inci halia

Bahan C:
(Untuk Sos Lada Hitam)
1 sudu makan serbuk lada hitam
1 sudu makan tepung jagung
1 cawan air
1 sudu makan sos tomato
1 sudu makan kicap pekat

Cara Membuat Stik:
1. Daging dipotong lebar setebal 1 cm.
2. Gaul semua Bahan A dan Bahan B dan perap selama 4-5 jam.
3. Masukkan semua bahan ke dalam kuali non-stick dan tutupkan dengan tudung.
4. Masak di atas api sederhana hingga air kering dan daging lembut.
5. Angkat daging dan sediakan sos.

Cara Membuat Sos Lada Hitam:
1. Panaskan semua bahan C termasuk lebihan bahan daging di dalam kuali non-stick.
2. Kacau sehingga sos menjadi pekat.
3. Susun stik daging ke dalam pinggan bersama bahan hiasan pilihan.
4. Tuangkan sos lada hitam.


Jemput makan Stik Daging Rusa bersama Amie.... dengan segelas jus belimbing.....


Jangan risau.... kalau nak tambah ada lagi Stik Daging Rusa di bawah ini.....

24 ulasan:

norlieharumaini berkata...

susah nak dapa daging rusa ni...

kasihredha berkata...

dapat dari mana daging rusa amie?

Amie berkata...

Norlie,
kena rajin buat tempahan ni...

Kasih,
dari seorang kawan di Tawau, tempah...

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

Ya Ampunnn
Nangess Tgk menu gini
Oishii sou
Terlioq org kt sini uwaaaaa
Hentak kaki

Amie berkata...

Lady Ayu,
uishhh... nape sampai hentak kaki dik... kan udah disedia sepinggan sorang tu... hu hu huuuu

Mieza berkata...

kak amie oh kak amie..awat masak sedap2 ni buat mieza tak tahan je..sedap nyer stik daging rusa..mana mau cari at malaya ni kak..stik daging lembu mmg belambak la..kak amie kusayang...tunggu mieza nak datang ni..lapar tgk stik ni dgn sos lada hitam yg amat mnggiurkan itew kakkkkk..nampak gayanya mieza kena wat juga la..tapi pakai daging lembu je la kak..huhuhu

quinnie berkata...

wah makan stik sedapnya...saya tak pernah buat stik sendiri...takut hangit...hehhhe

Ucu Faridah berkata...

salam maal hijrah jugak utk k.amie diwinduiii....
mlm2 ni ucu mkn mee goreng kering je...kesian kan...
nk minta sepinggan stik rusa dgn belimbing jauh ..jadi telan air liur jer lah...

Acik Erna berkata...

Amie..aduh..daging rusa..lama betul tak makan daging rusa ni.

Totie@Tomy berkata...

wah daging yang mahal dan sedap..

ainnoraini berkata...

pernah mkn satay daging rusa jer...

mesti sedap tu...

Amie berkata...

Mieza cayanggg...
meh lah datang sini... boleh buat BBQ daging rusa sama-sama... memang lembut je dagingnya ni, sedap makan panas-panas Mieza....

Quinnie,
guna kuali non-stick dik, tak hangit...api sederhana je...

Ucu,
alahai adikku cayang... sebelum makan sudah kusebut nama adik-adikku di malaya untuk makan sama-sama..termasuk juga Ucu... hu hu huu

Amie berkata...

Acik,
kami pun dapat sekali-sekala aje Acik... bekalan semakin kurang, tak banyak macam dulu-dulu...

Totie,
di semenanjung mungkin mahal tapi di sini lebih kurang sama harga dengan daging lembu...

Ain,
daging rusa buat sate memang sedap Ain...

ummiross berkata...

tak pernah makan daging rusa lagi Amie, nampak macam sedap sangat tu..

anymz berkata...

malam2 ke sini dgn menu macam ni,betul2 buat tak tahan..terliur betul.akak mmg suka steak.
pernah makan daging rusa suatu ketika dulu tapi biasa la org negori ni samada buat rendang atau buat masak lemak..mmg manis dagingnya.:)

rahel berkata...

Slmt malam kak Amie..
tengok stik daging rusa tu menggiurkan betul...Rahel pun suka sangat klu daging rusa....sedap..
Kak Amie,dapat stok daging rusa kat mana?

Along Maklong berkata...

tak pernah rasa daging rusa..
tengok rupa pun tak pernah.. huhu..
mesti sedap kan..

Dalila Hamid berkata...

daging rusa ssh nk dapat... kena tempah kan?...tapi sedap lagi kambing rasanya... pernah cuba dulu

Nieza berkata...

terliurnya tgk daging rusa ni kak..huhu

salam maal hijrah juga buat akak sekeluarga:)

Amie berkata...

Ummi,
memang sedap kalau masak berempah... hilang bau rusa..

Kak Anim,
memang dagingnya manis, lebih lembut dari daging lembu...sedap tu masak style N9..

Rahel,
dapat dari Tawau dik.. tempah dengan kawan...

Amie berkata...

Along,
bagi yang dah biasa dengan rasanya tentunya sedap Maklong, tapi mula-mula makan dulu macam lain sikit rasanya sebab lidah kita dah biasa dengan kambing & lembu...

Dalila,
kalau tak biasa masak memang rasanya kurang sedap sebab bau rusa masih ada,
ada yang boleh terima daging rusa, ada tekak yang tak boleh terima...


Nieza,
yang sedapnya sebab daging ni lembut... kakak suka mask sate...aroma rempahnya sungguh menyelerakan!

MulutPayau berkata...

Nak daging rusa jugak!!!!!Sepinggan tu mana cukup...

Pernah makan daging rusa...mmng dagingnya lembut dan manis tapi reganya mmng mahal....

Amie berkata...

MP,
boleh tambah... ada lagi tu,
dulu di sini harganya murah tapi bila dah berkurangan, naiklah pula harganya...

Wattie berkata...

Salam Amie,
Teringinnya nak makan stik daging rusa hasil kerastangan Amie, mesti sedap bagai nak rak nih..