ADSENSE

Selasa, 29 November 2011

Potato Wedges & Cream of Mushroom Soup

Selamat pagi semua. Eh.... masih pagi ke ni....di luar sinaran matahari terik memancar, pakaian di jemuran pun sudah mula mengering. Ibu-ibu di dapur mungkin sudah ada yang bersiap-siap untuk menyediakan hidangan tengahari. Amie.... he he hehhh baru ada kesempatan untuk menghidangkan menu sarapan pagi ini buat rakan pengunjung setia ke Amie's Little Kitchen. Amie belum berkira-kira untuk menyediakan menu tengahari memandangkan perut kami anak beranak masih lagi kenyang dengan pelbagai jenis sarapan pagi tadi.


Amie sediakan Kentang Wedges@Potato Wedges. Kali ini Amie goreng gunakan Tepung Goreng Pisang Adabi dan bukannya bancuhan tepung gandum, tepung jagung, serbuk lada hitam dan serbuk ENO seperti yang Amie selalu buat..... tapi lada hitam dan serbuk ENO masih digunakan dalam resepi ini. Bukan apa.... Tepung Goreng Pisang Adabi yang ada sebungkus dalam almari dapur tak pernah disentuh... nanti sampai tarikh luput, masuk tong sampah.... membazir pula. Baik gunakanlah untuk cuba-cuba goreng kentang ......


Permintaan anak-anak juga dapat dipenuhi dengan hidangan Cream of Mushroom Soup dan juga roti panggang. Anak-anak pun rajin cuci perut awal pagi dengan jus mangga hasil air tangan Amie. Di bawah ini Amie kongsikan resepi Potato Wedges yang menggunakan Tepung Goreng Pisang Adabi.


Resepi: Kentang Wedges
Sumber: Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
7 biji kentang - buang kulit dan potong wedges
1  1/2 cawan Tepung Goreng Pisang Adabi
1 sudu teh lada hitam - tumbuk
1 sudu teh serbuk ENO
1 sudu teh serbuk pati ayam
air secukupnya
minyak

Cara:
1. Rebus kentang dengan secubit garam sehingga lembut. Angkat dan toskan.
2. Campurkan kesemua bahan seperti tepung, serbuk lada hitam, serbuk pati ayam, serbuk ENO dan bancuh bersama air. Kacau sebati mengikut kepekatan pilihan masing-masing.
3. Celup kentang rebus tadi ke dalam adunan tepung dan goreng dalam minyak panas dan tenggelam.
4. Apabila kentang goreng berubah kuning keemasan, angkat dan toskan minyak.
5. Sedia dihidangkan bersama sos pilihan.

25 ulasan:

Pen Biru berkata...

kak, sy ada jual jalapeno cheese powder..sedap la kalau nak cicah dgn potato wedges tu

Amie berkata...

Pen Biru,
...oooh ya...terima kasih sudi kongsi maklumat itu...tengoklah nanti kalau kakak berminat nak beli, nanti kakak bagitau ye ..

Ummi berkata...

Assalam Amie, salam maal hijrah, moga sentiasa semakin baik dalam hayat yg mendatang.... Amboii bekfes ala2 mat saleh hari ni yea... :))

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak amie cayang..
wah nampak sedap sesgt ler tgk potato wedges tu akak... geramnye diana tgk.... sedaaap2!!

ummiross berkata...

bestnya dapat resepi kentang wedges, ummi kalau ke KFC memang suka sangat kentang wedges ni, nanti ummi cuba ye Amie, nampak sedap sangat tu..

Ucu Faridah berkata...

ucu pun mlm tadi buat potato wedges tp dek kerana malas nk buat bahan2, ucu guna tepung goreng adabi (ayam) jer...celup terus goreng..pastu ngap..ngap...

Amie berkata...

Kak Ummi,
waalaikumussalam ....salam maal hijrah,
sekali-sekala tukar warna mata cokelat jadi mata biru kak.

Diana,
waalaikumussalam Diana cayanggg...
jom makan sama Diana.

Ummi,
suka-suka aja ni Ummi...buat rangup2 sikit...

Amie berkata...

Ucu,
apa-apa pun boleh buat ye Ucu... yang penting ada kemahuan, semua jadi sedap!

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Amie..bestnya klu sekali sekala bersantap ngan menu 'omputih' ni kan? ;D

rahel berkata...

Potato wedges memang kesukaan kite..cicah ngan sos cili n mayonis je...

Amie berkata...

Azatie....
betul tu Atie... menu di negara kita ni lengkap, kulit putih, gelap, berwarna...semua ada... itu yang bestnya!

Rahel,
anak-anak pun suka cicah dengan sos cili & mayonis berbanding dgn pencicah lain...

E-na Lovely Kitchen berkata...

Tpg grg grg pisang adabi ada tp ENO xde jd ke klu nak buat resepi k.amie ni...;)

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

syoknyer jd anak akak
boley request nk mkn apa jer ngeee

Asmara berkata...

wah mesti lebih sedap mempelbagaikan resepi kan! :D

Nens Collection berkata...

sy pernah try buat potato wedges ni guna tepong gandum,tp x jadi..nnt nk try pakai tepung adabi ni la..hehe

Amie berkata...

E-na,
takde ENO pun boleh...sebenarnya ENO tu resepi kakak ipar, campur tepung gandum & tepung jagung, hasilnya memang rangup...

Lady Ayu,
kadang-kadang je Ayu.... he he hehh selalunya ikut kepala ibunya aje...

Asmara,
cuba-cuba saja Asmara....bolehlah kalau untuk makan keluarga.

Nens,
tepung gandum pun ok tapi campur sebahagian dengan tepung jagung untuk lebih rangup tambah ENO, pakai tepung goreng pisang ni sebenarnya dah terlebih rangup... he he hehhh

Wattie berkata...

Assalamualaikum Amie,
Kalau sarapan cam ni hari2 pun takper, mesti berebut sakan anak2 kat rumah. Ubi rebus ngan sambal tumis pun best la, dok tunggu ubi dikebun membesar baru leh sarapan ubi kayu ni, bila la agaknya ya...

ajumohit berkata...

uishh sedapnya mashroom soup tu kak amie, pekena ptg2 ni mmg terbaeekk

Amie berkata...

Wattie,
sekali-sekala saja ibunya sempat sedia sarapan untuk anak-anak... memang anak-aak berebut...

Aju,
suka sup mushroom ye Aju...anak-anak pun suka!

Nieza berkata...

Assalam Kak Amie, sedapnya menu akak ni..mushroom soup tu my fav tu...suka bangat:)

anymz berkata...

salam maal hijrah ya amie.
akak suka makan wedges dgn jalapeno cheese tu.ala2 berada di KFC rasanya.hehe
potato wedges amie ni buat akak teringat2, terkenang2 rasa mcm nak buat juga..huhu

quinnie berkata...

sedapnya kak makan wedges ngan sup cendawan....lama betul tak buat wedges ni...malas nak kupas kentang..kekeke

whitecappuccino berkata...

semua ni faveret anak2 saya..sedap!

Mieza berkata...

Kak Amie..mieza suka potato wedges..babysitter mieza dulu2 pernah ajar mieza kalau nak sedap buat wedges ni masukkan nasi yang diblend halus ke dalam bancuhan tepung..dan juga gunakan rempahan masakan cap rose..rempah tu byk di jual di terengganu...jadi mieza kirimla kat dia bila dia nak blk kg..mmg sedap dan rangup walaupun dah sejuk...nanti bila mieza ada rempah rose tu mieza tunjukkan kat akak...tapi kalau nak cepat, rempah adabi tu mmg pilihan yg tepat..baunya harum :)

Amie berkata...

Nieza,
sedap hirup suop mushroom di musim sejuk ye Nieza..

Kak Anim,
Amie belum jumpa lagi jalapeno cheese tu Kak Anim, memang sedap agaknya sebab Pen Biru pun cadangkan juga..

Quinnie,
menu begini anak-anak suka dik, tu pasal kena merajinkan diri mengupas kulit kentang...hi hi hiii

WC,
anak-anak memang suka menu beginikan WC... cuma kita kena rajin atau tidaklah nak sediakan.

Mieza,
ooo... banyak jalannya nak buat kentang wedges ye Mieza... memang kalau dah nak buat, apa yang ada sajalah... he he hehh termasuk tepung goreng pisang adabi...