ADSENSE

Rabu, 23 November 2011

Ikan Terubuk Masin Kukus

Amie sangka Kek Lapis Sarawak saja yang dibawa pulang...... rupanya ada seekor ikan terubuk masin dari Sarawak terselit dalam bungkusan kecil. Nampak masih basah dan baru. Seperti biasa, Amie pun kukuslah sepertimana yang bonda buat dengan memasukkannya ke dalam periuk nasi ketika nasi hampir kering. Nampak cantikkan isi ikan terubuk masin di bawah ini....


Resepi: Ikan Terubuk Masin Kukus
Sumber: Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 ekor ikan terubuk masin
1 labu bawang besar - mayang
3 biji bawang putih - hiris halus
1.5cm halia - hiris halus
2 biji cili merah - hiris
10 biji cili padi
1 kuntum bunga kantan - hiris -hiris
1 sudu serbuk pati ikan bilis
limau kasturi / air asam jawa
minyak

Cara:
1. Kukus ikan terubuk masin hingga masak. 
2. Sementara itu panaskan sedikit minyak dan goreng bawang putih, halia,bawang merah serta hirisan cili merah.
3. Masukkan air asam jawa.
4. Masukkan bunga kantan. Gaul sebati.
5. Masukkan serbuk pati ikan bilis.
6. Angkat dan tuangkan di atas ikan terubuk masin kukus tadi.

Kita makan lauk kampung ye... ikan masin dengan sayur bayam.


Tiba-tiba teringat bonda.... bonda suka makan sayur bayam. Wokey.....Amie telefon bonda dulu ye....... walaupun malam tadi sudah telefon tapi hari ini  nak bertanya khabar untuk hari ini pula.

19 ulasan:

rahel berkata...

s'mat mlm Kak Amie...sedapnye lauk ikan terubuk masin...ada sayur lagi tu...kenyang...

Acik Erna berkata...

Amie..acik memang belum pernah buat kukus..elalunya bila dapat erubuk masin..acik mesti goreng garing2 sampai tulangnya pun boleh dikunyah..rangup

Amie berkata...

Rahel,
bukan selalu dapat ni... sekali-sekala dapat makan memang sedap!

Acik Erna,
goreng pun sodap!

kzai berkata...

amie..sedapnya kalu dpt mkn terubuk masin dgn nasi panas..akak xnah kukus..sll grg je..

ummiross berkata...

waa best, inilah resepi yang dicari, insyaAllah nanti ummi cari terubuk masin, malam ni ummi jamu selera kat sini dulu ye Amie..

Kunang-Kunang berkata...

Dirumah kak ani ada juga ikan terobok dari sarawak ni. Kak ani selalunya goreng jer. Boleh juga cuba resepi amie ni.

Yana Shaiful berkata...

sedapnya ikan kukus..ikan terubuk masin pulak tu..ada lg x..tibe jer lapar hihiii

Zaitun berkata...

Ikan terubuk masin...sedapnya.

Masih ada kak Zai simpan dalam fridge yang dibeli hubby masa ke Sabah tempohari.

nuwairani ismail berkata...

ikan terubuk masin versi kukus ni tak penah buat lagi rasanya...selaluu main goreng aje...sedapnya ikan ni...dh lama tak makan...

Asmara berkata...

Kak amie mak sya mmg suka betul terubuk kukus ni. Biasa kirim kat sedara2 kami kat swak tu. Diorg selalu dtg semennjung, mesti bwk terubuk masin yg fresh. Sedapkan!
* wah kak cuti sek berderet entry tak terkejar nak baca. Hihi..

Pen Biru berkata...

sygnya sy tak boleh makan ikan terubuk..kesannya telinga sy akan sakit smpai demam2..xtau kenapa

Ucu Faridah berkata...

makan dengan nasik panas2 mau tak ingat donia dah ni .....
malaslah nk komen banyak2..sangat air liur lah ...asyik nk ngences jer...

Amie berkata...

Kzai,
memang membangkitkan selera kalau dah jumpa nasi panas...

Ummi,
banyak terubuk masin di sana ye Ummi... kami dapat sekali-sekala saja ni...

Kunang-kunang,
memang sedap kalau digoreng,..

Amie berkata...

Kak Zaitun,
sedapkan ikan terubuk masin ni...

Nani,
ini versi bonda kakak...katanya kalau dikukus lebih lembut...

Asmara,
kalau yang fresh tu memang sodap sangat!
hehehhh.. sementara ada peluang .. memang berderetlah resepi menyusul..

Pen Biru,
oh..kenapa ye.. agaknya sebab masin kot..

Ucu,
lain kali datang sini bawa tisu ye Ucu cayanggg... jadi boleh lap ngencesnya tu...hik hik hikkkk

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Dapat ikan masin kukus pon dah cukup tu..sedapnya,gerenti arini nambah2 nasik kan? :D

Nens Collection berkata...

nens sihat je kak amie..hehe
oo..boleh jugak kukus ekk..nmpk best!
nmpk mcm ikan segar yg dikukus plak..sedapnye makan ngn nasik putih pansa2..

Wattie berkata...

Assalamualaikum Amie,
Baru sehari dua tak singgah sini, dah berderet2 yg ketinggalan huhuhu...
Putih bersih betul nampak isi ikan tu, saya kat sini dah terliur dah ni

Amie berkata...

Azatie,
memang cukup sedap makan dengan nasi panas....

Nens,
betul tu... isinya segar macam bukan ikan masin je ye...

Wattie,
iye...itu sebab dapat je ikan tu Amie terus masak, sebab cantik putih bersih isinya...

Fiza Nordin berkata...

same dgn kebanyakkan komen2 di sini, x pernah buat kukus.selalunye goreng je... adoi bilelah dpt stok ikan masin dr s'wak ni...nak try jugaklah...sy mmg suke sgt mkn ikan terubuk....