ADSENSE

Isnin, 28 November 2011

Set Sarapan Western

Salam pagi Isnin dan selamat bercuti. Tentu ramai yang sudah merancang untuk beraktiviti bersama keluarga pada hari ini. Seawal pukul 6 pagi tadi, setelah sekian lama tidak menjenguk pasar, Amie bersama suami mengambil masa selama 1 jam lebih meronda pasar Lahad Datu...... melihat peraih menurunkan sayur-sayuran, buah-buahan dan sebagainya di pasar borong. Nampaknya hanya beberapa lori ikan sahaja yang menurunkan ikan tuna di pasar tapi kami tidak singgah membeli kerana pada sebelah pagi tidak banyak jenis ikan yang boleh dipilih. Kami pulang ke rumah ketika matahari sedang elok memancarkan cahayanya dari arah Laut Sulu. Pagi ini, Amie seperti biasa menghidang mana yang patut untuk alas perut kami sekerluarga.


Menu pagi ini ialah Set Sarapan Western. Inilah menu yang paling mudah dan ringkas. Keluarkan beberapa keping roti, panaskan kacang  panggang, goreng telur mata kerbau dan ada tambahan jagung manis rebus. Jagung manis ini baru dibeli dipasar dan memang segar!

Menu: Set Sarapan Western
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan: 
3 keping roti Gardenia
3 sudu makan kacang panggang
1 biji telur
3 batang sosej
2 batang jagung manis 
butter, strawberry jam, apricot jam, marmalade dan lain-lain pilihan jem

Cara:
1. Rebus jagung manis dengan sedikit garam hingga masak.
2. Celur sosej.
3. Goreng telur mata kerbau.
4. Panaskan kacang panggang.
5. Sedia untuk dihidangkan bersama roti panggang.



Dan juga secawan teh 'o' lemon panas.


Biarpun ada Set Sarapan Western, nasi lemak tetap menjadi pilihan!


15 ulasan:

Sue @ Nenie berkata...

Salam Maal Hijrah buat Kak Amie sekeluarga.

Wahhhh semua orang cuti, jelesssnya...Sue juga yang kena datang keje ngan mood yang separuh2....hu hu hu hu hu..Nilah nasibnya bila keje ngan kompeni komunis....waaaaaa.....amponnn bosss jangan marahhhh...

Bestnya pepagi gini duk bermalas-malasan melayan roti ngan kacang panggang..simple tapi sedap niiii

Ummiakid @ lily berkata...

Salam maal Hijrah...
uishhh...sedap tu bekfes ala² western sekali sekala...terasa mcm dok Hollywood kunun² jer...

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

kadang kala tekak nak rasa menu omputeh khen ngeee...
sedap nasik lema daun pisang tue

ajumohit berkata...

Sedapnya kak, sy mkn nasi lemak pg ni hihi

Amie berkata...

Sue,
salam maal hijrah...
uisshhh...kompeni komunis manalah pulak dia jadi tali barutnya ni... hi hi hii kelakar betullah Sue... pepagi buat orang ketawa dekah2...kah kah...kkkkaahh

Ummiakid,
salam maal hijrah....
ha ha hahhh...dok Hollywood ye... takpe..dok Datuwood je...

Lady Ayu,
sesekali nak juga layan menu gini... tapi memang tak tolak nasilemak ye Ayuuu...

Aju,
nasi lemak beli je ni...

IXORAROXI berkata...

Cantiknya pinggan mangkuk Kak Amie tu!jeles I!hehehe sori komen keluar tajuk ya :)

dZana berkata...

anak2 mmg suke sarapan camni.. klau saya mmg rasa tak 'puas' mkn.. hihihi..

lina_pg berkata...

Assalam..kalau anak2 kite mesti yg pertama jadi pilihan ati.Tp kalau mama ngan abah mesti pilihan no.2 eheh perut kampung mesti nk mkn nasi gak kih3..

nmpk sedaplah bf western tuh..

ummiross berkata...

Sarapan pilihan ummi jugak yang western ni Amie, kena dengan teh panas pulak tu, pergh!

rahel berkata...

Selamat pagi Kak Amie...agaknya blm terlambat lagi Rahel sampai kean...jadi hidangan sarapan ala western tu masi ada lagi kan...

Pen Biru berkata...

salam kak amie..ye la tu, kalau dah nama pun tekak melayu ni..nasi lemak jugak yg lagi sedap..heheh

Acik Erna berkata...

Amie..itu pasti..nasi lemak memang tak boleh ditinggalkan..

E-na Lovely Kitchen berkata...

Salam maal hijrah kak...apapun menu nasi lemak daun pisang x boleh tinggal...hihii

Amie berkata...

Ixora,
he he.... teringat gambar pinggan tersusun di blog Ixora...

dZana,
tekak kita tekak zaman lain dari anak-anak ye dZana...

Lina-pg,
ke mana pun pergi kalau ada nasi lemak...memang itu dulu yang kita pilih..

Amie berkata...

Ummi,
wah! Ummi...sama-sama tukar mata biru kejap kita ye...

Rahel,
ada...terutama kacang panggang tu... ada lagi dalam tin.. he heheh panaskan je...

Pen Biru,
betul tu... itulah jati diri kita yang sebenar ye..

Ena,
kalau dah bungkus dalam daun pisang....mmmm..lupa yang lain!