ADSENSE

Ahad, 6 November 2011

Ikan Bayan Masak Sambal

Sempena Aidil Adha, blogger lain sibuk masukkan juadah istimewa di pagi raya tapi Amie berbeza pula. Amie masukkan resepi Ikan Bayan Masak Sambal yang merupakan resepi istimewa masyarakat Melayu Cocos. Apa yang membuat resepi ini agak unik ialah penggunaan rempah ketumbar dalam masakannya. Biasanya kuah masakan ini agak cair.


Bahan:
1 ekor ikan bayan seberat 1kg - bersihkan dan potong ikut saiz yang disukai
500ml santan -tidak cair & tidak pekat
3 biji limau nipis - ambil jusnya
garam / gula / perasa pilihan
minyak

Bahan kisar:
15 biji cili kering - kisar
7 biji bawang merah
3 biji bawang putih
3/4 cawan biji ketumbar

Cara:
1. Lumurkan ikan dengan sedikit garam dan goreng setengah masak. Angkat.
2. Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar sehingga pecah minyak.
3. Masukkan santan dan biarkan mendidih sebentar.
4. Masukkan ikan, garam dan perasa pilihan.
5. Masukkan jus limau nipis.
6. Angkat dan hidangkan.


Resepinya sangat mudah dan ringkas saja. Menu ini sangat terkenal dalam kalangan masyarakat Melayu Cocos dan sering dihidangkan dalam kenduri-kendara.

********************************************************
Oleh kerana beberapa orang rakan blogger ada yang belum pernah melihat rupa ikan bayan, jadi Amie korek semula resepi lama dan Alhamdulillah terjumpa seekor ikan bayan.....inilah rupa bentuk ikan bayan yang sangat sedap itu..


Biasanya berat seekor yang sederhana besar dalamanggaran 700gram hingga 1kg dan ada yang lebih besar lagi sehingga mencapai 5-7 kilogram seekor. Kalau ikan bayan yang bersaiz besar, Amie suka beli bahagian kepalanya sebab 'pipi' ikan bayan sangat sedap,lembut dan kenyal!

15 ulasan:

Acik Erna berkata...

Assalam Amie..memang ada kelainannya.selain dari ketumbar..sambal ikan jugak letak santan..cuma acik tak tau..rupa ikan bayan tu..

Ketuhar Panas Yatie berkata...

Salam kak amie,
Tak pernah pulak tengok ikan bayan tu...ataupun kat semenanjung ni org panggil nama lain.

Mieza berkata...

Kak Amie..salam rindu..Muah Muahsss...salam aidil adha kak amie..jgn makan daging byk sgt tau nnt sakit kepala :)

Kak amie dan pelbagai jenis ikannya..sedap sekali..ikan bayan pula kali..rasanya kak amie kena ambil gambar ikan yg belum disiang sebab semua ikan2 yg kak amie masak ni mieza baru pes time dgr nama..mmg di sabah byk ikan segar2..seronok! Kat sini asek2 ikan kerapu, siakap, gerut2...itu je la :)

*∽ IZAN ∽* berkata...

ikan bayan memang terBAEK!! kat semenanjung mahall uhuhuhuhu. Dulu pernah masak ikan bayan lemak cili padii.. tapi tak jumpa dah gambar nak update..

memang lazat rasanya.. kalau ketamm uhuhuhu

kasihredha berkata...

salam aidiladha amie
sedapnya...tak pernah mkn ikan bayan.
Itu specialnya blog amie...mcm2 ikan ada :)

rahel berkata...

Mat malam Amie..tergoda tengok ikan bersambal..suka sangat..ni menu raya k? hehe..

Amie berkata...

Waalaikumussalam Acik,
masa beli ikan bayan, suami suruh penjual tu bersihkan sekali dan potong-potong sebab ikan tu agak besar, jadi tak sempat ambil gambar,nanti kak mie tengok entri yang lepas kalau ada gambar ikan bayan tu...

Yatie,
Salam Yatie... di semenanjung pun orang panggilikan bayan, warnanya ada yang biru, hijau....ikan inihidup di batu karang

Mieza,
Salam rindu Mieza....belum sempat masak daging lagi Mieza...masih ada dalam peti sejuk...badan masih sakit penat masuk hutan jalan 3 hari 2malam meredah bukit bukau...

Amie berkata...

Izan,
lembut je isinya ye Izan,lebih sedap dai isi ikan jenahak...

Kasih,
agaknya hanya tempat tertentu saja yang ada ikan ini ye Kasih...

Rahel,
Suami bawa pulang macam-macam lauk raya, kakak ipar bagi, jiran pun bagi... entahlah bila keluar hutan... teringin pulak nak makan ikan, sebab di hutan asyik makan daging & ayam saja selama 3 hari....

KuNanGKuNanG berkata...

nampak sedap ni, ikannye cam ikan talapia.

Acik Erna berkata...

Assalam amie.cantiknya sisik ikan bayan..ada warna hijau macam tu..sebab flash kamera ke..memang warna asal ikan macam tu.

Amie berkata...

Kunang-Kunang,
ikan bayan ni ada gigi jongang tau... orang Melayu Cocos panggil ikan bayan ni dengan nama ikan kakak tua sebab giginya ala-ala gigi burung kakak tua

Acik,
warnanya memang begitu... warna-warni yang pelbagai

IXORAROXI berkata...

dulu saya ingat bayan biru ni burung rupanya jenis ikan..cantik ikan tu ya :)

Mieza berkata...

Kak Amie...rupa2nya ikan ni kaler biru ye kak...ada mieza nampak kat pasar ikan kaler biru tapi tak sure itu ke ikan bayan..nanti nak soal pak cik jual ikan tu dan nak try la len kali :)

nuwairani ismail berkata...

tak sure pula nani dah pernah tengok ke belom ikan ni...tapi kalau bab merasa tu konfem belum pernah makan lagi...kalau kak amie kata sedap tu kira sedap betol la tu...

ummiross berkata...

colourful ikan tu Amie ye,resepi simple2 ni memang sedap