ADSENSE

Sabtu, 12 November 2011

Daging Sri Tanjung

Jom cuba resepi  Daging Sri Tanjung yang Amie masak untuk hidangan tengahari tadi. Nampaknya masih ada lagi baki daging korban bahagian batang pinang  dalam peti sejuk. Untuk resepi kali ini Amie merujuk Buku Masakan Koleksi Saji. Bagaimanapun, Amie buat sedikit penambahan iaitu dengan memasukkan yogurt asli dalam masakan tersebut.


Resepi : Daging Sri Tanjung
Sumber : Buku Masakan Koleksi Saji

Bahan-bahan:
350 gram daging - potong dadu - Amie potong ikut nipis
2   1/2 sudu besar minyak masak
450ml air
1/2 sudu besar cuka - Amie ganti dengan 100ml yogurt asli
1 sudu besar puri tomato - Amie bubuh 2 sudu
1/2 sudu besar kicap pekat - Amie bubuh 1 sudu
3cm kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 labu bawang besar - belah 4 
150gram lobak merah - Amie tak bubuh
150gram ubi kentang - Amie bubuh lebih
garam secukup rasa - Amie tambah gula

Bahan perap:
1  1/2 sudu besar kicap cair
1/2 sudu kecil tepung jagung
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam 

Cara:
1. Perap daging bersama bahan perap - Amie perap 1 jam
2. Panaskan minyak. Tumis kulit kayu manis, bunga lawang dan bawang besar hingga wangi.
3. Masukkan daging yang telah diperap, kacau seketika.
4. Tuangkan air dan biarkan mendidih. Kecilkan api dan masak hingga daging empuk.
5. Apabila daging sudah empuk, masukkan lobak merah, ubi kentang, cuka, cuka, tomato puri, kicap pekat dan garam secukup rasa - Amie gantikan cuka dengan yogurt asli dan tambah sedikit gula.
6. Jika sukakan kuah yang pekat, bolehlah tambahkan dengan sedikit bancuhan tepung jagung - Amie tak bubuh sebab memang kuah sudah cukup pekat.



Bila hidangan diletak di atas meja, benda pertama yang anak-anak senduk tentulah ubi kentang. Itu sebab Amie suka bubuh lebih ubi kentang dalam masakan ini.


Alhamdulillah, resepi masakan yang Amie cuba ini tidaklah mengecewakan. Insya-Allah lain kali Amie akan cuba lagi tetapi mungkin Amie akan lebih pekatkan kuahnya. Jom makan.... he he hehhh dah licin pun!

16 ulasan:

Chik Mimi berkata...

Assalamualaikum kak amie nampak sedap daging tue.

cik cek berkata...

Amie...ada lagi ke lauk daging...kak cek dtg nak tumpang makan...:D

Amie berkata...

Chik Mimi,
dah habis licin... tinggal gambar kenangan.. he hehhhee

Cik Cek,
laaa... tertinggal keretapi ye Cik... nanti Amie masak untuk Cik ye...

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Amie,

baru nk ngendeng...tup2 dh habis...lambat kita dtg...mcm semut...nampak sedap nama nya pun unik.

anymz berkata...

wah!rata2 menu daging je nih..banyak betul lebihan daging korban tu hari ya amie?..tahun ni akak tak buat korban dan hadiah daging dr teman2 dan jiran2 pun tak banyak mcm thn2 yg lepas..jadi akak makan bubur jagung je la nampaknya.hehe

aZuMaya berkata...

salam kak amie...wah sedap nmpk daging sri tanjung nie,,nanti nak cubalah..

Zaitun berkata...

Nampak sedap...kak Zai pun suka kentang kalau ada dalam masakan.

Temuk berkata...

Daging Sri Tanjung Amie itu memang menggamit! Ia mengingatkan saya kepada Masak Kicap Ayam Kampung arwah emak dulu-dulu. Kicapnya jenis yang terpekat, kayu manis, lada hitam, dan kentangnya lebih sikit, dan lebih sikit juga gulanya (gula = ajinomoto orang Jawa!). Salam bahagia.

rahel berkata...

mat mlm Kak Amie..
Rahel dah sampai ni..ada org kat umah tak?..kite ada bawak nasi tomato n ayam berempah kari..nak tukar ngan daging sri tanjung..nampak sodap sangat.

Yana Shaiful berkata...

Salam Kak Amie..nyumnyummm..nmpk menyelerakan daging tu..stok daging ada lg..nnt bleh lah yana try resepi nii..tgk kentang yg byk tu lg yana suka hehee

dZana berkata...

bderet2 menu.. saya jugak yg tak ter updated blog.. malas mjadi2 tul

Amie berkata...

Nuridah,
memang namanya unik, tapi takpasti pula kenapalah ada tanjungnya...

Kak Anim,
tengok bubur jagung kakak tu teringin sangat nak makan....

Azu,
cubalah Azu... nanti hantar sepinggan untuk kakak ye...

Amie berkata...

Kak Zaitun,
memang ramai suka kentang, bukan Amie saja, anak-anakpun kalau laukada kentang, itu dululah yang disenduknya..

Ayah Temuk,
itulah dia resepi bonda Amie...memang ayam masak kicapnya pekat, terasa lada putih atau lada hitamnya....tiba-tiba rindu pula masakan bonda!

Rahel,
boleh sangat... jom kita tukar-tukar lauk, bukan tukar pinggan kosong ye Rahel... he hehehhh

Yana, try jangan tak try... Kak Amiepun tak gemar simpan stokdaging lama-lama, nanti hilang kesegarannta...

Dzana,
takpe....layan dulu malas tu,nanti bila mood rajin datang...lagi berderet-deret menu Dzana... he hehehh

IXORAROXI berkata...

sedapnya nampak..thanks Kak Amie kongsi resepi

nuwairani ismail berkata...

siap posing dengan batang kulit kayu manis lagi tu...mengancam betol!

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Amie...Daging ni nampak sedap...masak2 kicap macam ni memang saya suke ni....