ADSENSE

Ahad, 20 November 2011

Smoothie Tembikai

Selamat pagi semua. Apa menu sarapan pagi ini? Amie cuci perut pagi ini dengan Smoothie Tembikai. Oleh kerana sebelum tidur malam tadi Amie bekukan potongan tembikai, jadi bangun pagi terus keluarkan dan kisar. Kalau dibiarkan lama takut tembikai jadi batu pula.


Bahan-bahan:
500gram isi tembikai
200gram susu segar
100ml yogurt asli
3 sudu besar gula 

Cara:
1. Potong isi tembikai dalam bentuk dadu dan sejukbekukan selama 4-5 jam.
2. Masukkan potongan tembikai yang sudah beku ke dalam pengisar bersama susu segar, yogurt dan gula. Kisar hingga halus.
3. Tuangkan dan gelas.
4. Sedia untuk dinikmati.

13 ulasan:

ajumohit berkata...

Sedapnya kak, niat nk beli extra blender tu tak kesampaian lagi, nk gune yg skrg ni rasa cili pula hihihi

rahel berkata...

s'mat pagi Kak Amie..
amboii..pepagi dah pekena smoothie tembikai...sodap n lemak tuu..

MulutPayau berkata...

sedapnya.....rasanya kalau minum smoothie ni, tak payah susah2 cari sarapan lain....

Amie berkata...

Aju,
takpe...nanti dapat juga blender baru...

Rahel,
selamat pagi rahel....bagi kejutan untuk lelemak dalam perut juga... he hehehh

MP,
ye...memang tak sarapan lain, kenyang je...sebab ada serat ye MP...

kakcik berkata...

Mesti sejukkkkk je masuk ke tekak dan usus, kan? :)

Nora Shahaira berkata...

oo..macam tu buat nye..sguh meneguk liur insan yg tgh kelaparan ni...

tq atas doa dan sokongan akak ya..

Papa Mifz berkata...

wah kak nmpak sgt menarik..nak try buek la...

Amie berkata...

Kakcik,
memang sejuk....terkejut dinding usus...terus pergi bilik kecil... he hehehh

Nora,
bagus untuk Nora yang sedang berbadan dua tu...

Papa Mifz,
kalau buat jus, dapat patinya saja, buat smoothie seratnya pun kita dapat... kenyang dan memudahkan proses pembuangan...

IXORAROXI berkata...

Salam Kak Amie, akak ni on diet ke?tak makan nasi?:)sedapnya nampak smoothie tembikai tu

Zaliedana berkata...

Assalam kak amie,sy pon da wat smuti marin,kalo beli tembikai jer,mesti potong kecik2 simpan beku n wat smuti,suka toi la..Adeii nengok snutie akak nih wat sy terliur je kak..

Ucu Faridah berkata...

dah terasa kat tekak ...mana cukup segelas jer...buat la 4,5,6,jug..kawan2 ramai nak minta ni...

Amie berkata...

Ixora,
he he hehhhh smoothie tu memang kegemaran,....nasi pun makan juga...

Dana,
memang elok benar buat smoothie ye Dana... kakak belum lagi buat yang campur sayur2, bagus & berserat..

Ucu,
ok....lain kali buat banyak-banyak..., semua boleh rasa.. he hehe heh

ummiross berkata...

Dah makan, ummi minum smoothie segelas, nyaman bah!