ADSENSE

Selasa, 22 November 2011

Smoothie Pisang Kaki@Persimmon

Tengahari tadi sewaktu memandu dalam perjalanan pulang dari sekolah, dalam kepala sudah berangan-angan apa nak buat bila kaki melangkah ke dapur. Selepas kukus sekeping ikan bolu@milkish untuk 2 anak bujang, Amie keluarkan pisang kaki@persimmon yang Amie sejukbekukan dalam peti ais pagi tadi. Apalagi.....buat smoothielah jawabnya. Oleh kerana pertama kali buat Smoothie Pisang Kaki@Persimmon, Amie sediakan sedikit saja seperti di bawah ini. Okey juga rasanya setelah dicampur susu segar dan yogurt serta sedikit gula.


Bahan-bahan:
2 biji pisang kaki@persimmon - belah dan potong kecil-kecil
75ml yogurt asli
100ml susu segar
1 1/2 sudu gula

Cara:
1. Sejukbekukan pisang kaki@persimmon selama 4-5 jam (Amie simpan pagi tadi antara pukul 6-2 petang)
2. Kisar pisang kaki bersama susu segar, yogurt asli dan hula.
3. Tuang ke dalam gelas.
4. Sedia untuk dinikmati.

Ingatkan tak ada siapa yang mahu mencicipi, rupanya si bongsu suka makan, katanya.... sedap! Tak cukup menikmati smoothie, kami pun pulun makan buah pisang kaki berdua.....


Selepas smoothie habis, teringat pula angan-angan untuk menyediakan hidangan petang. Cuba tengok di bawah ini ....ha... inilah inti karipap yang Amie asyik berangan nak buat dari sekolah tadi. Oleh kerana ada sekilo daging batang pinang dalam peti sejuk, Amie gunakan sebahagiannya untuk dibuat inti karipap. Bila inti sudah masak, teringat pula tepung sudah habis. Telefon suami minta belikan tepung dalam perjalanan pulang dari kerjanya nanti. Dah terbayang karipap yang montel-montel, lembut dan rangup kulitnya! Terfikir pula akan habiskah nanti karipap yang bakal dibuat memandangkan banyaknya inti yang disediakan..... 400gram daging dengan 7 biji kentang! Mulut yang akan makan hanya 4 orang saja.



Menjelang petang, pulanglah suami dengan membawa tepung, telur, roti, sayur bayam, serikaya dan entah apa lagi. Melihat roti Gardenia, si bongsu pun terus membuka bungkusannya dan bertanya kepada Amie.... bolehkah makan dengan inti karipap? Boleh... makanlah! Si bongsu pun makan roti dengan inti karipap. Sedaplah... bolehkah ambil lagi? Makanlah roti dengan jem, sampuk si ayah. Amie menyahut.... inti karipap tu banyak sangat, tak habis nanti.... biarlah dia makan. Abangnya pun ikut makan sekali. Amie pun ikut makan juga. Memang kegemaran Amie makan inti karipap saja berbanding makan dengan 'rumah'nya.


Lama-lama nampak surut pula kuantiti inti karipap tu.....hhmmmmm... kalau ada n3 karipap malam ni maknanya jadilah Amie buat karipap. Kalau tak ada.....maknanya semuanya sudah selamat!

14 ulasan:

rahel berkata...

salam Kak Amie..
bila singgah kat sini..perut asyik berkeroncong jer...ada minuman yang sedap2...haus pulak jadinya..emmm tolong lah..

Chik Mimi berkata...

kak amie kita nak pisang yg ada kaki tu heheh sedapnya suka buah tu,tengok inti akak tu terguda kita sbb Mnya nak membuatnya

Acik Erna berkata...

Amie..kalau acik tak sempat jadi smoothie..dah tentu habis kena makan dulu..

CuteOven berkata...

Salam Amie...

suka sgt dgn persimmon atau buah kesemak mak kite panggil...

jgn lupa cari gali masakan tradisional tempatan....

Amie berkata...

Rahel,
jomlah sama-sama minum....cuci mata & cuci perut... he heheh

Chik Mimi,
memang sedap pisang kaki tu...
haaaa...tang inti tu ...nak bagi lembut tu yang lama sikit...

Acik,
he he hehhh...kena ada pokok sendirilah kalau gitu ye Acik...

CuteOven,
ooo...buah kesemak ye...terimakasih , dapat pengetahuan baru....
ya...sudah semestinya suka cari gali masakan tradisional tempatan...

EmbunRosaliza berkata...

assalam amie...ohh sedap ek smoothie pisang kaki, kita tak pernah cuba lg, mkn gitu je pisang kaki

kasihredha berkata...

saya sgt suka persimmon ni..tp belum pernah try buat smoothie :)

whitecappuccino berkata...

Belum jadi karipap, inti dah surut ya amie?

quinnie berkata...

akak saya tak pernah makan pisang kaki ni...apa rasa dia ye? boleh buat inti karipap? wahhh.kreatif tul akak ni..

Amie berkata...

Rosa,
rasanya...entahlah kalau dah bubuh yogurt dengan susu tu...lebih kepada bau yogurt je...tapi sebab suka smoothie, apa-apa buah.. Amie tibai aje Rosa...

Kasih,
dua-dua sedaplah... makan segar pun sedap, buat smoothie pun ok...

WC,
bukan lagi surut...dah licin dah... hu hu huuu

Quinnie,
he hehehh..pisang kaki satu cerita, inti karipap cerita lain pulak...2 dalam 1 entri...

ummiross berkata...

Singgah cari karipap, smoothie ada lagi ke?

Zaliedana berkata...

Kak Amie,adeii mcm2 smuti da kalomai umah kak,sy suka smua jns smuti kak,tapi pisang kaki xpernah lagi try..Nmpak cam best jer..Kak Inti karipap akak tuh mesti sedap kan,yerla 400gm daging,byktuh,puas mkn wat sendri,kalo yg bli nma jer karipap daging,tapi batang idung daging pon haram xda,huhu..

nuwairani ismail berkata...

kat mana ada jual persimmon ni? sandakan mcm takde je...

Amie berkata...

Ummi,
dua2 dah licin...Ummi tertinggal flight ni... he hehehh

Dana,
asal adea buah aje...memang jadi smoothie bila ada temannya yogurt, jadi tak kira buah apa... he hehehh
tu sebab habis inti tu sebelum jadi karipap sebab sedap sangat ada dagingnya yang banyak tu... hu hu huuu

Nani,
kakak beli di pasar Sri Perdana ni.....