ADSENSE

Ahad, 13 November 2011

Bubur Jagung

Selamat pagi semua. Pagi ini memang tak dapat  dibendung keinginan Amie untuk makan bubur jagung setelah melihat menu Bubur Jagung dalam blog Kak Anim kelmarin di ANYMZ LITTLE KITCHEN. Jadinya pagi tadi sempat juga Amie sediakan menu Bubur Jagung di celah-celah menu sarapan pagi yang lain. Bagaimanapun, resepi Bubur Jagung yang Amie buat ini terpaksalah ikut versi sendiri  ye Kak Anim sebab Amie tidak ada jagung segar dan santan segar. Terima kasih Kak Anim kerana telah membangkitkan selera Amie terhadap bubur jagung yang memang menjadi kegemaran Amie sejak dahulu lagi. Amie gunakan jagung tin dan gantikan santan dengan susu cair. Dan satu lagi, Amie ikut kebiasaan bonda untuk menambah hirisan halia di dalam bubur jagung ini.


Bahan-bahan:
1 tin jagung
1 genggam sagu biji hijau - rendam hingga kembang
1 genggam sagu biji putih - rendam hingga kembang
1 genggam sagu biji merah - rendam hingga kembang
1 batang gula melaka - masak dengan 400ml air dan tapis
200ml susu cair
beberapa keping hirisan halia
1 helai daun pandan - simpul
secubit garam

Cara:
1. Campurkan air gula Melaka bersama hirisan halia serta daun pandan. Didihkan di dalam periuk menggunakan api sederhana.
2. Masukkan jagung tin dan susu cair. 
3. Setelah mendidih, masukkan kesemua sagu biji merah, hijau dan putih. Kacau.
4. Setelah sagu biji masak dan kuah hampir pekat, taburkan secubit garam dan matikan api.
5. Sedia untuk dihidangkan.



Resepi Bubur Jagung ini walaupun tidak seasli resepi Kak Anim, tapi sekurang-kurangnya dapatlah memenuhi keinginan Amie untuk menikmatinya! Adapun warna-warni sagu biji yang diharapkan tidak menjadi..... kerana semua warnanya larut & luntur dalam kuah bubur!

23 ulasan:

EmbunRosaliza berkata...

assalam amie, bubur jagung juga kesukaanku, sedapnya amie, lama tak buat ni, membuat tekak ku terguda huhu

Zaitun berkata...

Kak Zai suka bubur jagung tapi kat rumah ni tak de partner.

Mieza berkata...

Kak amieee..salam rinduu..wahh sedapnya bubur jagung kak..mieza suka..jagung ni mempunyai serat yang tinggi..kalau mieza lama tak ke tandas, bila makan jagung sekejap je lepas tu mesti nak melawas je..bagus khasiat jagung ni kan kak..sama rebus, bakar, buat bubur atau cucur..semua sedao\p!

nuwairani ismail berkata...

dah lama nani x makan bubur jagung. teringin betol bile tengok orang buat...bubur jagung ni baunya wangi...bau saje pon dah rasa manis2. belom lagi makan...aduh....

Amie berkata...

Rosa,
nampaknya jagung juga yang jadi bijirin pilihan utama ye... dari dulu, kini dan selamanya...

Kak Zaitun,
Amie guna jagung tin je....buat sikit je Kak Zai, tak habis masukpeti ais... he hehhh dah sejuk makan lagi...sodap!

Mieza,
salam rinduuuu jugaaa buat Mieza... iyelah Mieza, baru kakak perasaan kalau dah makan berbatang-batang jagung rebus, memang lepas tu nak membuang-buang... hi hi hiii

Nani,
memang harum kalau jagung segar ye Nani, kakakpunya ni jagung tin aje... wangijuga sikit-sikit...he hehh

rahel berkata...

Mat petang Kak Amie..
waa sedap nampaknye..emm lemak2 ek..tapi Rahel suka la yg cam ni...simple je bahan2nya tu kan...boleh cuba gak ni..

Liza berkata...

salam kak amie...bestnya bubur jagung ni...peberet anak2 liza ni...

quinnie berkata...

sedapnya bubur jagung..lama betul tak makan...jagung rebus pun dah lama tak makan...hehhehe....ada rupanya sagu berkaler2 ni ye...tak pernah pulak saya jumpa....kena selalu survey ni...hhehehe

Amie berkata...

Rahel,
lemak tapi kolestrol rendah sikit... hi hi hiii

Liza,
jarang orang tolak jagung ye Liza, sebab sedap...

Quinnie,
ada sagu biji warna warni, kakak punya ni dah lama sangat dalam almari, tahun lepas punya masa bonda datang, tapi masih elok lagi....(sebab terlalu 'rajin' masak!)

whitecappuccino berkata...

assalamualaikum Amie..bubur jagung enak dimakan terutama musim2 hujan ni..ermmm..sedap!!

Kamariah Awang berkata...

Hahaha... yang ni betul2 membangkitkan selera niii...Ma dah beli 3 tin jagung seminggu lepas, siap dah janji dengan kawan lagi nak pos rumah dia semangkok... tapi sampai sekarang tak buat2 lagi... Alalai apalah ma ni yerrr...!

kzai berkata...

salam amie..tumpang mkn bubur jagung..akak ya feberet ni

ummiross berkata...

Amie..pagi2 ummi singgah breakfast bubur jagung, hik!

Nuridah berkata...

Bila tengok bubur jagung tringat pulak nk mkn bubur kacang...aduh Amie ni menguder pula ya...hehe.

Nens Collection berkata...

sy suka manis2..hehe..
kak ami..ikan yu nk masak ape ye??..

sy slalu nmpk anak yu kecil di jeti tmpat sy keje ni..nk amek..tp x reti nk buat apa..kalo ade resepi kongsi di blog ye..

Ida,Japan berkata...

bubur jagung mmg sedap....wat minum ptg, ker wat b/fast ker...mkn bila2 pun sedap ni kak..tapi kt jepun dh abiss musim jagung..tunggu lain musim lak baru ada

I'm Cida- This Is My Photo Blog berkata...

sedapnya bubur jagung...x penah lak buat sblm ni...harus masuk list gak nih

Wattie berkata...

Assalamualaikum Amie,
Sedapnya nampak bubur jagung tu, terliur kita kat sini menengoknya, daging kat bwh tu pun best juga. WAhhhh ada aktiviti ngan anak2 murid lagi, salute betulla kat Amie walaupun sibuk masih boleh masak memacam....

Ucu Faridah berkata...

rindunya dgn akak...rindu serindu rindu nye...
kalau orang lain dah lama tak makan bubur jagung...ucu lagi laaaaa..tak pernah makannn....
tapi yg akak buatlah ..bila nak merasa ye...

Wattie berkata...

Assalamualaikum Amie,
Sedapnya nampak bubur jagung tu, terliur kita kat sini menengoknya, daging kat bwh tu pun best juga. WAhhhh ada aktiviti ngan anak2 murid lagi, salute betulla kat Amie walaupun sibuk masih boleh masak memacam....

Amie berkata...

WC,
memang sedap hirup hangat-hangat panas kan WC...

Kamariah,
Amie pun suka simpan stok jagung tin banyak-banyak, senang nak buat apa yang kita nak masak, lebih-lebih lagi kalau perut dah lapar... tuang aje dalam periuk pengukus, bubuh mayonis dengan marjerin... siap oleh anak-anak!

Kzai,
silakan ...jom makan sama-sama...

Ummi,
jemput Ummi... selalu jumpa bubur jagung untuk sarapan pagi di hotel ye Ummi...

Nuridah,
nanti kalau dah siap buat bubur kacang hantar semangkuk ye...

Amie berkata...

Nens,
Kak Amie belum pernah masak ikan yu,sesekali nak cuba jga... mungkin masak asampedas sedap kot...

Ida,
ooo... ada musim jagung ye Ida, kalau di tempat kita bila-bila masa boleh tanam, bila-bila masa boleh tuai...

Cida,
buat ...jangan tak buat, senang aje kalau guna jagung tin.... he hehhh

Wattie,
sesibuk manapun,perut tetap didahulukan, masak tetap diutamakan... hi hi hiii

Ucu,
tak pernah makan bubur jagung ye. nanti kakak buatkan ye dik...

anymz berkata...

tak kisahlah dlm tin ke amie..janji jagung.hehe