ADSENSE

Isnin, 9 Januari 2012

Ikan Talapia Pekasam Beras Goreng Perisa Tuhau

Salam petang Isnin. Jom layan Ikan  Talapia  Pekasam Beras Goreng Perisa Tuhau. Ha.... tak pernah dengar perkataan 'tuhau'? Tuhau ialah sejenis tumbuhan herba dari keluarga halia. Umbut tuhau biasanya dijadikan jeruk dan sambal. Sambal tuhau dan jeruk tuhau merupakan makanan tradisi dan paling digemari dalam kalangan masyarakat  Kadazan-Dusun. Ada 4 pilihan Ikan Talapia Pekasam Beras Goreng termasuk perisa tuhau, lada hitam, cili dan asli. Amie beli  sebab nak makan, dan satu lagi sebab ingin menyokong Usahawan Bimbingan Jabatan Perikanan Sabah.


Resepi : Ikan Talapia Beras Goreng Perisa Tuhau
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 paket ikan talapia pekasam beras goreng perisa tuhau
2 biji lada hijau - hiris
2 biji lada merah - hiris
1 labu bawang besar - mayang
5 biji bawang putih - hiris
3cm halia - hiris nipis
1/2 sudu serbuk pati ikan bilis
limau kasturi
minyak

Cara:
1. Panaskan  sedikit minyak. Goreng ikan talapia pekasam hingga masak. Angkat dan ketepikan.
2. kurangkan jumlah minyak yang telah digunakan untuk menggoreng ikan tadi.
3. Masukkan bawang putih, bawang besar, halia, lada merah dan lada hijau.
4. Gaul rata dan taburkan serbuk pati ikan bilis.
5. Angkat dan tuangkan ke atas ikan talapia pekasam goreng.
6. Perahkan jus limau kasturi ke atasnya.

34 ulasan:

ummiross berkata...

Alamak sedapnya Amie, kalau macam ni kena tambah nasi lagi ni, hik!.Amie kat mana ada jual ikan pekasam paket tu?

izahdaut berkata...

kak amie.ikan pekasam sana sama ke kat sini?

Liza berkata...

salam amie...fuhhh sampai sini bau ikan pekasam tu, harumnyaaaa....hihihihi

Amie berkata...

Ummi,
Amie baru terjumpa tadi, semasa singgah di kedai di Lahad Datu. Ikan ini made in Kiulu... alamak Kiulu tu di kawasan manalah pulak ye. Tapi mungkin dekat-dekat arah ke Kota Kinabalu.

Izahdaut,
sama saja kot...cuma di sini ada perisa tuhau...tu yang lainnya.

Liza,
jom Liza... makan sama!

Nieza berkata...

ini kalau kena ngan nasi panas-panas ni memang sodap kan kak:)

ady berkata...

as-salam
sungguh menyelerakan..ikan pekasam tu ikan apa..?

myda_ahmad berkata...

salam Amie...
saya mmg suka sgt2 dgn ikan pekasam nie.....biasanya kalau bln puasa masa sahur,ada je ikan pekasam nie mmg selera.lah....
kalau hubby gi mancing kt Grik, Tasik banding...dia pulang mesti bawa buah tgn ikan pekasam dr sana....

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Amie..adiusssss yg pelik2 jer nama bahan2 masakan kat umah Amie ni.
Sedapnya ikan pekasam mkn ngan nasi panas..xyah dah lauk lain :D

LinRosly berkata...

Assalamualaikum Amie dan Selamat Tahun Baru 2012...

*Kak Lin suka sangat makan ikan pekasam lebih2 lagi kalau dimakan dengan nasi panas, tapi kat sini susah nak dapat.

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Wah ikan talapia pekasam .... tak pernah tengok ni..nak kena naik airasia ke nak beli ni???

rahel berkata...

Selamat malam Kak Amie..
singgah skejap tengok ikan tilapia...mengancam..lemak2 je isi dia kan..

nuwairani ismail berkata...

nani tak pernah jumpa lagi tuhau tu...org kata baunya pelik sikit...tapi tak dpt nak bayangkan mcm mana...

Melly Octaviana berkata...

Mau dong kak, melly belim pernah lagi makan di masak begini.. plus nasi hangat nya yah..

ZalinZalina berkata...

Amie...lauk feveret tapi buat masa ni terpaksa tahan..hu hu..

Hanis MY berkata...

Terliur plak tgk dah Kama tak mkn ikan talapia huhu...

whitecappuccino berkata...

kalau makan nasi panas2 mesti tak toleh kiri kanan dah ni!

quinnie berkata...

sedapnya kak amie..saya suka pekasam..baru2 ni makcik berjaya buat pekasam sendiri...memang sedap betul makan...hehehe

mama aini berkata...

assalam..sukanya dtg sini hari2 ada picture makanan..mama tak makan ikan..ambil bau pun jadilah..he2x..

Yana Shaiful berkata...

yana punya fav nii ikan pekasam.. mak mertua slalu bt sndiri..hmm..cane ek kak rasa perisa Tuhau tuu..masam kee masin kee manis kee hehee

Nora Shahaira berkata...

emak nora rajin buat pekasam ikan talapia ni pasal rumah nye depan lombong..kalo ada ikan lebih2 adik menjaring mak pun buat le...tapi kami sekeluarga tak suka pakai berasa..mak suka buat pakai nasi..bila masak..memang buat tak nampak lauk lain..layan tu je dgn nasi panassss...

Asmara berkata...

banyk info blog kak amie ni. byk kenal benda baru kat sini. hehe..

Amie berkata...

Nieza,
memang cukup lauk ni saja Nieza!

Ady,
ikan jeruk kot... ha ha hahah

Myda,
memang ikan pekasam jadi pembuka selera!

Amie berkata...

Azatie,
ikan pekasam tu tak pelik, yang pelik agaknya tuhau ye..

LinRosly,
memang susah nak dapat ikan pekasam kan Lin.

Puan Ros,
di semenanjung ada dijual tu... he he heh buat sendiri pun boleh kalau rajin, tapi dah lama kami tak buat!

Amie berkata...

Rahel,
masam-masam sikit!

Nani,
ada bau macam daun ketumbar! tapi lebih kuat.

Melly,
ini masakan orang kampung, orang dulu-dulu.... resepi warisan.

Amie berkata...

Zalin,
takpe, nanti sampai masanya boleh makan juga he he hehhh

Hanis,
sedap ni makan buat lauk tengahari di musim dingin! baunya pun satu dapur ha hahahh

WC,
betul tu WC, dan tak payah hidang lauk lain lagi dah.

Amie berkata...

Mama Aini,
terima kasih sudi datang... nanti lama-lama Mama Aini pun pandai makan ikan!

Yana,
buat pekasam sendiri lagi best! terjamin kebersihannya. Tuhau tu sejenis umbut... rasa apa? Susah nak terangkan tapi baunya kuat menyengat!

Nora,
wah...! tentu sedap hasil air tangan emak ye Nora.

Amie berkata...

Asmara,
terima kasih sudi ikuti perkembangan di dapur Kak Amie yang tunggang terbalik ni... he he hehh inilah seronoknya duduk merantau, banyak jenis makanan boleh dicuba!

Ucu Faridah berkata...

amboi k.amie sayang...
ikan pekasam beras goreng selalu makan...
tapi perasa tuhau tu ape..?
sekali baca macam tauhu..2 x baca tuhau....
makan dgn nasik panas2 dgn kuah bening.. memang malanglah sapa lalu kat depan mahupun kt belakang...ucu tak akan pelawa makan..takut x cukup nanti...hihihi..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

cheq datang terjah umah kaka
auwww tuhau la plak...selalu dengar new word kat sini....sedap sgt mkn ngan nasik hangat2 khen....

Kamalia berkata...

bagusnya kak..banyak sy belajar tntang masakn org sana..

cik cek berkata...

Amieee....cedapnya...lapo dah perut akak ni..:)

Nuridah berkata...

Wah Amie,pembuka selera nie...mau 3 pinggan nasi kita tambah...hahaa...lepas tu pulak pekena ngan air yg kat atas tu..terus tersandar kita mcm buaya...hehe

Amie berkata...

Ucu,
tuhau tu sejenis tumbuhan herba keluarga halia,
memanglah Ucu, siapa nak pandang orang lain kalau tengah makan sedap-sedap! ha hahahh

Lady Ayu,
ni belajar makan tuhau dengan kawan-kawan Kadazan-Dusun.

Kamalia,
banyak etnik di Sabah ni Kamalia... tak terkejar resepi diorang ha hahahh

Cik Cek,
memang sedap Cik...jomlah makan sama!

Amie berkata...

Nuridah,
ha hahahhh...nak tengok buaya bersandar...macamanalah rupanya ye..sebab buaya tak berpinggung! ha ahahahhh