ADSENSE

Jumaat, 20 Januari 2012

Durian Merah, Plum & Kiwi Smoothie

Salam petang Jumaat. Pernah makan durian merah? Pernah nampak durian merah? Pernah dengar nama durian merah? Kalau belum pernah makan durian merah, Amie beritahu rasanya sangat lemak tapi tidak lembik dan semanis seperti durian yang biasa kita makan. Baunya lebih enak dan tidak sekuat  bau durian  biasa! Kalau belum pernah nampak, Amie sertakan sekali gambarnya di bawah, termasuk gambar isi, dan kulitnya sekali. Kalau belum pernah dengar, memang ada durian isinya berwarna merah yang dipanggil durian merah. Harganya? Kalau di Lahad Datu harganya jauh lebih mahal dari harga durian kawin atau durian biasa!Biasanya durian merah dimakan bersama nasi, dan insya-Allah ada kesempatan nanti Amie cuba kongsikan bersama. Petang ini Amie sempat campurkan sedikit durian merah bersama buah plum dan kiwi untuk dijadikan smoothie. Jangan fikirkan apa rasanya sebab kalau sudah dicampur menjadi smoothie, hasil kombinasi buah-buahan bersama susu segar dan yogurt asli serta sedikit gula memang sedap!


Inilah rupa isi durian merah. Cantikkan warnanya! Ada yang suka dan ada yang tidak suka durian merah, dan samalah juga dengan durian yang biasa kita makan tu sampai ada yang hantu durian! 

Resepi: Durian Merah, Plum & Kiwi Smoothie
Sumber: Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
3 biji buah plum - buang biji dan potong-potong
2 biji buah kiwi - kupas, buang biji dan potong-potong
1/2 cawan isi durian merah
1 sudu jus limau nipis
150ml susu segar
100ml yogurt asli
2 sudu besar gula

Cara:
1. Sejukbekukan buah plum, kiwi dan durian merah selama 4-5 jam.
2. Masukkan buah plum,kiwi, durian merah, jus limau nipis, susu segar, yogurt dan gula ke dalam pengisar.
3. Kisar kesemua bahan sehingga halus.
4. Tuang ke dalam gelas dan sedia untuk dinikmati.


Seperti yang Amie janjikan dalam n3  yang lepas, Amie akan kongsikan gambar buah bambangan. Buah warna coklat di atas yang bertenggek atas rambutan kuning itulah buah bambangan. Buah bambangan mempunyai bau yang agak kuat dan rasanya sedikit masam serta bersabut seperti buah bacang. Kulitnya agak keras dan tebal. Biasanya buah bambangan dijadikan jeruk dan dimakan bersama nasi. Amie selalu buat sambal belacan bambangan!


Jom cuba smoothie gandingan buah angeleno plum dari US, buah kiwi dari New Zealand dan buah durian merah dari Negeri di Bawah Bayu.



16 ulasan:

Nurha berkata...

baru mkn durian ni kat kg suami mgu lps! sedap sgt..jrg jumpe durian ni kat semenanjung..

Amie berkata...

Nurha,
di sini pun jarang ada, itulah agaknya harganya berganda-ganda dari harga durian biasa!

Wani berkata...

salam kak amie ..selamat petang .. baru nak jalan2 p dapo .. dah la line slow adeh ... x pernah nengok durian merah .. ni kali pertama tengok .. apasal blh merah isi durian tu ... pokoknya sama ka .. kalo jual kat sini tentu mahal ..

Pia berkata...

" merah lak isi durian tu..tak penah tgk pun sblm ni..jakun pulak..."

Zaliedana berkata...

Assalam kak,sy 1st time tgk doyan isi kale merah nih time g sabah masa mula kawin kak,punyalah jakun,duk igt sedap n manis cam doyan biasa,rupanya tawar heber,adeiii,last2 mkn sikit,pastu buang jer kak..Akak mmg RATU SMOOTHIE kak,xda org yg lagi layak berbanding akak..

Melly Octaviana berkata...

belum pernah makan kak durian merah,tapi seperti nya pernah lihat,kalo ngga salah buah nya kecil yah dari buah durian biasa.. atau sama kah dengan durian setan..tau tau juga..hehe

ummiross berkata...

Cantik warna durian tu Amie, payah nak dapat ni. Sedapnya smoothie tu Amie, telan air liur je ni.

Amie berkata...

Wani,
tak pernah tengok pokoknya...

Pia,
jarang orang nampak durian merah Pia.

Dana,
tak tahulah durian merah jenis apa yang Dana makan tu, sebab memang ada yang tawar dan ada yang berlemak dan sedikit manis serta harum!

Amie berkata...

Melly,
ada pula durian setan ye Melly... he he hehhh, duriannya kecil saja,tapi isinya comel! Warnanya cantik! Nasiblah kalau dapat durian merah yang tak sedap! Kak Amie dapat yang sedap punya!

Ummi,
agaknya dah berkurangan pokok durian merah, tu sebab susah nak dapat!

nOOrsha berkata...

salam kak...x pernah makan durian merah ni..tp pernah tgk..tu pun kawan blogger yg tunjuk....sedap ya rasanya....x dapat bayang lg sbb x pernah rasa..ehehe

Amie berkata...

Noorsha,
bergantung pada cita rasa masing-masing, ada yang kata sedap ada yang kata tidak, tapi bagi Amie okey saja...sebab biasanya durian merah kalau di Sabah boleh dibuat lauk, makan dengan nasi.

rahel berkata...

Salam Kak Amie,
waaa..banyaknya koleksi minuman akak tu...Rahel pun suka smoothie..sedap n lemak..

Amie berkata...

Rahel,
memang dah banyak koleksi smoothie Kak Amie, nak cuba lagi kombinasi buah-buahan lain.

aeinio berkata...

dah lama tau pasal durian merah ni tapi memang belum ada kesempatan merasainya.. huhuhuhu bilaa agaknya ada rezeki nak merasa..

gula merah berkata...

Durian merah tu rasa mcm durian biasa ker?

Amie berkata...

Aeino,
memang susah nak dapat durian merah sekarang ni.

Gula Merah,
lemak tapi tak berapa manis.