ADSENSE

Ahad, 22 Januari 2012

Sambal Bambangan

Salam tengahari Ahad. Pernah makan Sambal Bambangan? Biasanya di tempat Amie, bambangan dibuat jeruk  yang memang menjadi makanan kegemaran masyarakat Kadazan-Dusun. Bagaimanapun  Amie lebih suka mengolahnya menjadi sambal. Isi buah bambangan bersabut apabila sudah cukup tua. Jom kita lihat resepi Sambal Bambangan di bawah ini.


Resepi: Sambal Bambangan
Sumber: Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 cawan buah hirisan buah bambangan
7 biji cili padi
1.5cm belacan
1/2 cawan hirisan bawang besar
garam / gula / perasa
1 sudu jus limau kasturi

Cara:
1. Tumbuk kasar cili padi bersama belacan.
2. Masukkan hurusan bambangan dan hirisan bawang besar. Lenyek dengan alu sehingga sebati.
3. Masukkan sedikit garam, gula, serbuk perasa dan jus limau kasturi. Gaul rata.
4. Sambal Bambangan sedia untuk dinikmati.


Amie gandingkan Sambal Bambangan bersama durian merah dan ikan talapia goreng. Durian merah yang rasanya berlemak biasanya dimakan dengan cara menggaulnya bersama nasi panas! Bagi yang suka rasanya, tentulah mereka akan mengatakan sedap dan lazat! Bagi yang tidak pernah mencubanya tentulah akan rasa pelik. Amie tak bolehlah nak kata sedap atau sebaliknya sebab kalau kata sedap, ada yang kata tak sedap, kalau kata tak sedap nanti ada yang kata durian merah ini sedap. Ha.... jadi, kita ikut sunah Nabi Muhamad s.a.w. Diam-diam saja, sebab semuanya ini baik sedap atau sebaliknya, kita suka atau tidak adalah tumbuh-tumbuhan ciptaan Allah s.w.t. Syukur Alhamdulillah, setakat ini lidah dan tekak Amie tidaklah cerewet sangat bab makan sebab yang paling penting ialah halal. Dan satu lagi, Amie ingin simpan resepi ini untuk rujukan keturunan akan datang dan juga kongsi dengan rakan-rakan yang suka menambah informasi.

24 ulasan:

whitecappuccino berkata...

Buah bambangan ni buah apa ya ? tak pernah dengar la..

rahel berkata...

Salam Kak Amie...hehe..pandai gak akak mkn jeruk bambangan ek...walaupun my hubby berketurunan kadazan dusun tapi jarang diorg hidang jeruk bambangan ni...pernah gak Rahel try mkn tapi mcm susah sangat nak lalu kat tekak..mgkn bab tak biasa kot...hehe..

Melly Octaviana berkata...

Malam Kak Amie.. Melly ngga tau buah bambangan apa yah..hehe tapi kayanya enak, apa aja kalo pake sambal balacan melly mah pasti suka.. hehe

Amie berkata...

WC,
agaknya di semenanjung memang tak ada buah ni, ada di Sabah saja kut.

Rahel,
Kak Amie tak pernah makan jeruk bambangan tapi biasa buat sambal belacan saja.

Melly,
ya...buah bambangan dong, indak tahu apa bahasanya untuk Melly he he hehh...

Hanis MY berkata...

Kak amie, hanis terliur tgk ikan tu hehe..

Izan Ishak berkata...

pernah tgk buah bambangan kat tv je kak amie.. pastu durian merah tu rasanya cuma lemak2 ye... manis tak macam durian yg biasa tu?

apapun.. setiap tempat ada keunikan makanannya kan... syukur kak amie dapat rasa semuanya, yg pasti kat sememanjung mmg takde...

mama aini berkata...

pertama kali tgk & dengar nama buah tu..ehem sedapnya sambal tu ..he2x..

Along Maklong berkata...

1st time tengok buah ni..
tapi telan air liur.. sebab sambal..
makan nasi dengan durian sedap bagi paklong tapi bukan bagi maklong.. tapi durian biasa bukan yang merah.. teringinnya nak rasa durian merah tu..

Nora Shahaira berkata...

tak pernah makan bambangan tu..apatah lagi sambalnya...tapi nengok hidangan kak amie siap dengan ikan tu..pergh..bertakung je liur nak tunggu meleleh..haha...ni buyung punya pasal la ni...

dZana berkata...

sungguh mgoda..bila tgok ikan dgn smbl bambangan.. tak prnh kenal pun buah ni.. menu amie mmg selalu menambat selera..

Ummi Alesya Sofea berkata...

sedapnyer tp kan..buah bambangan tu buah ape yer?hihi.liza dah follow..nnt singgah lah kat blog liza plk yer. :D

Mieza berkata...

kak amie sayangggg...salam rinduuuu...mieza datang ni...mieza laparrrrr...nak makan ikan dengan sambal ni...sedapnyer kak....krupppp krapppp bunyi perut mieza ni haaaaaa...tolonggggggg!!!!

quinnie berkata...

wah sedapnya ikan talapia goreng...cicah plak ngan sambal..untung la akak duk sana merasa makan buah bambangan nih...sini memang tak dek jual...kekekke

MulutPayau berkata...

tak pernah tengok buah tu...tapi tengok menu tu mmng mnyelerakan...

Wattie berkata...

Salam Amie,
Sedapnyaaaaa nampak sambal bambangan tu, macam sambal bacang nampaknya. Akak ni jakun sikit, buah bambangan ni la first time dengar, makan apatah lagi la. Walaupun macamanapun gandingan ni mmg nampak sedap dan menyelerakan.

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Salam Amie..alahai lambat sampai dah tinggal tulang ya..akak kalau masak macam suka masak nasi lembik2 sedikit...baru berpeluh dibuatnya

Hanis Azla berkata...

buah bambangan dan durian merah saya tak pernah makan.. tp hidangan tu nampak menyelerakan..

Ucu Faridah berkata...

betul tu kak...diam2 saja..ygpenting perut kenyang...tulung buatkan satu utk ucu ye kak...

nOOrsha berkata...

perghh..meleleh air liur..hehehe..nyumnyumm..

Ayu berkata...

assalam amie, waduh kecurnya bila tengok sambal bambangan tu..telan air liur kita kat sini tau..buah bamabangan ni macam buah mangga ke amie?..

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Amie.apa kabar?SEnyap jerrr umah.Sibuk yer?take care dear...

ummiross berkata...

Salam Amie..
lamanya ummi tak singgah kat dapur Amie, rindu-rinduanlah..
kecur airliur ummi tengok sambal bambangan ni Amie..

EmbunRosaliza berkata...

Assalam amie, apa kbr, lamanya tak nampak amie sihat ke

Kota Kinabalu Tourism berkata...

Resepi yang dikongsikan diatas adalah unik dan sangat kreatif. Saya akan mencubanya. Terima kasih kerana sudi mengonsikan resepi sambal Bambangan ini. - http://hellokotakinabalu.blogspot.com/2012/10/think-bambangan-think-sabah_24.html