ADSENSE

Selasa, 10 Januari 2012

Ikan Jenahak Sos Thai

Sebelum masuk beradu, Amie hidangkan dahulu resepi Ikan Jenahak Sos Thai. Kali ini ikan jenahak Amie bersisik merah gelap. Oleh kerana agak lama tidak masak jenis masam manis, jadi petang ini Amie mengambil sedikit masa untuk menyiapkannya. 


Resepi: Ikan Jenahak Sos Thai
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
5 keping ikan jenahak
garam 
serbuk kunyit
minyak

Bahan untuk sos:
3 biji bawang putih - cincang
1 labu bawang besar - cincang
1.5cm halia - cincang
5 helai daun limau purut
1 batang serai -ketuk
1 biji tomato - cincang
1 biji cili merah - potong 4
2 biji cili hijau - potong 4
1 sudu sos plum
1 sudu sos tiram
1 sudu sos cili padi 
6 sudu sos cili Thai
75ml bancuhan tepung jagung

Cara:
1. Lumurkan ikan dengan sedikit garam dan kunyit. Goreng hingga masak. Ketepikan.
2. Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang putih serta bawang merah bersama halia hingga separuh garing.
3. Masukkan tomato, serai, sos tiram, sos plum, sos cili padi dan sos cili Thai. Gaul sebati bersama cili merah dan cili hijau.
4. Tuangkan bancuhan tepung jagung. Kepekatan ikut cita rasa.
5. Masukkan ikan jenahak goreng dan gaul rata dengan sos tadi.
6. Tutup api.
7. Ikan Jenahak Sos Thai sedia untuk dihidangkan.


Yang suka datang dapur Amie lewat-lewat malam tu kenalah layan diri ye. Carilah apa yang ada.

30 ulasan:

Liza berkata...

salam amie...liza dtg awal ni, siap bawak pinggan lg , ada belen lg ke? ekekekeekekeke

anymz berkata...

salam amie
wah sedapnya ikan jenahak masak gaya gini..anak2 akak mmg suka dgn sweet sour ikan..tak kira ikan apa pun..tp jenahak ni kena skip dulu lah amie..mahal sgt harga dia skang ni..:)

nuwairani ismail berkata...

adoi! lapar aje tengok ikan tu...dah lama nani tak makan ikan...mcm berminggu2 jugak rasanya...

EmbunRosaliza berkata...

assalam amie, sedapnya ikan jenahak sos thai, ikn besar gini mmg best

MulutPayau berkata...

tak lena tidur terbayang ikan jenahak ni....

quinnie berkata...

akak geramnya tengok kepingan ikan akak ni...suka makan ikan besar2 cam gini..puas makan..hehhee

Melly Octaviana berkata...

Kak Amie.. lapar lah malam malam di kasih ikan, nasi hangat di mana kak.. ;)

whitecappuccino berkata...

cantik nampak ikan tu..laparla amie!

ummiross berkata...

Salam, tuan umah dah tido ke?hihi..
singgah makan nasi dengan ikan jenahak sos thai ni, sodap!!!

rahel berkata...

waulawwe...sedapnya lauk ikan tu Kak Amie...adoiii keroncong perut..

LinRosly berkata...

Assalamualaikum Amie

*Sedapnya...apa2 ikan pun boleh kan Amie?...

Nens Collection berkata...

sedapnye masak masam manis..;)

Ros berkata...

Salam Amie,

Adoih Amie.....kak Ros ni memang tak boleh la...tengok masakan ala2 thai ni,dan dan meleleh air liur...

Tq lah ya Amie.. kongsi resepi ni..

Acik Erna berkata...

Amie acik suka ikan jenahak.
nanti nak cuba la..terima kasih amie

Ucu Faridah berkata...

ikan jenahak ni buat masak lemak cili api pon sodap....
awal nye beradu....? ucu kt sini tengah sibuk membaking lagi...kalau akak ada kt cepat sikit kek ni masak...

nOOrsha berkata...

yumyumyumyum..sedapnye ikan jenahak ngan sos thai yg melimpah ni... makan camni saje dah ok kan... :)

Zaitun berkata...

Kak Zai suka sangat ikan jenahak tak kiralah masak apa sekali pun.Kak Zai bawa pinggan ya hehehe...

Amie berkata...

Liza,
ada balance... boleh ambil seketul aje...sebab di belakang tu waiting list... he hehehhh

Kak Anim,
sedap kak, memang ikan jenahak antara ikan yang tersedap!

Nani,
kena cari ikan banyak-banyak Nani... makan ikan je di sini!

Amie berkata...

Rosa,
anak-anaklah yang suka sangat sos kalau masak sos, memang kena masak lebih sikit!

MP,
baik-baik nanti bangun tidur kaki bertukar jadi ekor pulak... ha hahahh ikan duyung!

Quinnie,
memang puas makannya Quinnie, jom makan sama!

Amie berkata...

Melly,
nasi hangatnya ada di rice cooker dik, nanti kakak ambilkan ye, cukup nggak sepiring?

WC,
lapar ye... jemput makan WC!

Ummi,
jemput makan Ummi... jangan malu-malu, kalau tersedak ambil je mana-mana minuman yang ada.

Amie berkata...

Rahel,
marilah makan sekali Rahel, nape berdiri je depan pintu tu...

Lin,
boleh, gunalah apa ikan yang kita suka.

Nens,
masaknya pun mudah, cepat siap.

Amie berkata...

Ros,
resepi simple saja kak Ros, penuhi selera anak-anak.

Acik,
boleh cuba, sedap tau!

Ucu,
nape tak begitau awal-awal nak membaking... boleh kak Amie bantu mana yang patut (he he hehhh bantu makan ajelah ye...)
nak buat juga jenahak masak lemak cili api... adeeeehhh terbayang betapa enaknya!

Amie berkata...

Noorsha,
betul tu... cukuplah lauk gini je.

Kak Zaitun,
boleh kak, mari Amie bubuh ikan jenahak atas piring kakak.

Sofea berkata...

Assalamualaikum,Salam kenal,sedapnya tgk masakan kat blog Amie ;)

qemaishak berkata...

Nasib baik dah lunch kalau tak mau terliur tengok ikan nih:)

Mieza berkata...

Kak Amie cayang..lama tak jumpa..anak mieza umar dan wawa dan papanya sakit muntah2 dan cirit2 jadi mieza terpaksa jadi nurse..tak masak pun..asek kerja cuci muntah dan najis depa je..huhuhu.rasanya bekalan air yang tercemar kat taman mieza ni...penat nya mieza kak..dan rindu nak menziarah umah kawan2..sedap sgt nampak ikan jenahak ni..makan pun tk sempat sebab asek terkejar2 ke spital bawa anak lepas satu satu lagi..tambah pula kena jadi supir anak sulung yang kena pergi tusyen sebab tahun ni nak upsr...rasa macam nak bercuti ke lahad datu je kak :(

Wattie berkata...

Assalamualaikum dan selamat tahun baru Amie,
Rindu sangat kat Amie, ikan masak masam manis mmg favourite sekeluarga,klu masak selalu tak cukup. pekena pulak dengan smoothie straw n plum kat bawah tu, fuhhhh.....nyamannya.....

Amie berkata...

Sofea,
salamkenal, terima kasih sudi singgah dapur Amie.

Qema,
ikan jenahak memang sedapkan Qema..., goreng saja pun sedap!

Mieza cayangggg....
kesiannya dia, tak apalah besar pahalanya jadi nurse untuk keluarga, kenapalah sampai boleh tercemar bekalan air tu ye Miesa, syukurlah keadaan Umar & Wawa tak serius, harap cepat sembuh seperti sediakala.
Memang jadual kita jadi ketat kalau dah jadi drebar hantar anak tuisyen.
Marilah datang sini berehat-rehat sambil makan ikan...he he heh

Wattie,
Waalaikumussalam sayang Wattie....
rindu juga Amie kat dia, macam lama sangat tutup pintu dapur... he he hehh dah namanya ratu smoothie, memang kena ada smoothie selalu!

suri solehah berkata...

ala amie..petang ni baru sempt datag...sah2 yang datang awal habiskan huhu

Amie berkata...

Suri,
tak apa datang lewat, nanti Amie masak untuk Suri ye.