ADSENSE

Jumaat, 20 Januari 2012

Akar Teratai Goreng

Selamat malam semua. Tentu rakan-rakan sedang santai-santai di depan televisyen sambil melipat kain baju.... ha ha hahahh sensitif benar kalau sebut lipat melipat kain baju! Bukan apa, lipat baju memang rutin yang tak akan berpenghujung. Malas nak cerita! Kita cerita tentang Akar Teratai Goreng yang Amie hidangkan semasa minum petang. Selalunya akar teratai kita gunakan sebagai bahan tambahan dalam masakan sup, tapi Amie cuba goreng pula. Entah tahun bila Amie terpandang sebuah rancangan masakan di kaca televisyen tentang akar teratai yang digoreng. Seingat Amie sebelum digoreng, akar teratai perlu direbus terlebih dahulu. Selebihnya Amie tidak ingat entah tepung apa atau ramuan apa yang digunakan. Amie gunakan Tepung Serba Guna Adabi. Akar teratai kalau dihiris lebih nipis, rasanya makin sedap dan terasa garingnya. Jom makan sama.


Resepi: Akar Teratai Goreng
Sumber: Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 batang akar teratai sepanjang 20cm
1 cawan Tepung Serba Guna Adabi
1 biji telur
minyak

Cara:
1. Kupas akar teratai dan hiris nipis. Rebus sehingga empuk. Toskan.
2. Celup hirisan akar teratai ke dalam telur dan salut dengan Tepung Serba Guna Adabi.
3. Goreng dalam minyak yang panas sehingga bewarna kuning keemasan.
4. Angkat dan toskan.
5. Sedia untuk dihidangkan.


Oleh kerana akar teratai yang Amie beli sudah siap dihiris jadi tidaklah dapat menghasilkan bentuk yang lebih nipis. Bagi Amie lebih nipis hirisannya, rasanya lebih sedap sebab lebih rangup.

18 ulasan:

ainnoraini berkata...

sedap ye amie..tak pernah rasa laa...

saya pun kalau lipat kain baju...mmg la tersangattt laa rajinyaaa...masa tu la rasa mcm nak tido jer..tapi nak buat mcm mana dah tugas kene la buat sampai habiskann...

Melly Octaviana berkata...

Malam Kak Amie.. tau aja kalo lagi nonton tv sambil OL, pasal lipat baju tuh yang emang paling malas lah,kadang melly tenggelam di timbunan baju kering tuh..hehe

baru tau kalo akar teratai boleh di goreng, nampak sedap yah buat teman nge teh.. hehe

Izan Ishak berkata...

salam kak amie...

tanyalah sapa pun... kalau rajin lipat kain baju, mmg salute sangatlah.. izan ni tunggu menggunung baru sibuk nak lipat... hehe...

pestime tgk ni akar teratai grg. selalu org letak dlm sup aje kan...

mama sara nur berkata...

pertama kli dengar dan lihat ni K.Amie...pernah mkan buah teratai je he he
sedap ye K.Amie..

Kamariah Awang berkata...

Salam, Amie... Ma pertama kali dengar dan pertama kali melihat gambarnya di blog Amie... Hehehe...ketinggalan ketapi betullah...!
Bab lipat baju... oooh.., itu kegemaran ma! Hahaha...

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Wah ini sudah bagus ..biasanya buat sup je ni dah boleh goreng le..krup..krap..krup..krap

mama aini berkata...

assalam amie..mama tak pernah lagi makan teratai goreng ni..hu2x..kat semenanjung ni ada jual ke?..hu2x..

CT Delima berkata...

As'salam Amie

memang betul rutin harian melipat kain baju amatlah ct tak suka..kadang2 sampai tinggi mengunung kain dalam bakul baru nak melipat...hahaha. tak suka..mahu upah bibik melipat boleh tak..? hahaha

ct tak pernah lagi makan, atau dah makan tapi lupa sebab dah lama tak makan. Kalau duduk kat kapung dulu rasanya arwah mak pernah buat kot. sebab duduk dikampung banyak sangat makan ulam2 dan berbagai jenis sayur yang ct sendiri tak kenal. cuma tahu makan jer ct ni dulu Amie...hihi

suka masuk dapur Amie ni sebab macam2 menu yang pelik2 amie masak :)

Acik Erna berkata...

Amie..belum pernah makan kar teratai ni..tak sangka pulak boleh digoreng..memang ketinggalan acik ni

Amie berkata...

Ain,
kadang-kadang biarkan saja berlonggok jadi bukit he hehehh...

Melly,
betul tu Melly, kak Amiepun selalu gak tenggelam atas timbunan pakaian ha hahahh

Izan,
lipat baju ni agaknya kena buat gotong royong baru siap!

Amie berkata...

Mama Sara Nur,
agaknya yang mama makan tu biji teratai kot...

Kamariah,
tahniah! suka lipat baju ye... Amie pun sebenarnya suka buat kerja tu, tapi kalau dah berlonggok tu yang jadi terus tidur atas baju tu... he heheh

Puan Ros,
memang boleh digoreng tapi rebus dulu.

Amie berkata...

Mama Aini,
ada dijual di sana, biasanya di supermarket atau kalau di pasar, cari nyonya jual sayur.

CT,
lipat dan sterika... ha hahahh itulah kombinasi kerja yang tak pernah surut... tapi kena buat gak, Amie cukup senang hati dengan kerja-kerja maid, dia rajin sterika semua pakaian... tapi sekarang dah berhenti,balik seberang.
Bukan menu pelik Ct, tapi sebenarnya baru Ct nampak he he hehh

Acik Erna,
memang boleh digoreng, sedap!

qemaishak berkata...

Akar teratai tu camane kak? dari pokok bunga teratau tu ke? sungguh tak pernah tahu & makan huhu

Ucu Faridah berkata...

dolu2 kecik2 selalu jugak mkn buah teratai, tapi bila dah besar belum sempat lagi nk mkn akarnya pulak...cu

sejujurnya ucu x lipat kain skrang tapi tengah bgi komen kt blog 'amie's little kitchen' hihihi....

Wana Yusuf berkata...

salam amie...
saya tak pernah rasa lagi akakr teratai ni...maca mana rasanya ya... serius teringin nak rasa!!!...

rahel berkata...

Wah..menarik resepi ni Kak Amie...selalunya Rahel buat sayur akar teratai..tapi yg ni memang best bab kena goreng dg tepung...harus dicuba ni..trima kasih kak bagi idea menarik ni..

Amie berkata...

Qema,
Akar teratai memang dari pokok teratai yang tumbuh di dalam air, memang ada dijual, terkenal dalam masyarakat Cina, mereka biasanya campurkan dalam sup!

Ucu,
yang Ucu makan tu biji teratai... Kak Amie biasanya campuran biji terai dalam sup, atau boleh juga dimasak campur dengan herba tertntu untuk dibuat minuman.

Wana,
akar teratai tidaklah mempunyai rasa yang boleh dikatakan sedap, tapi mempunyai khasiat, rasanya tawar, tapi kalau pandai mengolahnya menjadi menu yang sedap, memang sedaplah jadinya.

Rahel,
cuba ye... hiris nipis-nipis tau supaya lebih rangup!

Rohah berkata...

macem2 yo kak, fisrt time kerungu ki..nak eneng mesti tak djadjal ndisek..