ADSENSE

Selasa, 10 Januari 2012

Angeleno Plum & Strawberry Smoothie

Salam petang Selasa. Hari ini Amie cuba buat Angeleno Plum & Strawberry Smoothie. Sebagai percubaan pertama, Amie hanya gunakan separuh sukatan dari kebiasaan yang Amie buat. Oleh kerana, perut rasa lapar sebab tidak berselera untuk makan tengahari, Amie tidak sempat sejukbekukan buah-buahan tersebut. Bagaimanapun campuran yogurt asli dan susu segar yang sejuk membuatkan smoothie yang dihasilkan tetap terasa enaknya!


Resepi: Angeleno Plum & Strawberry Smoothie
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
2 biji angeleno plum - buah biji dan belah 4
10 biji strawberry - belah 2
75ml susu segar
50ml yogurt asli
1 sudu besar gula

Cara:
1. Masukkan buah angeleno plum dan strawberry bersama susu segar, yogurt asli dan gula ke dalam pengisar.
2. Kisar kesemua bahan tersebut sehingga halus.
3. Tuangkan ke dalam gelas.
4. Sedia untuk dinikmati
~Untuk rasa yang lebih sedap, simpan smoothie ini di dalam peti sejuk bahagian beku selama 1 jam.

23 ulasan:

ainnoraini berkata...

sedap tu amie..terasa sejuk jer tekak ni..

cik cek berkata...

Amie....cop..cop...akak nak segelas...slurp...slurp...sedapnya...:)

suri solehah berkata...

amie..sedapnya..tengok gambar mcm nak gunting simpan dalam fail je

mama aini berkata...

saja je amie buat mama terliur ni..he2x..yummy..

CT Delima berkata...

AS'salam Amie

Dok minum petang2 dengan cuaca yang panas ni kalau dapat menghirup smoothie ni emm...nyamannnn!

buat 1 gelas jer ker..? mana cukup ni Amie, ramai dah dok Q ni. sampai kat ct gerenti tinggal gelas kosong jer..hahaha

dZana berkata...

aslmkum amie.. baru smpt nk ber BW .. dtg2 ada tayangan yg sgt mgoda..rajin amie buat smoothie..

Ucu Faridah berkata...

kalau k.ct delima kata q panjang...tak pe lah ucu sanggup ber'q' lagi...janji kalau habis tolong buatkan 1 jug ye k.amie sayang...(bodek lebih ni..hihihi..)

rahel berkata...

Perghhh...time cuaca tak menentu ni memang best dapat hirup strawberry smoothie...segarrrrr..

Melly Octaviana berkata...

Rajin yah k'Amie buat smothie.. lain kali buat segelas unutk melly sekali yah kak, nanti melly bawa cookies dari rumah,kita minum petang bersama.. hehe

nOOrsha berkata...

salam...tgk smuti ni terus rasa haus.. cantikla gambar...:)

Nieza berkata...

wahhh sedapnya smoothie ni kak..memang bagus utk diet ni:)

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Amie

Sedap nyer kalau dpt minum smoothie yg masam2 manis segelas aduhhhhh!!!

Wani berkata...

kak amie ... dah boleh buat koleksi smoothie dah ni ... hi3..emm hujan2 lagi kat sini nak bersmoothie pon takut sejuk badan

Amie berkata...

Ain,
memang sedap Ain, kali ini ta sempat sejukbekukan buah!

Cik Cek,
boleh Kak Cik... segelas pun boleh kenyang tau!

Suri,
diizinkan kalau boleh gunting ha hahahhh

Amie berkata...

Mama Aini,
mehlah sini Mama Aini, boleh minum sama he he hehh

Ct Delima,
haaa... sesiapa datang, Amie boleh kisarkan Ct, jadi hasilnya memang fresh, tu sebab buat segelas je untuk Amie minum dulu he he hehh

Dzana,
buatnya pun mudah saja Dzana, tu sebab rajin nak sediakan hi hihiiii

Amie berkata...

Ucu,
boleh buatkan satu jug tapi persoalannya... bolehlah perutnya yang ramping tu menampung sampai satu jug... ha hahah kalau tercuci perut tu, kak Amie tak tanggunjawab ye Ucu...

Rahel,
hirup santai-santau gitu ye Rahel, elu sama gue jak...

Melly,
ooowhhh... itu sudah bagus Melly! Bwak cookies banyak-banyak ye Melly... rakyat kak Amie pun hantu cookies juga!

Amie berkata...

Noorsha,
biasanya Amie makan smoothie ni tak sampai pun segelas penuh! berebut dengan rakyat jelata!

Nieza,
betul tu Nieza, pilihan diet yang sihat dan berkhasiat!

Mama Hawa,
ya... cukup lengkap, ada masam, manis & lemak!

Amie berkata...

Wani,
alhamdulillah....boleh sudah buat koleksi smoothie!

JR® (22) berkata...

sedapnya kak..bleh try la nnt.

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Ini memang best buat penyejuk tekak..segelas tak cukup buat akak

Amie berkata...

JR@22,
boleh cuba... selamat mencuba!

K. Paty,
oh... Amie cukup segelas,kenyang!

nuwairani ismail berkata...

nani nk gelar kak amie ni ratu smoothie la...semua dia pandai buat...rajin betol...

Amie berkata...

Nai,
terima kasih banyak! seronok dapat gelaran ratu smoothie!