ADSENSE

Khamis, 19 Januari 2012

Sup Ayam Daun Selasih

Salam hari Khamis. Sudah makan tengahari? Ini pertanyaan yang sudah terlewat untuk dijawab sebab sekarang sudah pukul 3 petang. Amie tujukan soalan ini untuk anda yang kurang berselera atau hilang selera makan. Biasanya kurang selera makan dikaitkan dengan orang sakit tapi sebenarnya kalau badan terlalu letih pun boleh menyebabkan hilang selera makan! Untuk mengembalikan selera, apa kata hirup Sup Ayam Daun Selasih yang Amie hidangkan di bawah ini. Kadang-kadang timbul persoalan apa itu daun selasih sebab Amie selalu tuliskan sebagai daun kemangi. Amiepun kurang arif tentang herba ini tapi bagi Amie selasih dan kemangi itu merupakan dua istilah yang membawa maksud yang sama iaitu daun selasih. Di tempat Amie biasanya disebut sebagai daun kemangi atau cemangi. Kali ini cara penyediaan sup ayam, Amie ikut cara bonda. Tumis semua bahan rempah terlebih dahulu hingga layu dan kemudian barulah didihkan. Amie juga memasukkan pelbagai jenis bahan lain sebagai aksesori tambahan.


Resepi: Sup Ayam Daun Selasih
Sumber: Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
600 gram daging ayam - potong ikut suka
4 biji kentang - kupas dan belah 2
1 batang lobak merah - kupas dan belah potong bulat
4 kuntum cebdawan shiitake - cuci dan rendam dengan 600ml air
10 biji kurma merah
1/2 sudu lada putih - tumbuk
1 sudu serbuk pati ayam
3 tangkai daun selasih

Bahan tumis:
5 biji bawang merah - tumbuk
4 biji bawang putih - tumbuk
3cm halia - tumbuk
1/2 sudu teh ketumbar biji - tumbuk
1/2 sudu teh jintan putih - tumbuk
1/2 sudu teh jintan manis - tumbuk
3 biji buah pelaga
2 kuntum bunga lawang
5cm kulit kayu manis

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak dan masukkan semua bahan tumis. Masak sehingga naik bau.
2. Masukkan daging ayam dan balik-balikkan sehingga layu.
3. Masukkan kentang, cendawan shiitake, kurma merah dan lobak merah. Gaul rata.
4. Masukkan air  rendaman cendawan shiitake dan biarkan masakan mendidih sehingga daging ayam empuk.
5. Masukkan lada putih, serbuk pati ayam dan daun selasih. Biarkan seketika.
6. Angkat dan hidangkan.

14 ulasan:

ajumohit berkata...

sedapnya kak amie, nak sikit lah hehehhe

kasihredha berkata...

letak daun selasih ye amie
rajin betul amie ni...
bagus sebenarnya bkawan dgn org rajin ni...boleh motivasi diri unk rajin mmasak :)

shuke berkata...

pertama kali dengar sup bubuh daun selasih + kurma merah.....
tp kalau bab taruk cendawan rasanya sup tu tinggal kuah dgn ayam ajelah sbb ucu ni hantu cendawan...
selamat ber'rehatlah ye k.amie ku cayang...

norlieharumaini berkata...

suka bau daun selasih tapi jarang nak dapat.. dulu tanam x mau hidup.

Kerull berkata...

Salam Kak Amie..lama tak jenguk sini..harap2 orang kat sana sihat..hmm sedapnya dapat slurp2 sup ayam ni..

Ucu Faridah berkata...

k.amie...pembetulan ye..komen bernama 'shuke' tu ucu yg bagi sbb ucu x perasan a/c gmail blm tukar pd a/c ucu..shuke tu anak boss, dia pinjam ucu punya pc tadi...sorry ye k.amie..

Melly Octaviana berkata...

Selamat sore kak amie.. kalo org indo juga sebut nya daun kemangi,biasa kami juga campur di sambal ,unutk makan dgn ayam penyet..

sedap lah kak amie sup nya, kami suka makan sup ayam tapi belum pernah lagi rasa kalo di campur dengan daun ini.. bagi melly rasa semangkok dong.. hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam amie...
aduhh.. kalau dpt hirup sup yang amie masak ni.. tentu rasa segar badan yg letih pulang dari kerja.. dulupun MaDiHaA anggap selasih & kemangi tu sama.. rupanya ada sikit kelainan.. pokok selasih daunnya berwarna hijau & keunguan sikit manakala kemangi hijau keseluruhan. Bau daun selasih pula lebih kuat manakala kemangi lebih lembut. rasanya daun yg amie guna tu ialah kemangi yang biasa kami buat ulam dalam laksam atau nasi ulam.. hehe..

Norasikin berkata...

bila rasa tak sedap badan, kena sup panas mcm ni baru segar

Kamalia berkata...

salam kak..sedapnye sup tu letak daun selasih..mesti harumkan bau dia..:)

Amie berkata...

Aju,
boleh...jemput hirup sama Aju.

Kasih,
bila masak di dapur, lupa segala hal di tempat kerja....:)

Norlie,
Amie pun pernah tanam tapi tak pandai hidup,he hehhee panas tangan kot.

Amie berkata...

Kerull,
orang sini sihat selalu, harap orang sana pun sihat juga ye...

Ucu,
ingatkan dah tukar identiti tadi, kenal juga sebab ada 'ucu'nya di situ he hehhh

Melly,
memang pertama kali Kak Amie hirup sup bubuh daun kemangi semasa makan nasi ayam penyet, sedap! Itu sebab cuba masukkan dalamsup ayam!

Amie berkata...

Madiha,
terima kasih bagi info tentang daun selasih... jadi betullah yang kami gunakan ini daun kemangi, memang aromanya lembut, menyelerakan!

Norashikin,
bila hirup kuah panas, dengan lada putihnya, peluh pun keluar, badan pun rasa ringan sikit ye Nor.

Kamalia,
memang harum, naik selera!

ummiross berkata...

daun selasih ni wangi bau dia, ummi suka, biji selasih lagi suka. Ummi tengah hirup sup ni Amie, yummy!