ADSENSE

Khamis, 12 Januari 2012

Pecal

Salam petang Khamis. Jom ratah pecal. Oleh kerana sambal pecal memang telah tersedia dalam bungkusan dan hanya dibancuh dengan air panas saja, jadi Amie cuma sediakan sayur-sayuran sahaja. Sayurnya pula tidaklah terikat dengan sayur nangka, pucuk ubi dan sayuran yang biasa kita gunakan untuk pecal tradisional. Amie celur saja apa-apa sayur yang ada di dapur.


Resepi: Pecal
Sumber: Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
7 batang kacang panjang - patah-patahkan dan celur
1 mangkuk taugeh  - celur
1 batang lobak merah - sagat dan celur
1 biji timun - sagat
4 keping tauhu - celur
10 batang kangkung - celur
1 paket sambal pecal -250gram
2 biji limau kasturi - ambil jusnya

Cara:
1. Bancuh sambal pecal dengan air panas mengikut kepekatan yang dikehendaki.
2. Campurkan sedikit demi sedikit bahan sayur-sayuran ke dalam pinggan.
3. Tuangkan kuah pecal ke atasnya.
4. Jika suka, perahkan jus limau kasturi.
5. Sedia untuk dinikmati.

21 ulasan:

mawar merah berkata...

Assalam..amie, kt tpt akk pun ada jual kuah segera ni. Sdap terasa bau cekur dia. Senang kerja kita kan..

Melly Octaviana berkata...

Mau kak pecal nya lapar lah, tak ada bekalan air di rumah,dari tadi hanya makan kek saja.. hiiks

Along Maklong berkata...

pecallah pulak amie ni..
ni memang feberet maklong sampai bila2 pun.. tapi sambalnya tu maklong tak berapa jadi macam mak maklong bila buat..huhu..

EmbunRosaliza berkata...

Assalam amie, sedapnya pecal. tapi agak rumit untuk menyediakan, ada juga tgk yg dijual dlm bekas, tak pernah pula nak beli, mkn yg free je hehhe

rahel berkata...

Kak Amie...pecal sepinggan..hehe..sedapnya tu kak..lama dah merasa pecal..

che mid berkata...

Pertama kali tengok lobak merah dimakan sebagai pecal. Sekali tengok macam betik pun ada...syedappp ni..

ummiross berkata...

ummi suka pecal ni Amie,tapi nak buat kuah tu lecheh sikitkan, kalau ada yang segera macam ni ummi pun nak Amie..

cik cek berkata...

Kak cek suka..kak cek suka...selalu gak buat...yg bestnya kuah pecal main + je ngan air panas...lagi bestnya...mak mertua yg bagi sambal pecal tu...bestkan...:)

nOOrsha berkata...

salam..sedap nmpak pecal ni..lame x mkn.. :)

myda_ahmad berkata...

salam Amie....
sedaplah pulak tgk pecal Amie nie....

whitecappuccino berkata...

rindu sgt2 nak makan pecal ni..dulu mak selalu buat ni..dah ada jual kuah segera skrg ya?

Cheq Sue berkata...

saya pun buleh tahan gila kalau dengan pecal ni, tapi nak buat kuah tu x reti, selalu beli yang segera aje lah...

mama aini berkata...

ehem dah lama tak makan pecal..terliur !! ..hu2x..

Amie berkata...

Mawar Merah,
Waalaikumussalam....
senang kalau dah ada kuah segera, bancuh je dengan air panas, kalau tak cukup rasa boleh bubuh cili, gula & garam atau asam limau / asam jawa lebih.

Melly,
oh! makan kek sepanjang hari ke...boleh tahan Melly!

Maklong,
pecal ni memang makanan kami sejak lahir lagi Maklong... ha hahah turun temurun! Bonda memang pakar buat kuah pecal! Tapi sekarang tak susah Maklong, beli saja sambal pecal, bancuh dengan air panas! Siap.

Amie berkata...

Rosa,
yang leceh sikit tu nak sediakan sambalnya, tapi dah ada yang siap,lebih mudahlah kerja memecal ni ye.

Rahel,
jom makan Rahel, 2 pinggan pun boleh!

Che Mid,
suka-suka Che Mid, asal keluarga sayur celur sajalah he he hehh

Amie berkata...

Ummi,
kalau ikutkan hati memang tak jadi pecal Ummi, tapi sebab dah ada kemudahan sambal pecah segera, itu yang akhirnya jadi juga pecalnya.

Cik Cek,
orang lama buat sambal pecal memang sedaplah Kak Cik, macam bonda Amie siap goreng cili kering dengan bawang & belacan sekali! Harum!

Noorsha,
kalau di sana (semenanjung) memang selalu beli saja pecal yang dah siap di pasar malam, tapi di sini tak ada jual pecal, kenalah buat juga kalau teringin nak makan.

Amie berkata...

Myda,
jomlah makan sekali Myda.

WC,
memang ada sambal pecal segera, lama dah ada WC... kat pasar malam pun banyak!

Cheq Sue,
kalau buat sambal pecal ramai-ramai lebih cepat siap, tapi kalau dah sorang-sorang duduk di dapur, baiklah bancuh dari paket he he hehh

Mama Aini,
jemputlah makan sama Mama Aini.

nuwairani ismail berkata...

nanii belajar makan pecal ni sejak2 posting kat sabah la...aduh....suke betol makan ni...

Amie berkata...

Nani,
pecal ni menu evergreen... dulu, kini dan selamanya!

KuNanGKuNanG berkata...

sy suka letak tauhu yg digoreng..pecal mmg best..:)

Amie berkata...

kunang-kunang,
malas dah nakgoreng, yang lain celur,masuk tauhu sekalilah he he hehh