ADSENSE

Sabtu, 29 Oktober 2011

Ayam Masak Kalio

Hmmmmm..... pertama kali mencuba menu Ayam Masak Kalio. Bahan yang digunakan  pun mudah didapati dan rasanya pun memang dijamin lazat. Cuma.... agak pedas sedikit sebab Amie terlebih bubuh cili. Lain kali memang nak masak lagi supaya hasilnya lebih cantik dan menarik.  


Resepi : Ayam Masak Kalio
Sumber : Buku Masakan Lauk Pauk Koleksi Saji.

Bahan:
400 gram ayam - potong sederhana
200 gram cili merah - buang biji
2 sudu besar cili kering kisar
250ml santan
1 helai daun kunyit - mayang halus
minyak
garam & gula

Bahan kisar:
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2cm halia
3cm lengkuas
1 batang serai
20 gram kunyit hidup

Cara:
1. Panaskan minyak dan masukkan bahan kisar. Tumis hingga naik bau.
2. Masukkan cili merah dan cli kering kisar. Tumis sehingga garing.
3. Masukkan ayam dan gaul hingga sebati - Amie tambah 4 biji kentang
4. Masukkan santan, garam dan gula secukup rasa.
5. Masukkan sedikit air dan masak sehingga kuah menjadi pekat - biarkan mendidih dengan api perlahan lebih kurang 1/2 jam.
6. Angkat dan hidangkan dengan taburan hirisan daun kunyit.


Sekali pandang tak ubah rupa kari ayam....siap dengan kentangnya sekali, tak apalah.....lain kali boleh cuba masak kalio dengan lebih baik....(ayat memujuk ni......)



16 ulasan:

IXORAROXI berkata...

mintak skit Kak Amie nak buat cicah dengan roti :D
nampak sedap, boleh cuba ni..thanks for sharing

Amie berkata...

Ixora,
ada lagi...tinggal kuahnya, memang nak cicah roti esok buat sarapan... jom cicah sama-sama...

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam K.Amie..nie klu curahkn kuahnya lam nasi pannas mmg nambah2 mkn.ngan bau wangi daun kunyit tue...meh,sepiring :)

Kamariah Awang berkata...

Memang sedap dicecah dengan roti nampaknya... Rajin Amie mencuba...

ummiross berkata...

Menenangkan diri dari Piala Malaysia, datang cari lauk pauk Amie yang sedap, harus dicuba ni...

Ida,Japan berkata...

alah dh tinggal kuah jer kak..., tak per, kuah pun kuah la...janji dpt he..he

nuwairani ismail berkata...

memang mcm kari ayam...tapi bile tengok resepi ada letak daun kunyit...owh....memang ayam masak kalio la ni...(bajet macam tau2 aje, padahal tak pernah masak pon)

rahel berkata...

Selamat mlm Amie's
skali pandang mcm kari pun ada..tapi memang menyelerakan betui..mcm nak tumpang sekaki la..

Along Maklong berkata...

amie..
maklong pun tak pernah cuba masak kalio ni.. dengar je.. nampak macam sedap je.. bolehlah cuba nanti.. ntah bilalah agaknya.. huhu..

Nieza berkata...

assalam kak Amie, nampak sedap masak kalio ni kak...tak pernah msk lagi...harus dicuba nanti:)

Ketuhar Panas Yatie berkata...

Mintak semangkuk.....Asyik datang rumah akak mintak je kerjanya ya.Semalam dapur tak berasap....tuannya berjalan2 sakan .Hari ni nak masak menu yang ada petai sbb terliur tengok menu yang ada petai kat rumah akak.

Amie berkata...

Atie,
memang lawannya nasi panas, tambahlah semerbak aroma daun kunyit tu...

Kamariah,
suka cuba Ma, sedap tak sedapnya belakang kira...

Ummi,
peminat bola ye... jom santai-santai makan roti cicah ayam kalio...

Amie berkata...

Ida,
ha... tinggal kuah je, apa boleh buat...Ida tertinggal keretapi... he hehehh

Nani,
lain kali nak buat rupa kalio, bukan rupa kari... kena belajar lagi ni Nani...

Rahel,
tumpang 2 kakilah Rahel... satu kaki kang jatuh pulak, tak seimbang badan... hi hi hiii

Amie berkata...

Maklong,
ada rasa rendanglah Maklong...sebab ada serai & lengkuas, cuma tak berkerisik je,

Nieza,
memang kena cuba ni Nieza...Nieza masak lagi sedap, mengancam... masak lebih2ye...

Yatie,
boleh... apa salahnya, sedapnya lauk petai....

Pen Biru berkata...

sy selalu jgk buat masak cmni..bahan yg sama.tapi tak tau pulak nama dia kalio..hehehe..apepun memang sedap dan senang nak masak

Yana Shaiful berkata...

sedapnya klu dpt cicah dgn roti ni..nk cubalah :=)