ADSENSE

Jumaat, 7 Oktober 2011

Kala Sarapan


Kala Sarapan

akan kubancuh rindu dalam cangkir sunyi
menyapu cinta pada permukaan roti
mengunyah mimpi-mimpi bersama
dan merasai bayang-bayangmu
ada di setiap penjuru dapurku

sayang:
jamahan ini
buat mengisi lapar kasih sepanjang pagi
setelah kau tiada lagi di sisi


P/S: setelah hampir 7 tahun mencari akhirnya Amie temui kembali sajak di atas di dalam beg sandang Amie. Amie tidak tahu siapa penulisnya dan entah di mana Amie terjumpa tetapi apa yang Amie ingin kongsi bersama ialah Amie sangat tertarik dengan diksi atau pemilihan katanya yang amat indah, dan sudah semestinya membawa makna yang amat mendalam pengertiannya.

30 ulasan:

Mieza berkata...

waduh2 kak amie..bermadah pujangga..mieza memang tak pandai nak menulis puitis2 sebegini...dan sgt mengkagumi org2 yang seni ini...:)

Amie berkata...

Mieza cayanggg...
sesekali layan perasaan boleh release tension tau.... hi hi hiiiii

Ayu berkata...

sungguh indah curahan hati mu itu amie!!!..very nicely arrange dan dalam maknanya tuuu..

ibundo berkata...

layannnn!!!!

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

mmg indah kata2nya tu amie... dalam maknanya... mungkin mengisahkan kesedihan seorang isteri bila kehilangan sang suami yg tersayang... begitulah realitinya kan kalau suami tiada lagi di sisi..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

akak mengajar sastera ker??

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak...
mmg indah... n mendalam maknanya ... teringat ketika diana mengikuti kursus kesasterawan dulu.. betapa masa tu mmg seronok bermain ngan kata2 yg indah.. dah lama dah x menulis begini... :)

Amie berkata...

Ayu,
itulah sebabnya walaupun hampir 7 tahun sajak ini hilang (lupa simpan), Amie tetap ingat....syukur terjumpa kembali...

Ibundo,
memang kena layan.... jangan tak layan....

Madiha,
ya... itu antara pengertian yang boleh ditafsirkan di sebalik kata-kata itu...

Amie berkata...

Lady Ayu,
dulu ajar sastera tapi tak boleh menghasilkan tulisan sebab asyik mengkaji hasil tulisan orang, sekarang dah tak ajar lagi mata pelajaran tu...kalau boleh ingin kembali menulis, itu sebab cuba berjinak-jinak semula dengan dunia ini...

Diana,
dunia kata-kata amat pelbagai, indah, menusuk, melukakan... menambah ilmu ...semuanya ada.

Sue @ Nenie berkata...

Salam...oh, mendalam sungguh maksudnya dan mungkin ini adalah satu cara menulisnya meluahkan perasaannya di kala itu

quinnie berkata...

wah puitis betul kak...dulu saya pun suka bab2 puisi ni...hehhe

ummiross berkata...

waa melayan sajak yang indah sambil bersarapan, tentu rasa hidangannya bertambah enak.

EmbunRosaliza berkata...

indah dan puitisnya suka ngan sastera gini

Amie berkata...

Salam Sue...
jika ada penghayatan memang rasanya penulis sedang sarat menanggung rindu yang tidak tertanggung saat itu....ketika hendak bersarapan di dapur.

Quinnie,
dulu Kak Amie kurang beri perhatian pada puisi tapi sekarang minat untuk mendekati puisi...

Ummi,
oh Ummi sayangggg..... kalaulah Amie berada dalam situasi itu, Amie tak dapat menikmati kelazatan hidangan di kala sarapan, ...... hanya mampu meneguk kerinduan, menyapu titis kedukaan, dan memamah kepedihan....serta menelan kegetiran

Rosa,
selain indah, mesejnyajuga jelas...

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

sedappppnya madah tue....mmg puitis!.Dulu zaman sekolah rajin la buat sajak bagai...skrg idea dh berkarat:)

Acik Erna berkata...

acik pun tertarik..indah bahasanya..ingatkan amie yang tulis sendiri..

nuwairani ismail berkata...

betol la...menarik puisi ni..nani bukan pon pandai berpuisi...setiap baris tu macam kene aje...

ainnoraini berkata...

sekarang ni tak sempat nak bermadah mcm tu...

sesekali best jugakkan..amie...

rahel berkata...

Macam Rahel jugak..tak pandai bermadah,lidah mcm diletak gam gajah..hohoho..

MulutPayau berkata...

Bahasa yg indah dan puitis...Mp mmng suka....Mp sllu jugak berangan nak tulis puisi..tapi tak de idea...

Amie berkata...

Azatie,
sekarang kak Amie baru benar-benar memahami proses & pengisian sebuah puisi... sukar sebenarnya untuk menghasilkan sebuah puisi yang berkualiti...

Acik,
Amie tak tahu siapa penulisnya... dah terlupa di mana Amie dapat puisi ini, tapi sebab tertarik Amie simpan...

Nani,
memang benar, pemilihan katanya indah, unsur metaforanya pun kena pada tempatnya....cukup cantik!

Ain,
ya...sesekali layan puisi begini memang tersentuh hati....

Rahel,
tak apa, tak pandai berpuisi pun tak rugi tapi ada kelebihan lain.... menghayati puisi.

MP,
ini adalah salah satu cara kita hendak kembangkan potensi menulis MP, dengan belajar menghayati puisi-puisi orang lain, lama-lama timbul kreativiti untuk menghasilkan puisi sendiri....

IXORAROXI berkata...

amboiiii Kak Amie :)
sarapan sangat penting untuk permulaan hari yang baik

Puteri Kasih berkata...

kata-kata yang sungguh bermakna tu kak..puteri suka baca puisi-puisi sebegini tapi belum pandai mengubahnya lagi :)

whitecappuccino berkata...

penh makna

habsahharun berkata...

kata-kata yang sampai ke jiwa :)

Juwita Jamaludin berkata...

sentimental la akak ni.. suka tgk pusi2 diblog akak ni.. penuh makna

Kamariah Awang berkata...

Memang puitis...
Amie, ma dah terima award tuuu...! Jadi silalah ke laman ma yer, untuk berkongsi cerita sepertimana syarat yang ditetapkan. Tk ma ucapkan kerana Amie menganugerahkan award itu pada ma... Ma suka sangat2...

ajumohit berkata...

penuh dgn madah pujangga ye kak, saya cuba utk memahamkannya heheheh

Amie berkata...

Ixora,
ya....mulakan hari anda dengan alas perut yang berkhasiat...

Puteri Kasih,
tak pandai gubah tak mengapa... baca & hayati hasil karya orang lain dulu.

WC,
memang penuh.... sarat dengan makan tersirat.

Habsah,
pemilihan katanya mudah difahami, apa yang tersurat & tersirat juga mudah ditafsir pengertiannya.

Amie berkata...

Juwita,
sesekali layan jiwa sentimental...., selain mendengar muzik instrumental.... hehehhhh


Kamariah,
terima kasih.... nanti Amie datang rumah Ma ya.....

Ajumohit,
fahamilah, hayatilah.....