ADSENSE

Rabu, 19 Oktober 2011

Roti Sosej Berkeju


Assalamualaikum teman-teman blogger yang disayangi.... Terima kasih atas doa untuk FIL Amie, insya-Allah segalanya akan berjalan lancar dan masih lagi di bawah pengawasan doktor. Amie pun baru balik dari menziarahinya di hospital tapi sampai rumah Amie sempat hidangkan Roti Sosej Berkeju untuk semua yang sudi berkunjung ke dapur Amie. Sebelum ini Amie pernah buat tapi tak bubuh keju. Nampaknya hasilnya kurang kemas sedikit sebab buatnya pun..... sambil melayan rancangan ADILA, mana perginya 'cooking with my heart and soul' sebab jiwanya melayang bersama lagu Bisikan Hati. Sesekali layan lagu begini, habis berjurai-jurai airmata. Waduh! Kenapa petang ini suasana jadi melankolik yaaa..... teringat zaman di universiti dulu pada tahun 1989.... Amie suka dengar rancangan Bisikan Hati yang ke udara menjelang tengahmalam hingga pukul 2 pagi. Pernah sekali hantar coretan dan tersiar. Seronoknya tak terkira.....sampai sekarang masih teringat sebuah lagu pilihan juruhebah Zulraidi Razi yang disesuaikan dengan coretan Amie.... nak tahu lagu apa? Kita minum dulu secawan teh dan cicipi sepotong Roti Sosej Berkeju di bawah ini.....




Bahan-bahan:
12 keping roti - lenyek hingga nipis
12 batang sosej
12 keping keju
2 cawan serbuk roti
1 biji telur
1 1/2 cawan tepung gandum
100ml air
sedikit marjerin - pilihan
minyak

Cara:
1.  Sapukan marjerin ke atas roti - pilihan
2. Letakkan kepingan keju di atas roti.
3. Letakkan sosej dan gulung roti.
4. Lekatkan roti dengan telur.
5. Celup roto berisi sosej ke dalam tepung.
6. Bancuh tepung gandum dengan air dan jika suka letak secubit garam.
7. Salutkan roti tadi dengan serbuk roti.
7. Panaskan minyak dan goreng hingga garing.
8. Angkat dan hidangkan. Boleh makan begitu saja atau jika suka makan dengan sos yang digemari.



Sambung cerita yang terputus tadi tu...... lagu yang disiarkan oleh juruhebah melalui Ruangan Bisikan Hati siaran Radio Malaysia Rangkaian Nasional itu ialah lagu Mahligai Syahdu nyanyian Hattan. Jom nyanyi pelan-pelan kat dapur Amie...... satu .... dua.... tiga.....

kita bertemu kali ini untuk apa
adakah hanya menambahkan lagi sengsara
luka yang lama
belum dapat aku sembuh.....

lupalah pula senikata seterusnya....he hehehhhh...PERINGATAN: yang boleh ikut nyanyi hanyalah ibu-ibu sahaja, yang masih anak dara macam Nani@Nuwairani Ismail dan Puteri Kasih kurang digalakkan .....hi hi hiiii... gurau aje yea...


22 ulasan:

Acik Erna berkata...

Amie..zaman sekarang ni dah tak kisah dah amie..didapur pun menyanyi jugak..he he
nampak sedap la roti berkeju amie tu.

Amie berkata...

Acik,
kalau gitu kita kuatkan sikit volume kita erkkk.....

nuwairani ismail berkata...

lucu kak amie ni...siap pernah buat permintaan lagu lagi...hahah! seronok baca cerita kak amie. penuh nostalgia...

nani pernah juga telefon stesen radio dulu. tapi radio 4 la. kene cakap omputeh la kirenye. padahal x pandai pon nak speaking.masa tu dah jam 12 malam. sekali ayah terbangun pulak. terus letak tepon. x sempat nak cakap hello kat DJ tu. lucu sungguh...

Amie berkata...

Nani,
ooo... guna telefon ye, Kak Amie hantar coretan tapi tak minta lagu, dibagi lagulah tu... esok pagi kepoh kawan-kawan usik di Dataran Sastera UM, he... nyesal pun ada sebab tulis nama betul dan disebut bulat2 nama kita....

Zaliedana berkata...

Kak Amie,nih sy mai nak mkn roti sosej nih kak,Amboi siap lagu hattan eks..A"ah nani xleh nyanyi kat dapo nnti dpt laki tua,hihi..

Kamariah Awang berkata...

Nostalgia... memang seronok melayan kenangan silam. Ma pun tak kurang kenangan silam. Huhu...

whitecappuccino berkata...

simple tapi sedap..layannn lagu Hattan!

Nora Shahaira berkata...

idea baru lagi ni...bleh try bagi anak2 makan..

tq atas ucapan tahniah tu...

Ketuhar Panas Yatie berkata...

Bila Kak Amie tulis Dataran Sastera , teringatlah pulak pada kakak yang jual nasi dengan ikan bakar yang sedap kat situ . Kalau nak lauk ikan bakar mesti kena beratur panjang...masa tu tahun 1991. Tak tahulah masa Kak Amie dah ada ke belum....Air asam dia memang meletop. Tak kurang jugak dengan roti sosej berkeju tuuuuuuuu

Nieza berkata...

amboi bestnyer kak mkn roti sosej sambil layan lagu tu..rindu lak radio malaysia...:)

ajumohit berkata...

Makin sedap rasa roti tu smbil menyanyi mmbuatnya hihi

ibundo berkata...

good morning amie..
ni memang kegemaran bebudak ni mie..

quinnie berkata...

memang sedap sepanjang zaman roti sosej ni..hehhehe....

Anna Qawina berkata...

inilah menu paling gempak bagi anak2 saya..tp harus letak keju la..hehe

Mieza berkata...

Kak amie..wwaaaa windu sama kak amie..kak amie, mieza suka roti yanng dibuat begini..celup2 telur, golek2 dalam crumb then goreng..tp hubby tak suka..miezakan kalau ketak inti sardin pun sodap..waaaaa laparnya kak, mieza belum breakfast...

qemaishak berkata...

Sedap & simple..hari mgu blh buat ni..qema jarang nyanyi kat dapur sekarang ni, duk masak sambil duk cakap2 nga anak kat luar, kalau senyap je meraung dia tu hehe

Sue @ Nenie berkata...

Salam...Lamanya tak makan roti gulung sosej ni, tapi belum pernah lagi buh cheese kat tengahnya..ada masa hujung minggu boleh gak cuba ni...

ummiross berkata...

Amie, ummi datang makan sosej sambil dengar lagu yang mendayu-dayu tu...

Amie berkata...

Dana,
rasanya tak meriah hidup ni kalau tak ada lagu ye Dana....

Ma,
kenangan silam ni... sesekali layan, habis berjurai-jurai airmata, yang pahit terasa manisnya, yang rindu bertambahlah dendamnya... hehehehhh

WC,
layan... jangan tak layan...

Nora,
anak-anak mesti suka roti sosej Nora...

Amie berkata...

Yatie.....
memang di situlah, di belakang tu... tempat kami lepak makan tengahari....pukul 10 pagi dan berebut ikan bakar dengan sambal lada belacannya yang tiada tolok bandingnya! Murah lagi tu.... Yatie, 1991 Kak Amie masih lagi ada di situ...tahun akhir, dan 1992 ambil Dip Ed... aduh Yatie, banyaknya kenangan di UM!

Amie berkata...

Nieza,
jarang benarlah Kak Amie dengar lagu Hattan ni di radio... sekali-sekala dengar memang best!

Aju,
sedap...memang sedap... sib baik tak goreng hangus...

Ibundo,
memang anak-anak tak tolek tepi roti sosej ni...

Quinnie,
kalau dah namanya sosej... memang pilihan sepanjang zaman ye...

Amie berkata...

Anna,
samalah... kalau kita tak buat, anak-anak beli di luar, baiklah kita buat sekali-sekala ye...

Mieza,
sebut pasal sardin tu teringatlah pula resepi roti poket sandwich tu... sedapnya!
miss you too Mieza....

Qema, memanglah gitu kalau ada anak kecil ye... keselamatan yang kita utamakan, tapi bila dah besar... macam kakak ni, nyanyilah sorang-sorang di dapur sambil masak...

Sue,
he hehhh...suka-suka je bubuh cheese tu, anak-anak pun makan saja tanpa banyak soal... senang hati kita kan kalau anak tak pilih sangat hal-hal makanan ni...

Ummi,
aduh....apa agaknya rasa sosej tu kalau Amie kunyah sambil melayani lagu yang mendayu-dayu... hi hi hiii kelakarlah Ummi..