ADSENSE

Khamis, 5 Januari 2012

Ayam Sambal Siam

Salam petang Khamis. Pernah makan Ayam Sambal Siam? Ini salah satu resepi kegemaran Tunku Abdul Rahman, Bapa Kemerdekaan negara kita. Jom kita makan sama.


Resepi: Ayam Sambal Siam
Sumber: Hidangan Kegemaran Dari Dapur Tunku

Bahan-bahan:
500 gram ayam  (Amie gunakan 1 kg ayam) - potong kecil
150ml santan
2 sudu besar kerisik
6 helai daun limau purut
minyak
garam 
gula

Bahan kisar:
2cm kunyit hidup
2cm halia
6 ulas bawang merah
20 biji cili kering
3 batang serai
4cm lengkuas
3cm belacan

Bahan hias:
2 helai daun limau purut dihiris- hiris
sedikit bawang putih goreng

Cara:
1. Panaskan minyak masak di dalam kuali.
2. Tumis bahan-bahan yang dikisar sehingga wangi.
3. Masukkan ayam dan kacau rata sehingga masak.
4. Masukkan santan dan kerisik dan biarkan mendidih.
5. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya.
6. Apabila kuah hampir kering, masukkan daun limau purut.
7. Angkat dan hidangkan bersama hiasan hirisan daun limau purut dan bawang putih goreng.

37 ulasan:

quinnie berkata...

saya pun dah lama tak tinggal komen kat sini..lepas crismas hari tu cuti seminggu...ni baru aktif balik...heheheh

ingatkan resepi sama cam kak ummi..rupanya lain skit...hehehe

Sheila Shafeareen berkata...

salam kak amboi harum nya ayam sambal siam akk ni....hemmm terbang kesiam kita yeee. sure sdp bau limau purut tu...leh try ni

rahel berkata...

Salam Kak Amie..
singgah kejap ambik bau ayam sambal...sedap makan ngan nasi putih ..

izahdaut berkata...

assalamualaikum kak amie. ala menggodanya. nak buat jugak. tapi stok ayam tak de.

tq kak..saya bookmark resepi ye kak

Ayu berkata...

Assalam amie,
wah kemarin kita ada buat ayam sambal hutan , ni ada pula ayam sambal siam ya..hehe..pasti sedap ni amie..kita ambil seketul ya..

EmbunRosaliza berkata...

Assalam amie, sedapnya nampak ayam sambal siam ni, mesti harum bau daun limau purut tu, nyam3x

Amie berkata...

Quinnie,
memang kadangkala kita sibuk dengan komitmen lain, tak apa Quinnie, ada kesempatan boleh blog walking.

Sheila,
memang ayam sambal siam sedap!

Rahel,
ambil bau aje ke... macamana nak makan dengan nasi putih heh heheh

Amie berkata...

Izah,
waalaikumussalam...
kena tangkap ayam dululah ye...Izah!

Ayu,
Waalaikumusalam,
sedap tu sambal ayam hutan,nak seketul jugaklah Ayu!

Rosa,
daun itulah yang membangkitkan selera!

Hanis MY berkata...

wow tak pernah pulak tgk resipi ni... bestnya amek bau tgk gambar tu hehe...

selamat tahun baru baru kak amie dan keluarga...

cik cek berkata...

Amie...sedapnya...:)

Along Maklong berkata...

baunya masakan amie ni sampai keselayang.. sedapnyaaaa...

kasihredha berkata...

alahaiii lapar lapar
masuk je rumah amie..misti bau harum makanan.

ummiross berkata...

mesti sedap ni Amie,tengok pun dah kecur, rasa nak try buat, tapi daun limau purut pulak takde..

mama aini berkata...

salam amie..mama suka datang ke sini..sbb ada byk resepi yg sedap2 ..insyaallah mama akan try resepiu ini..



P/s:mama overlap SLE..

Melly Octaviana berkata...

melly belum pernah coba nih masak macam ini, kayanya pedas yah.. hmm mau coba ahh, sedap nih di makan dgn nasi hangat..sluurp

ajumohit berkata...

Sedapnya kak amie, makan dengan pulut ni sedap ni kak

Nieza berkata...

Assalam kak Amie, menarik ni ..harus dicuba nanti:)

MulutPayau berkata...

amboiiii...sedapnya...baunya sampai umah Mp...kalau dapat makan ni tentu tambah 2-3 pnggan nasi....

IZA AKMA berkata...

Assalam amie,
iza pun pernah masak ayam sambal siam ni..mmg sedap kan amie, wangi jer bau daun limau purut tu

Ros berkata...

Salam Amie,

Kak Ros tengok bahan2 dia pun dah teliur dah ni...tau dah memang sedap punya lah....kak Ros memang suka dengan masakan yang bersangkut ngan thai ni....terimakasih lah Amie,kongsi resepi ni....

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Amie..selamat menyambut tahun baru 2012.

Tgk bahan2,cam rendang pon ada kan...mmg sedap ngan bau daun limau purutnya

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

oishii sou
sawadekap hahaha
lama benar x terjah sini
rinduuuuuuuuuuuuu

Amie berkata...

Hanis,
baunya pun memang sedap!

Cik Cek, sedap Cek... jom makan!

Maklong,
ho ho hooo... kuatnya telepati Maklong!

Nuridah berkata...

Assalamu'alaikum Amie,

selamat thn baru 2012 buat Amie sekeluarga...masih belum terlambat lagi kan ucapan itu...hehe.

Wah sedapnya nampak ayam sambal siam tu...wah kalau dekat kita dh hulur mangkuk besar...hahaha.

Kamalia berkata...

Salam kak amie..tergoda sungguh tgok sambal ayam siam akk tu..mmg saya tak tahu pun aderesipi kegemaran TAR..hehe

Amie berkata...

Kasih,
he he he... kalau masuk dapur mesti dikaitkan dengan bau makanan ye kasih.

Ummi,
pokok daun limau purut ada sepohon dekat tepi pintu dapur Amie...sengaja tanam di situ supaya senang nak petik daunnya bila diperlukan!

Mama Aini,
silakan cuba... happy cooking Mama Aini.

Amie berkata...

Melly,
kurang pedas sebab ada santannya dong..

Aju,
memang sedap tu Aju... tapi takde pulak pulutnya.

Nieza,
silakan mencubanya Nieza.

Amie berkata...

MP,
sedap MP... macam rendang tapi ni bubuh belacan dengan daun limau purut.

Iza,
sedapkan Iza.

Ros,
memang masakan yang berkait dengan Tahi sedap2 belaka! pedas pun iye...

Amie berkata...

Azatie,
memang macam rendang juga...

Lady Ayu,
jom makan Ayu... he he hehh

Nuridah,
boleh sangat....bagi banyak2 ni yang bagusnya boleh diperangat kalau tak habis sekali makan Nur!

Kamalia,
memang ini salah satu masakan kegemaran TAR...

suri solehah berkata...

ada lagi tak tu..nampak sedapnya amie,,rugi kalau dah habis huhu

mawar merah berkata...

Amie..nmpk mcm ayam msk merah tp bila tgk bhn jauh beza ya..mesti sedap ni. nk cubalah..

geraugebang berkata...

Cik Amie, Cik Amie, hebatnya Cik Amie tau makanan bekas Pm kita. Penuh hiasan rumput di atasnya...Kelazzz

Wani berkata...

salam kak amie ..
wani ingatkan tadi ayam sos siam ...hihi rupanya kat tengah tu perkataan lain ya .. sambal rupanya .. nampak menyelerakan la kak amie ... bahan2 yg digunakan pun nampak sedap je .. boleh cuba nanti

Amie berkata...

Suri,
kuahnya sedap tau Suri!

Mawar Merah,
merah sebab ladanya, bahannya ala-ala rendang pulak ye.

Gerau,
he he hehh kelaznya dengan rerumput tu...

Wani,
silakan cuba masakan kegemaran mantan PM kita. Sedap!

Puteri Kasih berkata...

hai kak amie sayang...resipi ni cam best la kak...nak cubalah esok...kalau jadi puteri letak kat blog.. :)

Amie berkata...

Puteri,
memang best... makanan kegemaran TAR ni, selamat mencuba!

Nieza berkata...

kak, dah buat dah ayam sambal siam ni..sedap sgt..tq sharing yer kak:)