ADSENSE

Isnin, 25 Jun 2012

Udang Kam Heong

Salam petang Isnin. Memandangkan talian internet mogok selama 2 hari, Amie's Little Kitchen pun tak dapat beroperasi dalam tempoh tersebut! Jadi, berderetlah menu tertunggak sedang menanti giliran untuk dihidangkan! Alhamdulillah, walaupun lewat petang, talian kembali pulih tapi tidak dapat dijangkakan tempoh hayatnya. Di kesempatan keemasan ini, Amie gunakan untuk berkongsi menu yang ringkas cara penyediaannya tetapi dijamin kelazatannya! Resepi ini Amie ambil dari buku masakan Selera Malaysia Chef Wan. Bahan asal yang digunakan dalam menu ini ialah ketam tetapi Amie gantikan dengan udang.


Resepi Asal : Ketam Kam Heong
Sumber : Selera Malaysia Chef Wan

Bahan-bahan:
3 ekor ketam - Amie gantikan dengan 25 ekor udang kertas - bersihkan (tidak perlu buang kulit) dan belah belakang 
5 ulas bawang putih cincang - Amie gunakan 7 ulas
2 sudu besar udang kering  - Amie gunakan 3/4 cawan, rendam dan tumbuk kasar
2 sudu besar serbuk kari
3 tangkai daun kari - Amie gunakan 4 tangkai
6 biji cili padi  dihiris- Amie gunakan 10 biji tapi tidak dihiris
2 sudu besar sos tiram
1 sudu teh lada hitam - kisar
garam & gula - Amie tidak gunakan kerana rasa sudah memenuhi selera
minyak

Cara:
1. Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng terendam ketam / udang selama 5 minit atau sehingga masak. Ketepikan.
2. Panaskan 3 sudu minyak dan tumiskan bawang putih sehingga wangi.
3. Masukkan udang kering dan goreng sehingga udang masak.
4. Masukkan serbuk kari, daun kari serta cili padi dan goreng kacau selama beberapa minit. 
5. Tambah sos tiram dan lada hitam dan gaul sebati.
6. Masukkan udang dan balik-balikkan supaya disaluti dengan sos.
7. Angkat dan hidangkan.



Selepas ini, mungkin Amie akan 'mengkamheongkan' macam-macam lagi.... he he hehh sebab sedap! Memang sedap!


Dalam kepala Amie hanya ada serbuk kari, bawang putih, sos tiram dan udang kering untuk 'mengkamheongkan' mangsa yang seterusnya! Jom... ada sesiapa yang nak ikut jejak langkah Amie? Dijamin tidak mengecewakan!

16 ulasan:

zila norazila berkata...

salam kak amie cyg..patutlah 2 hari mghilang..he hhee mesti byk resepi best2 nie akk keep..zila mmg pgmar udang..smalam pun ada msk udang kt umh tue..tp goreng2 bodoh jew..pastu cicah sos..leh try resepi akk plk nnt:)

cikmanggis berkata...

salam amie..selalunya Cm makan nasi goreng kam heong tetapi kali ni nak cuba masak udang kam heong Cam Amie ni:) pastinya sedap ....

ummiross berkata...

Bau udang Kam Heong, wanginya sampai ke bangi Amie..cepat2 ummi datang, ada lagi ke?hihi..

Acik Erna berkata...

amie..sedapnya udang tu..acik teringat masa ank sedara dok saabah..balik mesti bawak udang besar dn segar..sedap

mama sara nur berkata...

assalam
mengiurkan tgknya, tp tumpang tgk je k.Amie sb x leh makan he he nanti x berenti bersin sy
udang ni kalu en.Suami memang pelahap, habis sepinggan kalu duk depan mata he he

Bicara Kak Noor berkata...

best nya Amie nnti akak pun nak kam heongkan sayur boleh tak?? heeee udnag bos tak makan pulak,ikan buleh tak kam heong Amie??

~~zana@pb~~ berkata...

Apa maksud kam heong tu Amie? Dah mcm mskn thai je......sedap tu sedap, kolestrol boleh tahan tu....

Rohah berkata...

ada udang kering tu yg sedap tu..perghhhh..terbayang2...melayang2 difikiran..hehe

Qasey Honey berkata...

asslm kak Amie cyggg...wah sedapnye kak lauk udang tu...mau ralit duk mgopek kulit udang tu 1 persatu...terbayang2 kesedapannye tu...

sama la QH...sejak jarang berblog ni...byk resepi yg masih tertangguh tu...hehehe

EmbunRosaliza berkata...

Assalam amie, saya rasa lagi sedap udang kam heong ni dari ayam, nasi mkn sikit je, udang yg banyak heheh, nyum3x

MulutPayau berkata...

Assalamualaikum kak amie....

Tentu sedap udang tu kan...saya tak tahu rasa udang macam mana sbb dari kecik mmng tk makan udang...hehehe mmng rugi betul...

mama aini berkata...

assalam amie kat sabah senang nak dapat udang yg besar ni kan?..aritu sepupu mama bawa udang dgn flight masa balik semenanjung.. he2x..

Amie berkata...

Zila,
udang masak apa pun sedakan Zila.

Cik Manggis,
memang sedap CM! Cubalah, mesti nak lagi.

Ummiross,
mmmm...ni masa Amie masak udang kam heong sambil mengenang Ummi he he heh

Amie berkata...

Mama Sara nur,
ooo alergik udang yea...

Kak Noor,
Amie pun mengkamheongkan macam-macam dah he he heh

Zana,
kam heong ni katanya dalam bahasa Cina membawa maksud wangi.

Amie berkata...

Roha,
memang betul tu... udang kering yang hidupkan kelazatan kam heong ni.

Qasey Honey,
memang ralit...sedap...sedap!

Rosa,
betul tu, senang & cepat lagi masaknya.

Amie berkata...

MP,
ruginya tak makan udang MP... sedap tau!

Acik Erna,
sekarang ni tak berapa banyak udang di tempat kami, sebab banyak dieksport ke luar negara.

Mama Ani,
kena tengok tempat juga, ada setengah tempat banyak,. ada setengah tempat tak ada...