ADSENSE

Isnin, 2 Januari 2012

Nasi Lemak Halba & Ayam Rendang Cili Padi

Salam petang Isnin. Cuaca masih muram. Gambar pun nampak suram. Tak berseri. Hu hu huuu.... Rindu sangat nak jalan-jalan rumah kawan-kawan! Hari ini sampai ke petang kami makan Nasi Lemak Halba & Ayam Rendang Cili Padi.


Tak cukup makan sepinggan, kena tambah lagi sebab Ayam Rendang Cili Padi punya pasal! Bila cili padi bertemu dengan santan rasanya tidaklah pedas menyengat. Tambah sedikit gula untuk sesuaikan rasanya dengan Nasi Lemak Halba.


Amie sengaja masak lebih sebab anak-anak suka makan nasi lemak berkali-kali. Jadi tak payahlah masak 2 kali untuk hari ini.


Ayam Rendang Cili Padi memang sungguh menyelerakan! Lain kali Amie tuliskan resepinya  sebab hari sudah lewat petang akibat menunggu berjam-jam lamanya untuk muat naik gambar!

Wokey, oleh sebab ada permintaan untuk resepi Ayam Rendang Cili Padi, jadi Amie edit catatan Amie.

Resepi : Ayam Rendang Cili Padi
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 kg daging ayam - potong 10 bahagian
4 cawan santan pekat
1 cawan kelapa parut - sangan dan tumbuk jadikan kerisik
3 keping asam gelugur
hirisan daun kunyit
garam/ gula / perasa secukupnya

Bahan kisar:
20 biji cili padi warna hijau
2.5cm kunyit hidup
2.5cm halia
3cm lengkuas
5 batang serai - hiris kasar
2 labu bawang besar
5 biji bawang putih

Cara:
1. Panaskan secawan santan pekat ke dalam kuali hingga mendidih.
2. Masukkan semua bahan kisar dan kacau hingga naik bau.
3. Masukkan ayam, dan asam keping. Gaul sebati hingga ayam layu.
4. Masukkan lebihan santan pekat dan masak dengan api perlahan hingga daging ayam empuk.
5. Masukkan kerisik, garam / gula / perasa secukupnya.
6. Biarkan seketika sehingga kuah pekat dan taburkan hirisan daun kunyit.
7. Angkat dan hidangkan.


Jemputlah makan Nasi Lemak Halba & Ayam Rendang Cili Padi! Sedapnya sampai menjilat jari! Jomlah! Apalagi....jangan pakai sudu garfu, tak sedap.... guna tangan saja dan baca Bismillah!

17 ulasan:

Sheila Shafeareen berkata...

assalam kak...menarik esok nak buat lah......rendang npk sungguh menyelarakan

izahdaut berkata...

rendang cili padi tu mmg menjejeskan air liur saya la kak amie. hehe.. mmg gandingan mantap ni. nak resepi kakkkk

Puteri Kasih berkata...

puteri pun masak rendang ayam untuk tahun baru :)

whitecappuccino berkata...

hari ni pun wc masak nasi lemak tapi lauk sambal sardin udang dan bilis jer..sampai malam la slagi tak abis

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

akak nanak recipe plzzzz :P

ummiross berkata...

nasi lemak dan rendang, buat ummi kecur ni Amie..tak boleh tahanlah!nak jugak...

ajumohit berkata...

Sedapnya kak, dulu makan halba sebab nk bykkan susu ;)

mama aini berkata...

assalam amie..ehem terliur mama tgk pic.makanan tu..hu2x..

IXORAROXI berkata...

Salam Kak Amie, happy new year :)

Along Maklong berkata...

ammie..
maklong nampak rendang tu terus rasa nak cuba.. terliurnya.. resepinya pulak belum ada.. huhu..

KuNanGKuNanG berkata...

amboi..sedapnye..nk kalau sy makan confm tambah 2 3 kali ni...:)

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Amie..sedapnya nasi lemak...Gandingkan pula ngan rendang ayammm..mesti legi besttttttt..

Dan kesempatan ni Sue nak ucapkan Selamat Tahun Baru 2012..Semoga kedatangan tahun baru ni membawa lebih keceriaan dan kegembiraan buat akak sekeluarga

Acik Erna berkata...

Amie..kalau dah namanya cili api..memang acik suka sangat..sedap tu

Amie berkata...

Sheila,
memang sedap rendang tu, ringkas & mudah!

Izah,
sudah kak update resepinya.

Puteri Kasih,
sama-samalah makan rendang ye Puteri.

Amie berkata...

WC,
di rumah Amie memang tak ada baki kalau masak nasi lemak!

Lady Ayu,
kakak dah tulis resepinya ye.

Ummi,
sedapkan Ummi!

Amie berkata...

Aju,
memang sedap Aju...teringat nasi dagang!

Mama Aini,
jemput makan sekali.

Ixora,
happy new year too!

Amie berkata...

Maklong,
sudah Amie masukkan resepinya ye.

Kunang-Kunang,
jomlah makan...kami pun tambah berkali2.

Sue,
selamat tahun baru 2012 Sue...jom makan nasi lemak Sue!

Acik erna,
memang sedap cili api dengan santan ye Acik!