ADSENSE

Isnin, 13 Jun 2011

Nasi Hujan Panas Ayam Goreng 10 Rempah

Assalamualaikum dan selamat malam kawan-kawan blogger yang setia bertandang ke Amie's Little Kitchen. Hari ini, rutin harian sebagai manusia pelbagai bermula lagi. Manusia pelbagai maksud Amie, kitalah ibu, kitalah isteri, kitalah pekerja, kitalah pemimpin pertengahan, kitalah ibu bapa kepada anak murid...kitalah... kitalah dan kitalah.... heheee... menjelang 1.30 petang, Amie lupakan itu semua dan 'manusia pelbagai' itu Amie dah sangkut di pintu pagar sekolah. Amie hantar si sulung ke perpustakaan, temankannya memilih buku dan kemudian dengan rasa sedikit kesal bersusun dalam traffic jam untuk mengambil si bongsu. Amie offer diri untuk ambil bongsu (selalunya pakwe Amie yang ambil tapi mesti lewat hingga 4.30 petang), sebab bongsu masih kurang sihat... jadi Amie mahu dia pulang segera dan berehat di rumah. Anak-anak selalu tanya, hari ini masak apa? Tapi hari ini Amie yang tanyan si abang, nak makan apa petang ni? Ayam goreng.....jawabnya ringkas sebab matanya sudah melekat di atas buku...(dia ni ulat buku, 11 buah dia pinjam tadi). Amie tanya si bongsu semasa kereta melintasi bukit bukau melewati Kampung Jawa hingga ke Kampung Betik, nak makan apa dik?...sebab tengok wajahnya agak lesu. Ayam goreng....jawabnya sambil tersengih-sengih. Hmmm... semua mahu ayam goreng. Tak payah tanya yang tengah sebab dah tahu apa jawapannya. Tanyalah anak-anak anda....pasti peratus tertinggi akan jawab...ayam goreng atau KFC! Jarang sekali kita dapat jawapan...ikan goreng, atau sup sayur apalagi ikan kering! Sebenarnya kalau Amie tak masak ayam goreng pun, anak-anak makan juga.  Adakah kita perlu rancang nak masak apa, atau lihat di dapur apa yang ada kemudian baru kita masak..... ? Ha... dah sampai rumah pun. Niat di hati memang nak buat ayam goreng saja. Teringat resepi Ayam Goreng 10 Rempah.... uiii... banyaknya rempah! Kita tengoklah nanti berapa banyak 10 rempah tu! Dan kenapa tiba-tiba jadi resepi Nasi Hujan Panas Ayam Goreng 10 Rempah!

Inilah rupa Nasi Hujan Panas Ayam Goreng 10 Rempah yang bermula dengan idea masak ayam goreng! Tapi sebelum resepi ini siap, banyak langkah dan perkara-perkara yang perlu dilalui bersama Amie petang ini. Ni melencong cerita dah.... sampai dapur, Amie keluarkan ayam dan letak di sinki. Kemudian Amie keluarkan pula satu bungkusan pemberian Mr. Leong di garaj kereta semasa di sekolah tadi. Oh... Mr. leong bawakan ole-ole dari Penang..... berupa jeruk buah-buahan! Sedapnya...... Tq Mr. Leong....bawa lagi yea...


Ayam Goreng 10 Rempah perlu diperap terlebih dahulu. Sambil menyediakan bahan perapan, Amie panaskan minyak. Goreng keropok lekor....dari jauh ni, pemberian Cik Noorul Asyikin yang baru balik dari Terengganu. Awal pagi lagi dia dah hulur kat Amie.... terima kasih Cikin, terima kasih daun keladi yea... nanti bawa lagi yea... he ehehe... Amie sediakan minuman ringan berupa teh 'o' dan keropok lekor. Amie letak atas meja. Nampaknya si bongsu tak jenguk-jenguk dapur, biarlah berehat....mungkin tertidur depan televisyen. Si abang pula, Amie dengar tadi nak solat...tak turun-turun lagi, mesti berlingkar atas buku-bukunya.... Niat hati sementara ayam diperap, nak mandi sekejap, terus solat Asar, nanti turun ke dapur masak nasi pula.  Sambil memasak sambil mendengar ADILA..... kalau boleh tak nak nangis lagi dah.... simpan air mata tu Amie.... Tiba-tiba pakwe pulang terus masuk dapur bawa karung berisi.... apa? Ha... sayur-mayur pemberian kawan. Rezeki lagi..... Alhamdulillah.....rezeki Allah. Mudah-mudahan bertambah-tambahlah rezeki insan yang suka menghulur ni....



Di bawah inilah antara rezeki yang dibawa pulang oleh pakwe Amie. Secara tiba-tiba..... Amie pun bertukar fikiran bila nampak nanas dengan timun yang gemuk-gemuk tu... sedap dibuat acar! Wah...Ayam Goreng 10 Rempah dengan acar, harum semerbak aromanya nanti kan.... ini tak boleh jadi ni. Macam ada yang kurang. Di penjuru dapur Amie terpandang seberkas serai dengan rumpun-rumpunnya sekali. Ini pakwe Amie punya kerja la... balik-balik kita minta dia beli serai, akhirnya dibawakannya serumpun serai!  Tahu tak apa Amie fikirkan bila dah jumpa serai? Amie suka sangat makan nasi hujan panas sebab ada serai di dalamnya.... dan bukanlah sampai serumpun. 2 batang je... dan satu lagi sebab boleh masukkan buah tomato, jadi secara tidak langsung anak-anak pun dapat bekalan vitamin di dalamnya. Nasi hujan panas..... jadik!


Selepas temankan pakwe minum teh seketika, Amie pun bergegas mandi (tengok pakwe sedang solat Asar), kemudian solat dan turun ke dapur semula. Sebab apa mandi dulu baru masak? Sebab pertama...badan dah melekit, sebab kedua.... hampir pukul 5 petang, kalau boleh tak mahu mandi malam. Lagipun, dah tak kupas bawang, halia dan sebagainya lagi. Hanya masak sahaja. Dalam tempoh 1 jam, Amie siapkan 3 menu. Pertama, nasi hujan panas, kedua ayam goreng 10 rempah dan ketiga, acar.


Mula-mula didihkan air dalam periuk pengukus. Sementara itu panaskan kuali untuk masak nasi hujan panas. resepi ini Amie dah tulis dua minggu lepas, tapi kali ini Amie ikut resepi asal Majalah RASA keluaran Jun 2011. Amie tuliskan resepi asal.

Sumber   : Majalah RASA Edisi Jun 2011
Resepi    : Nasi Hujan Panas Mahligai
                Chef-chef dari Spring Resort Hotel, Bandar Putra Nilai, Nilai.

Bahan-bahan:
1 kg beras Basmathi - basuh dan toskan - Amie guna beras wangi (beras basmathi tak simpan)
1.25 liter air - Amie tak guna air, hanya guna susu cair sebab Amie kukus nasi
125 ml susu cair - Amie gunakan 300ml
3 biji tomato - Amie cincang
2 batang serai - Amie ketuk
2 helai daun pandan - Amie tak bubuh sebab tak ada dalam simpanan
2 sudu makan serbuk pati ayam
250 gram minyak sapi
125 gram marjerin

Bahan tumis:
3 gm bunga cengkih - Amie bubuh 7 biji
3 gram bunga lawang - Amie bubuh 3 kuntum
3 gram kulit kayu manis - Amie bubuh 5cm
70 gram bawang merah - Amie cincang 1 labu bawang besar
30 gram bawang putih - Amie cincang 3 biji bawang putih
30 gram halia - Amie hiris nipis 3cm halia
sedikit pewarna merah, hijau dan kuning
garam secukup rasa - Amie tak bubuh sebab dah ada serbuk pati ayam

Cara:
1. Panaskan minyak sapi dan marjerin dan kemudian tumiskan bahan-bahan tumis hingga garing dan naikbau.
2. Masukkan serai, daun pandan, tomato dan susu cair dan air. Biar hingga mendidih dan kemudian masukkan pati ayam dan garam secukupnya. - Amie tak masukkan air.
3. Masukkan beras dan tanak seperti biasa. - setelah beras kembang & kering Amie pindahkan ke periuk pengukus.
4. Apabila nasi hampir kering, titikkan pewarna di tempat yang berlainan dan tunggu hingga nasi kering.
5. Kaup balikkan nasi supaya warna-warni tersebar cantik ke seluruh nasi.
6. Sebelum dihidang taburkan bawang goreng dan juga daun bawang - Amie taburkan kismis dan kacang gajus.

Dah siap! Kita cerita pula tentang ayam goreng 10 rempah. Sementara nasi masak dalam kukusan, Amie keluarkan ayam yang diperap sebelum mandi tadi. Hanya panaskan minyak dalam kuali. Dalam pada itu, Amie siapkan pula bahan-bahan untuk acar mentah sambil mata sesekali menjeling ayam goreng supaya tidak rentung dalam kuali. Resepi ayam goreng 10 rempah ini Amie ambil dari buku:
A Taste of Batu Gajah Traditional Malay Family Recipes
By Datin Seri Raihan Abdul Rahman with recipes by Datin Norsiah Bakhari

Resepi asalnya seperti berikut:

10 - Spice Fried Chicken
1 1/2 kg whole chiken - cut into bites sizes - Amie gunakan 2 belah bahagian peha sahaja
oil for deep frying

Blended ingredients:
4 cloves garlic
6 shallots
3 - inch piece ginger
1 heaped tbsp cili boh
1 heaped tbsp curry chicken powder
1 level tbsp kunyit (tumeric) powder
3 sprigs curry leaves
2 tsp salt
1 1/2 tbsp sugar
1 tsp white pepper

This is really such an easy dish to make. All you need to do is ti marinade the chicken in the blended ingredients and left it stand for at least 30 minutes ( time inilah Amie mandi & solat), then heat the oil and deep fry the chicken. As much as possible, serve it piping hot so the crispness of the chicken skin can be fully savoured.

Ha... itu dia Ayam Goreng 10 Rempah! Ingatkan apa benda 10 rempah tu... rupanya dikira bahan yang digunakan... he e ehee..



Siaplah sudah resepi Amie untuk hidangan malam bersama keluarga. Acar pun dah siap, anak tengah pun dah balik sekolah.... masya-Allah...pakwe Amie tak dengar anak panggil dari luar pagar. Amie pula sibuk di dapur sambil masak sambil dengar radio, rupanya anak tengah panjat pagar sebab terlalu lama menunggu di luar....Lailahaillallah, manalah pergi bapanya! Rupanya terlelap di depan televisyen!


Jom makan nasi hujan panas. Petang ni hatiku  okey... tak bergerimis sebab kisah ADILA pun biasa-biasa saja.


Pakwe Amie kata ayam goreng 10 rempah tu sedap, sesiapa nak cuba...cubalah yea...jangan takut-takut pulak. Mesti menjadi punya. Inilah hasilnya, bermula dengan idea ayam goreng ..... begitulah, kadang-kadang kita hanya mampu merancang, tapi lain kejadiannya....wallahua'lam.

Nasi Hujan Panas Ayam Goreng 10 Rempah sudah dinikmati. Kemudian kami solat Maghrib, ajar mengaji al-Quran anak-anak, menunggu sehingga tiba solat Isya'. Itulah rutin hidup...sepetang bersama Amie... tuan punya Little Kitchen yang sentiasa berasap!

23 ulasan:

nuwairani ismail berkata...

assalam kak amie...sedapnya nasik hujan panas ni...Kalau sy, gajus2 tu yg dikutip duluan. heheh...

Amie berkata...

nuwairani,
wlksalam... tak pedulik...kak amie kutip semua sekali! temahak eheheh...

Lovely Kitchen berkata...

yang lain e-na x mau...kasi kopok lekor tu sudah...windu btul kt kopok!!

Kamalia berkata...

salam kak amie..sedapnye aym boreng berempah tu..terliurrr..

Ayu berkata...

assalam amie,
sedapnya nampak ayam goreng 10 rempah ni!!!!..kena pulak dengan nasi hujan panas..mesti bertambah2 kalau kita makan tau..boleh masuk list ayam goreng ni..

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Amie,Sedapnya set nasi ni..

Amie berkata...

lovely kitchen...
amiklah kepok tu...ada lagi dlm esbox

Amie berkata...

kamalia,
mula2 tgk resepi 10 rempah... amie ingatkan apa jenis2 rempahnya... hehehe

Amie berkata...

ayu,
ayam tu yg buat sakit mata....he ehe

Amie berkata...

sue,
cuba try test resepi...menjadik pulak...

Ash Shikano berkata...

jeruk tu wat sy meleleh air liur...errr...hehe

Amie berkata...

ash,
ngidam kut... heheheh

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Amie...
Wah menarik sungguh juadah nasi hujan panas bersama ayam grg 10 rempah... ingatkan 10 jenis rempah hehehe blh masuk list dulu ah cam sedap jer yum3x
Ari tuh jap hilang kan diri coz busy ngan persiapan anak yg dah ke in house camp selama 2 minggu

Amie berkata...

salam mama hawa,
he ehe.. mula2 baca resepi tu pun teruja sgt nak tahu apa benda sampao 10 rempah...rupanya guna 10 bahan...tapi suami & anak kata ayam tu sedap, kita tukang masak ni...sedap cium bau je masa masak...

kAy's berkata...

sedapnye kak amie...=) rajin bebenor die msk yer....

Amie berkata...

kays,
nak makan kenalah rajin...sbb di sini makanan yg kita gemar tak byk dijual siap...mcm yg ada kat pasar malam tu... hehee

Juwita Jamaludin berkata...

salam kak amie... nampak menarik menu akak ni seda2 semua nya... buat saya terliur je..:)

eni osman berkata...

salam amie...cukup lengkap set ni...nasi hujan panas...ayam 10 herba...jeruk buah...keropok lekor...aduii...terliuq tgk...

Amie berkata...

salam juwita,
he ehhee... kita kongsi makan di alam maya...

Amie berkata...

eni,
he hee...sakit mata memandang yea... hehee...tak pandai basi resepi kita dalam sini kan.. kita share resepi nak?

dZana berkata...

aslmkum amie.. masuk sni terus lapar.. aym grg 10 rmph tu rasa nk ratah2 jer..

Amie berkata...

dZana,
memang sedap makan ratah...lagi2 bahagian peha tu...adussssss...

whitecappuccino berkata...

bestnya..nanti nak buat la.. tq amie..