ADSENSE

Ahad, 20 Februari 2011

Kuih Bongkok

Sebelum menutup tirai petang Ahad ini, Amie masukkan gambar kuih bongkok pemberian jiran sebelah rumah. Kalau pagi tadi anak daranya yang keempat hantar kerabu pucuk paku dengan ikan putih masak sos, petangnya pula anak daranya yang ketiga hantar kuih bongkok dan anak teruna Amie juga yang diseru namanya...... he he he. Amie tak pernah buat kuih bongkok dan sesiapa yang belum pernah makan atau melihatnya, apalagi yang baru pertama kali dengar nama kuih itu, marilah kita lihat gambar di bawah ini...


Tengoklah.....tradisional atau kreativiti ye....sudah dibungkus diikat pula, dan cuba kita buka satu nak tengok  macamana rupa kuih bongkok ni.....



waaa....tu dia...isi di dalamnya, dan nampaknya kena guna sudu untuk membawanya ke mulut kita ye... he he he. Sedikit perkongsian resepi kuih bongkok...diperbuat daripada pisang kisar, kalau tak silap campur dengan susu & gula serta sedikit garam.



10 ulasan:

mykhalis berkata...

kasik tengok je..ishhh

Amie berkata...

he he he....dah lumrah alam, namanya pun maya...

Nora Shahaira berkata...

ish..nasib baik baca 2 kali..ingat tadi kuih bongok..haha...

mcmana ye..resepinya..mcm best untuk di cuba..hehe


tq jenguk akak nora, akak nora tak buat kuih hangus la...huhu..nampak sgt tak pandai masak kite ni ye..memang belajar lagi selagi boleh..hehe..

follow jugak ye..

Amie berkata...

tq nora, sudi dtg dapur amie, ye tak ye jugak ye, kuih bongok hik hik hik...saya mmg tak pernah buat kuih bongkok tu, tp biasa makan kalau biras buat di kg atau jiran sebelah bagi...kuih org bugis ni...nanti saya cuba tanya jiran macamana nak buat kuih ni ye...

Adzriel AB berkata...

mcm lepat pisang... tapi ada susu

Nora Shahaira berkata...

hehe..bukan pe..nora tengok macam sedap jek..

norA TAk buat kek o kuih gula hangus ke..tak pernah jadi la kak..tension gak..

hari tu buat kek coklat dalam acuan seri ayu..

Amie berkata...

nora...samalah kita kena 2 kali baca (hangus tu...)nak pecah perut ketawa sendiri depan laptop...agaknya dah larut mlm, mata pun kabur tp tak rasa nak tidur...lain perkataan yg dibaca lain yg difikirkan...

Amie berkata...

Adzriel AB...dah biasa makan kuih tu ye... nanti kami pulak cuba buat

rizwan's sweetheart berkata...

1st time dengar kuih ni...

jom jengah blog fda... pompuan mesti pandai pakai kain batik ke?

Amie berkata...

fda...nanti amie datang lepas minum petang ye..