Kenali Pelbagai Jenis Ikan di Pantai Timur Sabah

10:30 PTG

Bertemu lagi.
Sementara menunggu mata mengantuk, Amie kongsikan lagi beberapa jenis ikan yang mungkin sudah biasa dilihat dan didengar namanya, dan mungkin juga baru pertama kali mengenali rupa bentuk dan namanya.
Kalau Amie salah beri nama, tolong betulkannya ye.

Ikan di atas Amie pernah kongsikan paparannya sebelum ini. Kalau di tempat Amie di sini, ia dipanggil ikan Ketambak @ Kutambak. Nama lain bagi ikan ini ialah Ikan Pelanduk atau Ikan Landuk. Juga dikenali sebagai Ikan Mempinang. Menurut kawan-kawan di LD, ikan ini dari keluarga ikan batu. Ada pelbagai jenis dan nama ikan ini mengikut rupa bentuk dan warna, tetapi dari keluarga atau spesies yang sama. Isinya tebal dan padat, sesuai sangat untuk digoreng! Arwah mak mentua selalu beli ikan ini untuk lauk kenduri. MIL panggil ikan ini ikan temparing. MIL mempunyai petua untuk memilih ikan yang elok dengan cara mematahkan ekornya. Lain kali Amie kongsikan petua itu ye.

Gambar di atas ini pula, sekumpulan keluarga bayan atau ketarap.  Amie pun belajar makan ikan warna-warni ini dari keluarga sebelah Encik Suami. Biasanya kalau MIL masak ikan-ikan di atas, sambil kami menikmati hidangan makan tengahari atau malam bersama-sama, MIL dan FIL akan mengimbau kenangan sewaktu tinggal di Pulau Cocos (Keeling) serta menyebut nama-nama ikan yang pelbagai ini. 

Ini ikan yang biasa kita lihat dan makan. Walaupun giginya nampak runcing tapi isi ikan ini sedap! Amie suka kukus atau goreng saja ikan ini. Apa nama ikan di atas ini? Sudah tentulah Ikan Sebelah. Ada yang panggil ikan Sisa Nabi, dan ada juga yang menggelarnya Ikan Togok. Kalau rajin, bolehlah tanya Pak Google untuk mengikuti pelbagai kisah lagenda berkenaan ikan Sisa Nabi ini.

 Ini spesies ikan kekek... barangkali ikan kekek mak iloi-iloi itu....hiks!

Bersama ikan kekek ialah sejenis ikan bersisik dengan tahi lalat hitam setompok..... Adeehhh! Lupa apa namanya, padahal sudah bertanya kepada penjual ikan! Tapi rasanya kalau di Malaya dipanggil ikan selangat.

Yang bergantungan dengan ekor kuning berkilauan ini ialah ikan sulit. MIL panggil ikan buntut kuning. Mil selalu gunakan isi ikan ini untuk membuat serunding ikan untuk dimakan bersama kerak nasi. Isi ikan ini padat, dan memang sedap. Isi ikan ini juga dikatakan sangat sesuai untuk dijadikan fish ball!

Selain panggilan Ikan Sulit, ikan ini juga dikenali sebagai Ikan Bagan atau Ikan Delah.

Yang ini tak perlu diperkenalkan lagi. Si Kerapu... tapi banyak rupanya adik-beradik, sepupu-sepapat kerabu. Yang ini Kerapu Ekor Gelap.

Yang ini pun Amie sudah beberapa kali kongsi dengan namanya sebagai Ikan Belais. Selain belais, nama lain bagi ikan ini ialah ikan dengkis dan ada juga yang memanggilnya sebagai Ikan Capok. Ada pun dengkis @ belais ini juga mempunyai ahli keluarga dan saudara-mara yang pelbagai.

Ikan Gerut-Gerut ini juga tidak mahu ketinggalan menggantungkan dirinya supaya pemandu yang lalu-lalang dapat melihatnya, dan singgah membelinya. Banyak jenis keluarga gerut-gerut. Amie pernah melihat yang berwarna kuning di Pasar Ikan Tawau. Mungkin namanya gerut-gerut emas .... ahaks! Seingat Amie, Bonda pernah memanggilnya sebagai ikan Beliak Mata (Belek Mata). Gerut-Gerut yang tergantung itu beratnya 2 kg. Memang saiz besar!

Amie suka makan ikan gerut-gerut, tapi berfikir 5 kali untuk beli sebab memikirkan sisiknya itu...hiks! Alhamdulillah, bab menyiang ikan memang selalu dapat bantuan daripada Encik Suami. 

Oh! Ada lagi yang bergantungan rupanya. Ini keluarga Ikan Putih. Macam-macam nama keluarga Ikan Putih, termasuklah Ikan Cermin, Ikan Nyior-Nyior.... yang biasa kita dengar nama Ikan Nyok-Nyok itu ler.... Ahli keluarga Ikan Putih juga dikenali dengan pelbagai nama lain seperti Demudok.


Yang bertenggek nan seekor di atas ikan putih di atas tu Ikan Kerapu Batu namanya. Ada juga yang panggil Kerapu Mulut Merah sebab kalau buka mulut, nampak tu...warna merah!

 Ini pun kerapu juga.

Barangkali namanya Kerapu Minyak! Lihatlah badannya yang berkilat itu. Maafkan Amie kalau silap bagi nama, sebab tak dapat rujuk sijil lahirnya...hiks!



Amie tak tahu nama ikan ini. Ada janggut di bawah mulutnya.

 Dalam bahasa Inggeris dipanggil Red Mullet.

 Red Mullet pun ada keluarganya juga, warnanya juga berbeza.

Red Mullet ini isinya tebal. Seperti biasa, memang Amie goreng saja kalau terbeli ikan ini.



 Cantik Ikan Putih ini. Nama lain untuk ikan cantik ini ialah Ikan Gerepuh.

Ada yang panggil Ikan Cupak.



Ini juga kerabat Ikan Putih. Nama lainnya ikan Rambai.

Ia juga dipanggil Ikan Demudok. Kiranya Ikan Putih memang berkeluarga dengan Ikan Rambai, Cecupak, Demudok dan juga Ikan Cermin.


 Inikah Ikan Nyok-Nyok? 
Atau Ikan Nyiur-Nyiur?


Jom berkenalan dengan Ikan Kunyit Tanda. Apa sebab namanya kunyit? Mungkin sebab warnanya kuning! Dan ada tanda setompok tahi lalat pula!


Ini pula Ikan Gerong-Gerong atau Gerong Belang. Ikan ini juga dikenali dengan nama Ikan Kalakitok dan Ikan Gomblang.

Bila ikan ini berada di antara longgokan ikan putih, memang warnanya emasnya sangat menyerlah!


Salah satu daripada keluarga Ikan Merah.



Ini pun keluarga Ikan Merah juga, tapi ada pula tahi sebagai tanda pada badan ikan ini.

Unik buka setiap kejadian Allah? Macam-macam tanda pengenalan diberikan untuk membezakannya dengan yang lain.


Ikan Kerong.





 Seterusnya kita berkenalan pula dengan spesies bayan atau ketarap. 


 Spesies ikan-ikan begini biasanya MIL panggil ikan kakak tua. 

Bentuknya hampir sama, tetapi warnanya berbeza.

Ikan-ikan ini bersisik lembut. Isinya juga sangat lembut. Kalau Amie menyiangnya, Amie lebih suka buang sisiknya dengan menggunakan tangan sahaja.

Ikan bayan ini kelihatan luka pada bahagian bawah pipinya. Sebenarnya ikan ini diburu dengan menggunakan tombak. Kebanyakan ikan yang kami beli di kampung tepi laut, bukanlah ikan hasil pukat sepenuhnya, tetapi hasil pancingan atau tombakan. Itu sebabnya ada bahagian ikan yang terluka seperti di kepala, badan dan ekor.


 Badan ikan bayan atau ketarap ini sangat licin.

Untuk majlis-majlis makan bersama keluarga, biasanya keluarga sebelah Encik Suami akan memasak cara tradisi mereka. Untuk mengelakkan isi ikan dari terurai, terlebih dahulu ikan diperap dengan garam kunyit, dan digoreng setengah masak. Kemudian mereka akan menumis campuran lada kering kisar bersama bawang dan ketumbar biji. Santan diperlukan untuk menghasilkan kuahnya, dan sebagai sentuhan terakhir, jus limau nipis akan diperah ke dalam masakan. Amie pernah kongsikan masakan ini beberapa kali di blog ini.


Lihatlah ekor ikan bayan yang sangat cantik ini. Ia pelbagai warna dan memang sesuai ikan bayan ini dipanggil ikan kakak tua dan ikan nuri sebab warnanya dan mulutnya seperti rupa bentuk burung kakak tua atau juga burung nuri.




Khabarnya spesies ikan ini merupakan spesies yang dilindungi. Bagaimanapun, barangkali jumlahnya yang banyak di perairan Sabah, jadi ia tetap diniagakan di pasar. Lebih 25 tahun Amie bermastautin di Negeri di Bawah Bayu, namun ikan-ikan ini masih tidak berkurangan.


Bagi penyelam-penyelam di terumbu karang sudah tentu dapat melihat kecantikan ikan-ikan ini berkeliaran di celah-celah batu karang yang cantik!




Nampaknya setakat ini dahulu perkongsian Amie tentang ikan-ikan yang terdapat di pantai timur negeri Sabah. Ikan-ikan yang Amie paparkan ini merupakan jenis ikan yang biasa dibawa oleh para nelayan dari Tambisan, Kunak, Semporna dan Tawau. 

 Jumpa lagi.
Moga perkongsian ini membawa manfaat bersama.
Dan jangan lupa, tegur dan betulkan kalau ada yang tidak tepat.

15 comments

  1. terima kasih Amie atas sharing ini..cantik ciptaan Illahi..saya suka sangat kalau ke pasar filipino, geram tengok hasil laut di situ. Di tempat kelahiran saya di Terengganu pun tak sebanyak di Sabah atau di Sarawak..beruntung Amie

    BalasPadam
  2. Ya Allah macam-macam jenis ikan. Unik sungguh kan ciptaan Tuhan. Suka tenguk yang warna-warni biru hijau merah kuning. SubhanAllah

    BalasPadam
  3. Dari Borneo,
    terima kasih juga sudi datang ke dapur saya, Alhamdulillah perkongsian ini ada manfaatnya supaya kita dapat menambah pengetahuan tentang dunia ikan.

    Notie,
    sebelum ini saya tak terfikir untuk kongsi paparan ikan-ikan ni, sebab saya sangka semua orang tahu pelbagai jenis ikan he he heeeee.

    BalasPadam
  4. Rupanya ikan yang berwarna kebiru-biruan itu namanya ikan bayan sekarang baru tahu...pertama kali menyiang ikan ini sememangnya banyak lendir dan licin...masa itu macam-macam terfikir rasa geli juga ada sebab rupa paras yang pelik...tapi sekali digoreng nahh! isi ikan ini sangat sedap, tebal dan kenyal...adoii berliur pula tiba-tiba hahahaaa...

    BalasPadam
  5. Terima kasih atas perkongsian ini. .saya mahu tanya kak Amie, ikan apa yang sama rasa dengan ikan kerapu ya?

    BalasPadam
  6. Terima kasih atas perkongsian ini. .saya mahu tanya kak Amie, ikan apa yang sama rasa dengan ikan kerapu ya?

    BalasPadam
  7. Unknown,
    setakat ini saya belum jumpa ikan yang sama rasa dengan ikan kerapu.

    BalasPadam
  8. Ikan nyok nyok tu ikan putih la yer...

    BalasPadam
  9. Saya nk bertanya.. Ikan2 yg tersebut boleh dimakan oleh orang dalam pantang tak...

    BalasPadam
  10. Nama: __ Hendi Zikri Didi
    Bandar: _______________ Melaka
    pekerjaan: _ Pemilik perniagaan
    Sebarang notis: ____ hendidi01@gmail.com

    Halo semua, sila berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu dengan banyak peminjam palsu di internet, saya telah menipu saya hampir menyerah, sehingga saya bertemu seorang rakan yang baru saja memohon pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada legitamate AASIMAHA ADILA AHMED LOIR FIRM, saya memohon Rm1.3 juta. Saya mempunyai pinjaman saya kurang dari 2 jam hanya 1% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada mendapatkan hutang miskin. jadi saya nasihat semua orang di sini memerlukan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya memberi jaminan bahawa anda akan mendapat pinjaman anda.

    Pusat Aplikasi / Hubungi
    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ____________________ + 447723553516

    BalasPadam
  11. Terima kasih share..Saya suka ikan sulit masin

    BalasPadam
  12. BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN SAYA
    Saya Abdullah Nofia yang tinggal di Papua, saya di sini untuk memberi kesaksian seorang Lender Pinjaman yang baik yang menunjukkan cahaya kepada saya setelah ditipu 3 kali berbeda di Internet oleh beberapa pemberi pinjaman yang tidak lain adalah palsu,
    Mereka semua berjanji untuk memberi saya pinjaman setelah membuat saya membayar banyak kepada mereka sebagai biaya yang tidak menghasilkan apa-apa dan sebesar tidak ada hasil positif. saya kehilangan uang hasil kerja keras saya dan itu sangat membuat frustrasi.

    Suatu hari ketika menelusuri internet saya menemukan kesaksian seorang wanita yang juga ditipu dan akhirnya dikaitkan dengan perusahaan pinjaman yang sah, ONE BILLION RISING FUND  dan di mana dia akhirnya mendapatkan pinjamannya, saya memutuskan untuk menghubungi dia dan menjelaskan tekanan keuangan saya. kepadanya dan jika dia bisa membantu saya untuk berbicara dengan perusahaan,

     Saya kemudian menceritakan kepada mereka kisah saya tentang bagaimana saya ditipu oleh 3 pemberi pinjaman yang berbeda yang tidak melakukan apa pun selain merampok uang saya. Saya menjelaskan kepada perusahaan melalui surat dan semua yang mereka katakan kepada saya adalah untuk tidak menangis lagi karena saya akan mendapatkan pinjaman saya di perusahaan mereka dan saya juga telah membuat pilihan yang tepat dengan menghubungi mereka. Saya mengisi formulir permohonan pinjaman dan melanjutkan dengan semua yang diperlukan dari saya dan saya terkejut, saya diberi pinjaman sebesar Rp 200 juta oleh perusahaan besar ini, ONE BILLION RISING FUND, semua berkat JAMES (direktur transfer), seorang yang takut akan Tuhan. pria dan mentor dan di sini saya hari ini bahagia karena perusahaan ini telah memberi saya pinjaman jadi saya bersumpah pada diri sendiri bahwa saya akan terus bersaksi tentang pekerjaan baik mereka dalam hidup saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya.
     Jika Anda mencari cara mendapatkan pinjaman, silakan hubungi

    NAMA ::ONE BILLION RISING FUNDGmail ::: onebillionrisingfund@gmail.com

                                              HUBUNGI SAYA

    Namaku ::::::::: Abdullah Nofia
    Gmail::::::::::::::abdullahnofia@gmail.com
    Instagram::::::::Abdullah_Nofia
    Facebook:::::::::Abdullah Nofia

    Bijaksanalah saat Anda mencari pinjaman online

    semoga harimu menyenangkan

    BalasPadam




  13. The Poodle is one of the most popular dogs in the world and is in fact one of the oldest pure bred dogs. These dogs originated in Germany and were originally bred to be a working and gun dog that made the perfect hunting dog. The Poodle has a waterproof coat and great retrieving talents.
    miniature poodle for sale
    Nowadays, this breed is more known as a lapdog rather than a working dog. They are bred in smaller breeds so that more people can enjoy having a Poodle as a best friend. toy poodle for sale near meThe Teacup variation of this breed has been selectively bred from the Toy Poodle and must be under 9 inches in height and Their exercise needs are not great, although they do get bored very easily and do not like to be left alone. If they are left alone for too long they willless than 6 pounds in weight to qualify as a Teacup.poodles for sale near meThe temperament of the Teacup Poodle is very similar to that of the Standard Poodle. They are extremely loving and make great companions for everyone, including individuals, families and the elderly. Because of their size, too, they fit into many different environments and will do well in apartments and in city living and https://www.cutespupsforsale.com/also in large homes in the country or in open-spaced environments.begin to suffer from separation anxiety and exhibit destructive behaviors. A socialization class from a young age can help this, but you also shouldn’t purchase a Teacup Poodle if you are not going to be able to be with them for a large portion of the day.

    BalasPadam

TERIMA KASIH TINGGALKAN KOMEN.

Labels

~Australia (Perth) ~Balkan ~Bosnia and Herzegovina ~Brunei Darul Salam ~China (Shenzhen - Guilin - Yangshuo - Guangzhou) ~Cuti-Cuti Malaysia ~Ekspedisi ~Europe ~India (New Delhi - Srinagar - Pahalgam - Gulmarg) ~Indonesia ( Padang - Bukit Tinggi - Jambi - Palembang - Jakarta ) ~Indonesia ( Sumatera Barat - Bukit Tinggi - Padang ) ~Indonesia (Bandung - Jakarta - Jogjakarta) ~Travelogue ~Indonesia (Kalimantan Timur: Nunukan - Tarakan - Balikpapan - Samarinda - Tenggarong) ~Indonesia (Sidoarjo - Surabaya - Malang) ~Indonesia (Surabaya - Malang) ~Italy ~Jalan-Jalan Cari Ikan ~Jalan-Jalan Cari Makan ~Johor ~Kedah ~Kelantan ~Kenali Hidupan Akuatik ~Korea Selatan - Seoul - Nami Island ~Kuala Lumpur ~Madinah 2023 ~Makkah & Madinah ~Makkah 2023 ~Melaka ~Muhasabah Diri ~Negeri Sembilan ~Nepal (Kathmandu-Pokhara-Dhampus-Machhapuchhre Base Camp) ~Pahang ~Penginapan / Homestay / Hotel / Resort ~Perak ~Pulau Pinang ~Putrajaya ~Sabah ~Saudi Arabia ~Selangor ~Tempat Menarik di Malaysia ~Thailand ( Bangkok - Hua Hin) ~Thailand (Hatyai) ~Travelogue ~Turki ~Umrah ~Umrah 2023 ~Vietnam ( Da Nang - Hoi An - Ba Na Hills) Acar Advertorial Agar-Agar Air Asam Aneka Hidangan Nasi Aneka Hidangan Sup Aneka Jenis Serunding Anekdot Antologi Puisi Apam Asian Food Festival Awards Ayam / Itik / Burung BBQ Bekal Makanan Biskut Buah Bubur Buku Cerita / Komik / Cerpen / Novel Buku Motivasi Buku Resepi Buku Resipi Buku Sejarah Buku Travelog / Novelog Cerita Dari Dapur Cerita Dari Pasar Cerpen Kanak-Kanak Chips Contest / Kuiz / GA Desserts Dried Pasta: Spaghetti/ Spiral / Fusili / Rigatoni / Fettuccine / Risoni / Lasagne / Conchiglie / Tagliatelle / Macaroni / etc Dumpling / Wantan / Siew Mai / Dim Sum Food Review Hari Raya Hasil Karyaku Herba Hidangan Berbuka Puasa Hidangan Berpantang Hidangan Bersahur Hidangan Tengah Hari / Malam Hidangan Tengahari / Malam Himpunan Kad Ucapan Ikan Japanese Food Jeruk / Pickles Johor Juadah Hari Raya Juices / Smoothies Kek Kek Lapis Kek Lapis Sarawak Kek Sarawak Kelas Masakan Keluarga Kerabu Kerang-Kerangan Ketam / Sotong / Udang Khidmat Foodpanda Kiriman Komentator Korean Food Kudapan Kuih Raya Kuih Tradisional Nusantara Kuih-Muih Kuiz / GA Lain-Lain Laksa / Mee / Mee Hoon / Kuey Teow Lembu / Kambing / Lamb / Rusa Lobster Malaysian Food Festival Masakan Ala Kadazan / Dusun Masakan Ala Bajau Masakan Ala Bugis Masakan Ala Cina Masakan Ala Cocos Masakan Ala Jawa Masakan Ala Mamak Masakan Ala Nyonya Masakan Ala Pakistan Masakan Ala Thai Masakan Brunei Masakan India Masakan Indonesia Masakan Minang Masakan Negeri Sembilan Masakan Pahang Masakan Sabah Masakan Sarawak Masakan Singapura Masakan Suluk Masakan Timur Tengah Masakan Tradisi Kedah Masakan Tradisi Kelantan / Terengganu /Pantai Timur Masakan Tradisi Melayu Melaka Masakan Tradisi Perak Masakan Tradisi Pulau Pinang Masakan Tradisional Nusantara Masakan Utara Menu ala Fusion Minuman Panas / Sejuk Muffin Nuffnang Oleh-oleh Otak-Otak Pastry Pemakanan Sihat Pembelian Online Petua Di Dapur Pie Pizza Puding Resepi Amie's Little Kitchen di Media Cetak Resepi Bonda Roti Sambal Sambutan Hari Istimewa Santai Bersama BEN ASHAARI Sarapan Pagi / Minum Petang Sate Sayur Seafood Segmen : Meriahnya Dunia Masakan Segmen Share Resipi Setulus Kasih Soto & Coto Telur Tempahan Western Food Wordless Wednesday

Subscribe