Jawapan Soalan Terkumpul Yang Ke-26 - 30 : Kuiz 'Lebih Ramai, Lebih Meriah Dunia Blogging Kita Semua, Ya, Gitew.'

11:56 PTG


http://shashasuka.blogspot.com/ Hobi & Koleksiku Hanya Sekadar Hobi..... Itu Sahaja.......

Secara tidak langsung Blog Hobi & Koleksiku Hanya Sekadar Hobi ..... Itu Sahaja..... sebenarnya bukan setakat itu sahaja! Melalui blog ini pembaca dengan mudah dapat mengenali peribadi pemiliknya secara lebih dekat kerana kecenderungan Shahriah mengendalikan blog miliknya ini dengan pendekatan yang mudah, mesra dan telus.
Shahriah banyak menyentuh tentang apa yang disukai, setiap apa yang dilakukannya dalam kehidupan sehari-hari dan tidak lokek berkongsi segala macam petua yang ada padanya. Shahriah sebenarnya seorang yang tidak boleh duduk diam, dan suka mencuba pelbagai perkara samada apa yang dicuba itu menjadi atau sebaliknya kerana beliau memegang motto 'Tak Cuba Tak Ler Tahu'. Apa yang menariknya, Shahriah bukan mempunyai 1 atau 10 hobi tetapi lebih daripada bilangan jari tangan dan kakinya!

Salah satu paparan dalam blog http://shashasuka.blogspot.com/ ini ialah tentang dirinya yang suka bercakap tanpa henti walau di mana dan dengan siapa beliau bercakap termasuklah Wak Jual Rojak dan penjual sate Indon. Nah! Betapa ramahnya dia! Tapi..... tapi... sebenarnya di sebalik keriuhan itu, Shahriah sukakan kesepian, kesunyian dan keseorangan. Barangkali sesuai dengan sifat seorang penulis sepertinya!

Ada lagi yang menarik yang ingin dikongsi bersama melalui blog ini. Shahriah gemar menonton wayang sambil makan pop corn sehingga tidak sedar boleh habis 'sebaldi'  pop corn yang dikunyahnya! Shahriah paling meminati wayang cartoons dan filem kegemarannya ialah Cinderella. 

Banyak lagi yang anda boleh kenali diri wanita hebat ini melalui http://shashasuka.blogspot.com/. Selain meminati dunia masakan, Shahriah juga suka shopping tetapi hanya 2 kali setahun mengikut budget dan kemampuannya. Selebihnya Shahriah lebih suka window shopping. Ketika melancong Shahriah tidak akan melepaskan peluang untuk membeli-belah. Shahriah juga menjadikan shopping sebagai terapi stress dan hadiah penghargaan buat diri sendiri. Motto menarik yang dipegang oleh Shahriah ialah 'Sendiri Kerja Keras,' ' Sendiri Penat Cari Rezeki,' dan 'Sendiri Keluar Duit Untuk Hadiahkan Diri Sendiri.' Walaupun mottonya berbelit-belit tetapi menarik bukan?

Oh.... ada lagi yang ditulis oleh Shahriah dalam blognya ini. Antara lainnya termasuklah kegemarannya berkelah bersama keluarga, kisah jatuh cintanya kepada buku-buku resepi atau buku masakan sejak dari usia remaja, minatnya kepada aksesori rantai yang simple tetapi eksklusif. Dan tidak ketinggalan Shahriah berkongsi tentang penjagaan kulit. Katanya walau sesibuk manapun, penjagaan kulit adalah rutin nombor satu manakala harganya pula jatuh nombor dua! Shahriah juga tidak lokek berkongsi langkah demi langkah penjagaan kecantikan. Dengan kata lain, untuk menambah info dan perkongsian pelbagai ilmu klik sahaja ke http://shashasuka.blogspot.com/. Anda bukan sahaja dapat info seperti yang Amie tuliskan di atas tetapi juga info lain termasuk segala koleksi hadiah yang Shahriah terima, petua awet muda dan hobi 'terhangitnya' bukan terhangat ye..... sewaktu Shahriah kecil dulu.


http://shahriahnovelis.blogspot.com/ Novel Hit Karya Novelis Shahriah Abdullah

Blog ini merupakan perkongsian pengalaman dan usaha gigih Shahriah dalam dunia penulisan yang diceburinya sehingga berjaya mendapat gelaran sebagai novelis. Shahriah juga  berkongsi proses penulisan dalam menghasilkan karyanya, dari mula sehinggalah sesebuah karyanya diterbitkan. Tidak ketinggalan, juga turut merakamkan penghargaan buat semua individu yang terlibat dalam menjayakan proses penerbitan novel-novelnya dari awal sehingga akhir bersama BUKU PRIMA @ GROUP BUKU KARANGKRAF . Shahriah sentiasa mengemaskini blog kesayangannya ini dengan merakam pelbagai program dan bengkel penulisan yang pernah dihadirinya, selain pelbagai aktiviti bersama rakan penulisnya yang lain.

Selain itu, Shahriah turut memaparkan sebahagian kecil sinopsis novel di samping menceritakan sedikit sebanyak pengalaman yang dilaluinya sebelum, semasa dan sesudah menulis sesebuah hasil karya. Pada masa yang sama pengunjung blog ini akan mendapat info terkini di samping tertarik untuk mendapatkan naskah  novel beliau. 

Bermula dengan novel sulungnya yang bertajuk Kau Mawarku, Shahriah terus memaparkan karya keduanya: Cinta Najla, ketiga: Setitis Kasih,  karya keempat: Secalit Sayang, karya kelima : Kau Tercipta Untukku,  Seribu Rindu Untukmu karya keenam, dan ketujuh iaitu Untukmu Yuna manakala yang terkini ialah Kerana Sebiji Epal. Selain itu, Shahriah juga mengupas isi kandungan novel-novelnya. Apa yang menariknya ialah, ada cenderahati kepada yang memiliki karyanya, dan juga cenderahati pertandingan menghias kulit novel beliau. Beliau juga banyak berkongsi mengenai kerja-kerja pengeditan dan penerbitan, promosi, jualan dan sebagainya.

Kepada sesiapa yang sentiasa mengikuti perkembangan dunia penulisan Shahriah, tulisan dalam blog ini mampu memberikan semangat, mencetuskan idea dan meningkatkan motivasi diri kerana dalam setiap tulisan beliau memang menunjukkan beliau seorang yang tidak pernah mengenal erti penat dan lelah walaupun tidak cukup tidur atau berehat!



Blog ini merupakan blog yang paling popular di antara kelima-lima blog milik Shahriah berdasarkan jumlah entri dan pengikutnya serta komen yang diberi. Istimewanya di dalam blog ini dipaparkan bersama Buku Resepi Sajian Istimewa Shahriah Abdullah. Sesuai dengan tajuk blog beliau 'The Writer's Cooking,' sekali-sekala Shahriah akan memasukkan info terkini berkaitan dengan aktivitinya sebagai penulis dan hasil karya yang dihasilkannya.

Sebagaimana blog masakan yang lain, blog ini juga memaparkan banyak resepi pilihan yang enak dan lazat. Pelbagai resepi timur dan barat, tradisional dan moden boleh ditemui di sini. Sempena bulan Ramadhan al-Mubarak ini Shahriah turut berkongsi tips berbuka dan bersahur. 

Shahriah tidak lokek berkongsi ilmu masak-memasak dan sentiasa memaksimumkan penggunaan ruangan blognya setiap kali memasukkan entri terkini. Beliau rajin memaparkan langkah demi langkah penyediaan masakan berserta dengan gambarnya sekali. Ini menjadikan pengunjung akan mudah memahami resepi yang dipaparkan terutama kepada pengunjung yang baru berjinak-jinak dengan dunia masakan.

Hidangan yang disajikan juga mempunyai variasi, iaitu kepelbagaian dari segi bahan, rasa dan hiasan. Sesuai dengan sifatnya yang tidak boleh berhenti bercakap, Shahriah memang tidak kering idea menulis tentang resepi yang dipaparkan. Ada sahaja kisah atau cerita di sebaliknya resepinya, dan dikaitkan dengan dunia kanak-kanaknya, bondanya serta anak-anaknya. Alangkah seronoknya jika tinggal berhampiran dengan Shahriah, kerana beliau rajin menghulur hasil air tangannya untuk jiran tetangga!

Biarpun Shahriah sudah bergelar Masterchef Malaysia, namun beliau tetap merupakan seorang wanita yang peramah, merendah diri dan sentiasa menjaga tatasusila perbualannya iaitu dalam tulisan-tulisan dan cara menjawab komen rakan-rakan pengunjungnya. Dalam masa yang singkat sahaja, Shahriah sudah mempunyai sejumlah pengikut yang ramai untuk sentiasa mengikuti perkembangannya dalam The Writer's Cooking.



Blog ini lebih kepada blog tentang kekeluargaan dan peribadi Shahriah namun menarik untuk dikongsi bersama. Ia lebih berkisar perkara yang ringan dan santai seperti sambutan hari ulang tahun bondanya, ulang tahun dirinya sendiri, ulang tahun perkahwinannya, kisah Pak Habibinya yang TembamBom itu, tentang anak-anaknya juga kisah-kisah masa lalu. Terselit juga kisah Nabi Muhammad S.A.W.

Walaupun dikatakan blog tempat mencurah rasa, namun banyak pengalaman yang dikongsi Shahriah dapat dijadikan iktibar serta panduan untuk pengunjung atau pembaca memotivasikan diri misalnya tentang kenangan Shahriah di Gelanggang Masterchef, kerana tidak semua orang bertuah dan mempunyai keyakinan diri yang kental sebagaimana yang dimiliki oleh beliau. 

Shahriah amat mengambil berat hal ehwal anak-anak dan keluarga kerana setiap apa yang ditulis memang penuh dengan jiwa dan perasaannya lebih-lebih lagi tentang Amin yang pernah menghadiri kursus PLKN. Tulisannya menyentuh hati, kerana terpancar di jiwanya sebagai seorang ibu yang begitu penyayang dan amat mengambil berat tentang keselamatan, kesihatan dan serba serbi keperluan seorang anak di tempat yang agak jauh darinya.

Itulah diri Shahriah yang boleh dikenali melalui curahan hatinya, hasil tulisannya dan sesungguhnya dengan cara begini Shahriah lebih yakin pada diri melalui setiap pandangan yang diutarakannya. Dengan cara begini Shahriah bukan sahaja mampu menjanakan pemikiran secara lebih terbuka dan kritis, tetapi juga blog ini menjadi terapi yang sihat kepada mindanya dan minda para pengunjung.



http://cuticutishahriahnovelis.blogspot.com/Travel And AdventureFun Vacations And Best Makan Sakan!

Kata Shahriah:  'Percutian Budget Tetapi Cukup Menarik! Jimat Belanja Janji Puas Hati'. Banyak terdapat paparan menarik termasuk gambar dan pemandangan tempat-tempat yang pernah Shahriah lawati bersama keluarga. Tidak ketinggalan, Shahriah akan mengabadikan sekali hidangan yang disajikan di samping berkongsi info tentang budaya masyarakat setempat.

Shahriah amat mencintai keindahan alam ciptaan Allah, termasuk tumbuh-tumbuhan, sungai yang mengalir, dan burung yang berkicauan. Juga kekagumannya melihat pelbagai bangunan pencakar langit di samping memerhatikan gelagat manusia yang pelbagai. Semuanya menjadikannya insaf tentang keagungan Ilahi dan berpendapat bahawa masa yang berlalu tidak bisa diulang kembali, hanya kenangan yang mampu diabadikan dalam hidup ini.

Antara tempat-tempat menarik yang Shahriah kongsi bersama pengunjung blog ini ialah percutiannya ke Singapura, Batam di Indonesia, Tanjung Langsat Pasir Gudang, Johor, Pulau Manukan di Sabah, Kundasang Memorial War di Sabah, Melaka, Cameron Highlands, Fraser Hill dan tempat-tempat lain. Sinonim dengan kegemaran masak-memasaknya, Shahriah banyak memaparkan makanan atau menu yang dinikmati semasa dalam percutiannya. Kalau kita mengunjungi blog beliau ini, terasa ingin sama menikmati hidangan yang dipaparkannya itu!

Sekian. Terima Kasih.


9 comments

  1. Good Luck kak Amie, saye suke baca karangan kak amie ..menarik :)

    BalasPadam
  2. As'kum Kak Amie cayanggg sha baru balik jam 2:45am terus singgah ke sini walaupun kepenatan yang sukar di gambarkan.. tq so much kak Amie begitu menyeluruh sekali jelas dan amat menyentuh hati ini membacanya.. huaaaaaaaaaaaaaaaaa macam nak menangis pun ada ni.. tq so much kak Amie cayangg... markah di catat *wink*

    BalasPadam
  3. Shazrina,
    terima kasih banyak....

    Shahriah,
    laaa... siannya, dah dinihari tu kalau jam 2.45. Ini sahajalah yang mampu kak Amie tuliskan ye Sha...

    BalasPadam
  4. Assalam kak Amie cyng, baru sempat terjah sini. bz mengalahkan menteri lak saya ni kan, ke menteri bz kalah saya..hehe.

    seronoknya baca kisah Kak Sha...saya dh tertinggal ketapai nak join. tak pe la diodoakan semoga kak Amie berjaya yer)

    BalasPadam
  5. kak amie..hehehhe...saya ingatkan saya sorang je mengarang panjang berjela..rupanya akak pun lebih kurang juga..kekeke

    BalasPadam
  6. ya Allah.. panjangnya.. all the best kak.. tun surrender awal2 lagi. hihi

    BalasPadam

TERIMA KASIH TINGGALKAN KOMEN.

Labels

~Australia (Perth) ~Balkan ~Bosnia and Herzegovina ~Brunei Darul Salam ~China (Shenzhen - Guilin - Yangshuo - Guangzhou) ~Cuti-Cuti Malaysia ~Ekspedisi ~Europe ~India (New Delhi - Srinagar - Pahalgam - Gulmarg) ~Indonesia ( Padang - Bukit Tinggi - Jambi - Palembang - Jakarta ) ~Indonesia ( Sumatera Barat - Bukit Tinggi - Padang ) ~Indonesia (Bandung - Jakarta - Jogjakarta) ~Travelogue ~Indonesia (Kalimantan Timur: Nunukan - Tarakan - Balikpapan - Samarinda - Tenggarong) ~Indonesia (Sidoarjo - Surabaya - Malang) ~Indonesia (Surabaya - Malang) ~Italy ~Jalan-Jalan Cari Ikan ~Jalan-Jalan Cari Makan ~Johor ~Kedah ~Kelantan ~Kenali Hidupan Akuatik ~Korea Selatan - Seoul - Nami Island ~Kuala Lumpur ~Madinah 2023 ~Makkah & Madinah ~Makkah 2023 ~Melaka ~Muhasabah Diri ~Negeri Sembilan ~Nepal (Kathmandu-Pokhara-Dhampus-Machhapuchhre Base Camp) ~Pahang ~Penginapan / Homestay / Hotel / Resort ~Perak ~Pulau Pinang ~Putrajaya ~Sabah ~Saudi Arabia ~Selangor ~Tempat Menarik di Malaysia ~Thailand ( Bangkok - Hua Hin) ~Thailand (Hatyai) ~Travelogue ~Turki ~Umrah ~Umrah 2023 ~Vietnam ( Da Nang - Hoi An - Ba Na Hills) Acar Advertorial Agar-Agar Air Asam Aneka Hidangan Nasi Aneka Hidangan Sup Aneka Jenis Serunding Anekdot Antologi Puisi Apam Asian Food Festival Awards Ayam / Itik / Burung BBQ Bekal Makanan Biskut Buah Bubur Buku Cerita / Komik / Cerpen / Novel Buku Motivasi Buku Resepi Buku Resipi Buku Sejarah Buku Travelog / Novelog Cerita Dari Dapur Cerita Dari Pasar Cerpen Kanak-Kanak Chips Contest / Kuiz / GA Desserts Dried Pasta: Spaghetti/ Spiral / Fusili / Rigatoni / Fettuccine / Risoni / Lasagne / Conchiglie / Tagliatelle / Macaroni / etc Dumpling / Wantan / Siew Mai / Dim Sum Food Review Hari Raya Hasil Karyaku Herba Hidangan Berbuka Puasa Hidangan Berpantang Hidangan Bersahur Hidangan Tengah Hari / Malam Hidangan Tengahari / Malam Himpunan Kad Ucapan Ikan Japanese Food Jeruk / Pickles Johor Juadah Hari Raya Juices / Smoothies Kek Kek Lapis Kek Lapis Sarawak Kek Sarawak Kelas Masakan Keluarga Kerabu Kerang-Kerangan Ketam / Sotong / Udang Khidmat Foodpanda Kiriman Komentator Korean Food Kudapan Kuih Raya Kuih Tradisional Nusantara Kuih-Muih Kuiz / GA Lain-Lain Laksa / Mee / Mee Hoon / Kuey Teow Lembu / Kambing / Lamb / Rusa Lobster Malaysian Food Festival Masakan Ala Kadazan / Dusun Masakan Ala Bajau Masakan Ala Bugis Masakan Ala Cina Masakan Ala Cocos Masakan Ala Jawa Masakan Ala Mamak Masakan Ala Nyonya Masakan Ala Pakistan Masakan Ala Thai Masakan Brunei Masakan India Masakan Indonesia Masakan Minang Masakan Negeri Sembilan Masakan Pahang Masakan Sabah Masakan Sarawak Masakan Singapura Masakan Suluk Masakan Timur Tengah Masakan Tradisi Kedah Masakan Tradisi Kelantan / Terengganu /Pantai Timur Masakan Tradisi Melayu Melaka Masakan Tradisi Perak Masakan Tradisi Pulau Pinang Masakan Tradisional Nusantara Masakan Utara Menu ala Fusion Minuman Panas / Sejuk Muffin Nuffnang Oleh-oleh Otak-Otak Pastry Pemakanan Sihat Pembelian Online Petua Di Dapur Pie Pizza Puding Resepi Amie's Little Kitchen di Media Cetak Resepi Bonda Roti Sambal Sambutan Hari Istimewa Santai Bersama BEN ASHAARI Sarapan Pagi / Minum Petang Sate Sayur Seafood Segmen : Meriahnya Dunia Masakan Segmen Share Resipi Setulus Kasih Soto & Coto Telur Tempahan Western Food Wordless Wednesday

Subscribe