ADSENSE

Isnin, 2 April 2012

Ikan Tongkol Masak Gulai

Selamat petang semua. Hari ini cuaca mendung, awan kelabu dan langit kelihatan gelap. Hujan seketika tetapi agak lebat. Amie kebasahan sedikit sebab tidak bawa payung ketika mengambil si bongsu dari sekolah pukul 2.30 petang tadi. Nampaknya cuaca masih mendung sehingga ke petang. Amie menyediakan hidangan untuk makan malam agak awal, dengan ditemani radio di dapur. Sambil menyanyi-nyanyi, sempat juga menyiapkan Ikan Tongkol Masak Gulai. Lepas ini bolehlah bersihkan diri dan kemudian menunggu kepulangan si bujang tengah bersama Encik Suami di depan pintu dengan senyuman dan segelas air di tangan...... ecewahhh...tak pernah-pernahlah dibuatnya menunggu gaya begitu! Ni dah buang tebiat ke apa nih... he he hehhhh. Dibuatnya Encik Suami tak jadi buka pintu pagar kerana disangkanya salah masuk rumah!


Resepi: Gulai Ikan Tongkol
Sumber: Majalah RASA  Oktober 2009

Bahan A:
1 ekor ikan aye / tongkol saiz besar - potong ikut citarasa
6 keping asam keping
air secukupnya

Bahan B:
1 liter santan - Amie gunakan 700ml
5 biji bawang merah - kisar
3 ulas bawang putih - kisar
5cm halia - kisar - Amie guna 3cm
4 sudu makan cili giling - Amie tambah
4 keping asam keping - Amie tidak gunakan sebab air rebusan ikan yang sedia masam Amie kisar bersama kelapa untuk mendapatkan santan
7 biji cili padi - dibelah - Amie tambah 7 biji cili hijau
1/2 sudu teh serbuk kunyit
1/2 sudu teh jintan manis
1/2 sudu teh jintan putih
1/2 sudu teh ketumbar
1 helai daun pandan
garam dan perasa secukupnya - Amie bubuh gula melaka
minyak untuk menumis

Cara:
1. Rebus Bahan A sehingga masak dan asingkan.
2. Panaskan minyak. Tumis bahan kisar, cili giling, serbuk kunyit, jintan manis, jintan putih dan ketumbar sehingga pecah minyak.
3. Masukkan daun pandan dan santan serta sedikit air. Kacau hingga naik minyak.
4. Masukkan asam keping dan cili padi. Biarkan seketika. Amie tidak masukkan asam keping.
5. Akhir sekali masukkan ikan tongkol dan perasakan.



Sepatutnya lauk begini sesuai dimakan bersama nasi dagang! Ada sesiapa yang masak nasi dagang hari ini? Bolehlah datang ke dapur Amie bawa barang sepinggan he he hehehh.


19 ulasan:

myda_ahmad berkata...

sedapnya kak...lehlah mkn ngan nasi dagang....

ijayuji berkata...

Salam kak amie! dtg petang2 ni ada lauk lagi tak kak? sedap betul kalau dpt makan dgn nasi panas2 :D

ady berkata...

AS-SALAM KAK AMIE
SEDAPNYE KAK AMIE IKAN TONGKOL MASAK GULAI..MMG FAV IKAN TONGKOL..

CT Delima berkata...

as'salam Amie

baru selesai solat ni terus bukak blog, sebab satu hari dok mengemas bilik anak dara tu. bila dia balik nilah kerja ct dan dia mengemas itu ini..hehehe

kalau orang Johor dia panggil gulai lemak ni amie. kalau gulai biasa tu hanya guna cili dikisar bersama air asam saje itu yang dipanggil gulai. lain tempat lainlah panggilannya kan :)

Amie berkata...

Waalaikumussalam Ct,
Amie ikut sajalah nama resepi asalnya dari majalah tu, he he hehh nak tukar ada hak cipta terpeliharanya, memang betullah Ct, lain tempat lain panggilannya, sebab dulu Lady Ayu kata kalau orang Kedah panggil gulai untuk yang guna santan.

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Amie...sedap...nak kena makan dgn nasi dagang ni...

Liza berkata...

fuhhh mkn ngn nasi dagang mmg sedap ni...MIL lalu pun kompem tak perasan...hihihihi

Ketuhar Panas Yatie berkata...

Gulai macam tu sesuai benar dengan nasi dagang Kak Amie...saya suka letak nenas.

Izan Ishak berkata...

sedapnya kak... apa yg kak amie masak ni semuanya nmpak best. tapi izan dah lama tak makan ikan tongkol... sedap agaknya kalau makan sekali skala kan.

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Amie :)
sedap nyer nmpk gulai ikan tongkol Amie nie.. kalau tak silap gulai nie mkn ngan nasi dagang lagi sedap yum3x

Acik Erna berkata...

Amie..cantik warna dan dah tentu sedap rasa gulai ikan tongkol amie ni..kalau ada nasi dagang..lagi ngam tu kan amie

Wani berkata...

SALAM kak amie ..bestnya gulai ikan tongkol ..dah lama x makan ikan tongkol.. tengok ke gulai ni teringat kan nasi dagang lak hihi

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

heroes ayu dlm umah ni mmg hantu gulai ...x kisah gulai apa sure laju jer...sedap ni kak

Ros berkata...

Assalamualaikum Amie,

Amboi pekat berpalut ja gulai ikan nih Amie......selera kak Ros terus terbukak he.he.he...

izahdaut berkata...

sedap nyer kak. ni kalau ada nasi daagang laju je saya menyuap ni. hehehe

Qasey Honey berkata...

sedap nmpknye gulai ikan tongkol tu...kuah pon nmpk pekat...mkn ngn nasi putih panas ni pasti bertambah2 mkn...hihi

Wattie berkata...

Assalamualaikum Amie,
Kecur air liurku melihat gulai ikan tongkol Amie, nampak sedap sangat.....
Bila hubby n anak2 sampai rumah mesti tersenyum meleret melihat Amie....dengan gulai ikan tongkolnya heheh

Nieza berkata...

Assalam kak, sedapnya! kalau bab lauk pauk ni memang akan tergodalah singgah dapur akak...setiap kali masuk dpt jamu mata jer la.bila dpt merasa betulx2 ni??...hehe

ummiross berkata...

Tiba2 terasa nak makan nasi daganglah pulak!hihi..