ADSENSE

Selasa, 16 Ogos 2011

Sotong Goreng Rangup & Tembikai Nata de Coco

Macam tak terasa pula hari ini sudah masuk hari ke 16 umat Islam berpuasa. Tak tersedar bangun sahur setiap dinihari, dan seolah-olah sudah menjadi satu kebiasaan pula. Alhamdulillah, sepanjang bulan Ramadhan yang penuh berkat ini, segalanya berjalan dengan lancar. Rutin harian dilaksanakan seperti biasa, manakala tahap kesabaran pula semakin bertambah. Orang kata sabar itu buahnya manis...... tapi kalau terlalu bersabar, adakalanya buahnya menjadi masam pulak ye.... dah berfalsampah pulak dah... Apa menu berbuka petang tadi?


Amie buat sotong goreng salut tepung, bubuh sos cili Thai. Taburkan mangga muda, dan hirisan bunga kantan. Ringkas saja penyediaannya , dan kelam-kabut membuatnya sebab tertidur sekejap akibat terlalu letih. Bila terjaga sudah pukul 5.30 petang, dan waktu berbuka puasa pula pukul 6.20. Suami nak makan mee goreng, tapi memandangkan anak-anak pun sudah jemu dengan menu itu, Amie kata padanya... lain kalilah kita masak. Hmmm... kalau dah namanya sotong goreng rangup, sedap ratah ajelaaaa.....



Bahan-bahan:
2 ekor sotong (600 gram) - bersihkan, buang mata, mulut dan kulit dan potong ikut suka
1 biji telur
3 biji bawang putih - tumbuk
3cm halia - tumbuk
1/2 sudu lada putih - tumbuk
1/2 sudu serbuk ENO
4 sudu tepung gandum
4 sudu tepung jagung
garam & gula secukup rasa / serbuk pati ayam / bilis
minyak
sos cili Thai
hirisan mangga muda
hirisan bawang besar
hirisan bunga kantan
hirisan daun bawang

Cara:
1. Gaul sotong bersama bahan tumbuk, serta garam dan gula secukup rasa.
2. Pukul telr dan gaulkan bersama sotong.
3. Masukkan tepung gandum dan tepung jagung serta serbuk ENO.
4. Pansakan minyak dan goreng hingga garing.
5. Angkat dan tuangkan sos cili Thai di atasnya.
6. Taburkan hirisan mangga muda, bunga kantan, bawang besar dan daun bawang.

Dan di bawah ini pula, entah apa namanya, campur segala bahan jadilah sesuatu yang tak tahu nak sebut apa... hi hi hiii..... Mulanya nak buat puding berkuah, lupa nak masuk puding... masuk benda lain pulak!



Anak bongsu Amie suka sangat makan tembikai, yang sulung pula suka nata de coco manakala yang tengah suka jus buah-buahan tropika campuran. Amie campur sajalah kesemuanya menjadi satu. Kuahnya tu Amie gunakan Bliss - minuman yogurt rendah lemak. Sebenarnya menyediakannya pun selepas habis makan nasi waktu berbuka puasa. Tak sampai berapa saat, habis licin sekelip mata! Yang tinggal hanyalah gambar ini sahaja.....



Nampaknya esok kena buat lagi.... sebab puding tu masih belum terusik! Inilah namanya perancangan, lain yang nak dibuat lain jadinya. Selamat berbuka puasa semua......

27 ulasan:

Mama Likha berkata...

waduh2... kak amie ! ooh tak terpk sebelum ni letak yogurt bliss tu !

Amie berkata...

Mama Likha,
bantai je... tapi memang sedaplah!

nuwairani ismail berkata...

aduh kak amie...terliur negok buah2 tu..comel pulak bulat2...

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak...
mmg nampak sedap ler akak sotong goreng rangup tu... n tembikai nata de coco tu pun nmpk sedap... comel..

quinnie berkata...

salam kak...apa fungsi eno tu ye kak utk goreng sotong tu? pertama kali dengar..kebetulan esok lak nak goreng sotong..hehhehe...

Juwita Jamaludin berkata...

salam kak amie.. ita da sotong tapi nak cari resepi sotong goreng yang betul2 ranggup susah.. nanti nak try resepi akak plak ye

Amie berkata...

Nani,
ha ha ha... itu sajalah yang termampu kakak buat, tak ada kreativiti langsung!

Amie berkata...

Diana,
dalan banyak-banyak resepi sotong, resepi ini sajalah yang anak-anak paling suka,


Quinnie,
ENO tu kakak jadikan sebagai pengganti baking powder & soda bikarbornat supaya tepung jadi kembang & rangup


Ita,
boleh try, tak pakai telur pun boleh tapi kena bubuh air sikit, kalau pakai telur rangup lembut, tapi pakai air jadi keras sikit...

ijayuji berkata...

Salam kak amie!! sedapnyerrrrrrrr tembikai nata de coco tuuu! suke!! sotong tu pun nmpk sedap! kita sejak2 dah cuti raya ni nak buat menu berbuka tuk org2 yg berpuasa malas sgt2! hihihi.. ikut tekak sesuka hati jerr :D

geraugebang berkata...

kita tengok sotong...sedap...tapi teringat ingat mufin awak kat n3 bawah tu...comel dan sedap

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Kak Amie..apa kabar?rindunya ngan akakkkkkkkkkkkk....nampak sedap tembikai nata de coco..tambah lak klu mkn sejok2..

Mieza berkata...

kak amie cayang...mieza suka sotong tu..ratah je kak..kerup kerap dalam mulut..sedapnyer kak

dan tembikai tuh aduhhhhh mengancam jiwa hambaaaaa!

Amie berkata...

Salam Ika,

kalau dah otak & tangan kreatif macam Ika, malas macamana pun hasilnya tetapjadik jugak! he he hehhh..kadang-kadang Kak Amie pun suka layan jugak kemalasan, sesekali aje tau! lepas tu rajin balik...


Gerau,

suka mufin ye, Kak Amie suka buat sebab layan anak bongsu (minat masak, nampak comel ye...


Azatie,

mana awak hilang ha? kita pun tercari-cari dia, tetiba muncul pulak dah... sihat tak? apa cerita sekarang?


Mieza cayang,

rindu pulak nak dengar suara Mieza dalam telefon, borak-borak panjang, takpe ye dik... nanti ada rezeki kita sembang-sembang lagi ye...

qemaishak berkata...

Terliur tgk dessert tu kak..campuran buah-buahan & nata de coco, sejuk je lalu tekak ye..:)

Papa Mifz berkata...

terliur papa mifz kak oi...

Amie berkata...

Qemaishak & Papa Mifz,
terliur takpe, kuar... jangan telan masuk, batal posa tau... he he hehh

Ucu Faridah berkata...

ucu pun masak sotong goreng tepung semalam...tp xde la mcm akak punya...
dah ngences tengok buah2an tropika tu...nasib baik dah buka posa tadi...

Ida,Japan berkata...

uwaaa,.....lambat tiba mesti dh abisss....sotong sedap, tembikai nata d'cocoa pun sedap sgt nmpk

Zaliedana berkata...

Assalam kak amie,ala pepagi dah terliur,cemana nih kak,sotong rangup da mangga lak tuh,kecur liur dah ni..

MamaEma berkata...

tanpa merancangn pun boleh menjadi juga..

Amie berkata...

Ucu,

lain kali bawa tisu lap ngences tu ye....hi hi hiii

Ida,

ada lagi kat atas tu... tak ke mana pun dia...hi hi


Dana,

leleh liur tu kira normal... kalau tak de liur tu yang kita bimbang tak normal..kih kih kihhh


MamaEma,

betul tu, kadang-kadamg yang tak dirancang tu, kejadiannya jauh lebih baik dari yang dirancang ...

ummiross berkata...

Sejuk tekak nampak tembikai dalam yoghurt bliss tu Amie..

Amie berkata...

Ummi,
sedapkan Ummi!

MulutPayau berkata...

aduhaiiii.....trliur tgk mbikai nata de coco tu....okehh...nak try buat...

Amie berkata...

MP,
buat... jangan tak buat...

Sue @ Nenie berkata...

Salam Akak..Wahhhhh..saya suke idea air blissss itu....Boleh gak buat ni....

Amie berkata...

Sue,
mesti buat... sedap tau!