ADSENSE

Isnin, 8 Ogos 2011

Pepesan @ Pais Ikan

Selamat berbuka puasa untuk hari yang ke 8. Nampaknya Amie sudah kembali bertenaga untuk ke dapur, cukuplah rasanya seharian berehat di rumah. Terima kasih buat rakan-rakan maya yang sudi bertandang ke rumah Amie, dan sesungguhnya kehadiran rakan-rakan semualah yang mempercepatkan proses penyembuhan Amie.... he he hehhh dah boleh ketawa semula ni, terkenang peristiwa semalam, pada masa ini Amie sedang terbaring di wad pesakit luar Hospital Lahad Datu, tetapi hari ini Amie insya-Allah sudah sihat kembali hasil makan ubat dan berkat doa rakan-rakan sekalian. Baru sebentar tadi borak-borak dengan bonda. Katanya petang tadi buka puasa di rumah adik Amie di Sungai Buluh. Kelmarin kakak Amie pula ambil bonda untuk berbuka puasa di Batang Berjuntai. Amie pula berbuka puasa bersama suami dan anak-anak dengan juadah nasi berlauk Pepesan Ikan dan ulam-ulaman. Sebenarnya, Amie teringin nak makan pepesan ikan air tangan bonda.... katanya kena gunakan kelapa parut yang putih, tapi Amie menderhaka sedikitlah, Amie gunakan kerisik kelapa!


Bahan-bahan:
2 keping ikan merah / jenahak/ batu
4 tangkai daun selasih / kemangi
2 biji limau kasturi
minyak
daun pisang secukupnya

Bahan ulam:
timun
tomato
lobak merah - celur
kacang bendi - celur

Bahan untuk pes:
6 sudu kerisik
100ml santan pekat / susu cair (pilihan)
3 sudu rempah kari ikan
1/2 sudu serbuk kunyit
7 biji lada kering - kisar
2 batang serai - kisar
3 biji buah keras - kisar
3cm halia - kisar
5 biji bawang merah - kisar
3 biji bawang putih - kisar
garam / gula / serbuk pati ikan bilis secukupnya

1. Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar sehingga naik pecah minyak.
2. Masukkan serbuk kunyit, rempah kari ikan dan santan/ susu cair diikuti dengan kerisik.
3. Masak dengan api perlahan sehingga kuah menjadi pekat.
4. Perasakan dengan garam dan gula atau serbuk pati ikan bilis.
5. Bentangkan daun pisang dan letakkan 3 sudu pes ke atas daun pisang dan bubuh setangkai daun kemangi / selasih di atas pes. Letakkan kepingan ikan di atasnya dan tutup dengan 3 sudu pes di atas ikan tadi. Bubuh setangkai lagi daun selasih. Bungkus ikan dengan rapi dan sematkan lidi di kedua-dua bahagian hujung bungkusan. Buat sekali lagi ntuk kepingan ikan seterusnya.
6. Bakar ikan di dalam oven sehingga masak.
7. Hidangkan ikan bersama ulam-ulaman. Perahkan air limau kasturi ke atas pepesan ikan tadi.

Sebenarnya Amie ingin kukus ikan pepesan tadi tetapi tiba-tiba bekalan elektrik terputus, dan kebetulan sedang masak nasi dalam rice cooker. Terpaksalah nasi tadi dipindahkan ke periuk pengukus dan ikan yang sudah siap dibungkus tadi Amie masukkan dalam oven! Bila ikan sudah masuk oven, elektrik hidup semula.... rasa senang hati sebab nasi sedang dikukus, ikan sedang dipanggang, dapur kembali terang. Tak sampai 2 minit elektrik hidup...tiba-tiba api dapur terpadam! Bekalan gas pulak habis.... hi hi hi....syukurlah kedai dekat rumah, cepat-cepat suami angkut tong gas. Dapatlah kami sekeluarga berbuka puasa tepat pukul 6.23 petang tadi! Macam-macam cerita ye....

20 ulasan:

Along Maklong berkata...

amie..
nampak menariklah lauk amie hari ni..
maklong macam tak pernah cuba resepi ni.. sebab maklong tak baca bebetul.. bila banyak kali baca baru teringat.. mak maklong sebut pipes.. hehe.. sedap..!! maklong suka pipes udang air tangan mak..

Amie berkata...

oooo... pipes ye Maklong, memang ada pepas alias pipes udang, sedapkan!

Juwita Jamaludin berkata...

salam kak amie.. tak sihat ke.. moga sihat2 ye kak.. jaga dirii..:) kak ita tak pernah dengar pepesan ikan ni..:)

Amie berkata...

Ita,
boleh juga disebut pais ikan, ikan dibubuh rempah tertentu, dibungkus dalam daun pisang dan kemudian dikukus atau dipanggang... bonda selalu sebut pepes...

Yana Shaiful berkata...

Salam Kak Amie..yana xpnh tau plak pepesan nii tapi klu pais tu mmg dh tau..sedap nii..bleh msk list.. mcm dugaan ye time Kak Amie msk..nsb baik smpt msk time bebuka :=)

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak amie cayang..
akak x sihat yer akak? huhuu... moga akak amie cepat sembuh dan sihat2 hendaknya selalu ... Amin.. jaga diri tau akak.. rehat bebyk yer..

akak... pais ikan mmg sedap kan akak... dah lama diana x makan... tp diana hanya pandai makan jer.. buat x reti lagi.. :D. tgk pais ikan tu mmg menyelerakan ler akak

nuwairani ismail berkata...

kalau di sabah kita panggil pais kan kak amie? nani pernah dengar org sebut2 pais ikan...tp xde pulak yg nk tolong masakkan...hurmm.... kalau dpt rasa yg org lain buat, lagi sedap tu..

Amie berkata...

Yana,
orang dulu-dulu memang suka buat pepes alias pais, jarang jumpa menu begini sekarang, itu pun Kak Amie telefon bonda sebelum buat...

Amie berkata...

Diana,
dah sihat dah, syukur alhamdulillah,
selama ni bonda je yang buat pais, Kak Amie tukang makan, tapi sebab dah teringin, buatlah jugak...

Amie berkata...

Nani,
macam-macam style buat pepes @ pais ikan ni, paling sedap Kak Amie pernah makan tentulah air tangan bonda! Ni buat sendiri... ikut kepala sendiri jugak le... he hehehh,

mak mentua sebut pepes, agaknya itulah terikut2 sebutannya.

izahdaut berkata...

assalamualaikum kak amie.. teruk nyer kak amie kena sengugut ke? uishhh bahaya jugak tu ye.. wah mcm2 halangan nak masak ikan ni yer... sedappp buat gini.. fuh dapat lak ikan segar lagi la sedapkan

Amie berkata...

Izah,
pertama kali seumur hidup kena senggugut begini teruk, alhamdulillah ok semula...

waktu kecik-kecik dulu selalu bonda buat pais ikan, tapi bonda gunakan kelapa parut, bukan kerisik...

Hanis MY berkata...

pestaim dgr resipi ni mcm best je kak amie...
baru tahu akak tak sihat semoga cepat sembuh dan dilindingi oleh-Nya selalu...

Ucu Faridah berkata...

kalau ucu (org banjar) pn ada pais ikan jugak lebih kurang mcm akak punya tapi simple sikit lah..
kisah suatu petang dibulan ramadhan k.amie bestlah@kesian...gas kt rumah ucu ni pun tinggal tunggu masa je lagi...kali ni kena beringat2..penuhkan tong sebelum kosong...hehehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

alhamdulillah dah sihat kembali...
dptlah berpencak silat di dapur ye amie.. hehe..
best jugak jd cikgu ni.. sbb boleh pulang ke rumah awal & sempat menyediakan juadah berbuka utk family.. sy sejak2 rumah dah berpindah jauh sikit dari tempat kerja.. masa agak terbatas tak sempat nak memasak (tak sempat siap).. biasanya kena sambung masak lepas solat maghrib.. gitulah rutinnya...jd berbukalah dengan kuih muih yg ditunjuk2.. hehe..
terliur pulak tgk lauk amie ni.. tentu berselera berbuka dgn lauk mcm ni kan..
kat rumah memang standby 2 tong gas.. takut gas mati time tengah msk utk sahur.. mmg kalutlah jdnya.. mana ada kedai buka time dinihari.. hehe..

Amie berkata...

Hanis,
ini resepi orang dulu-dulu.... jarang sangat dibuat orang sekarang, Kak Amie memang gitulah... kalau rindu bonda, mulalah cari resepi yang bonda biasa masak untuk kami...

Amie berkata...

ucu,
ooo... ikam urang banjarkah Ucu? waduh...mesti pandai makan wadik nih...

Amie berkata...

Madiha,
laaa... siannya dia sampai kena sambung masak ye,

inilah namanya perempuan, serba serbi nak dibuat dengan dua tangan dan dua kaki...hi hihiii tak boleh bayangkan kalau orang perempuan ada lebih kaki dan tangan!

dulu ada dua tong gas, tapi bila pindah rumah, tak tahu pulak mana satu tong gas hilang..... pssssttt sebenarnya kan Madiha, sebab jarang masak, tong gas bertukar 3-4 bulan sekali!

Papa Mifz berkata...

mula2 elektrik...dah elok gas lak buat hal...dugaan dugaan...

Amie berkata...

Papa Mifz,
kalau guna dapur kayu tentu takde dugaan kan...he heheheh