ADSENSE

Selasa, 2 Ogos 2011

Ayam Kari Hijau

Assalamualaikum semua. Hari ini masuk hari kedua umat Islam berpuasa. Seperti kelmarin, jadual Amie tetap sama. Bangun 3 pagi bersama suami, suami masak nasi dan sediakan minuman panas , Amie sediakan lauk-pauk mana yang patut dan tepat 4 pagi suami  bangunkan anak-anak untuk bersahur. Amie masak Ayam Kari Hijau dan Sup Sayur Campur.



Bahan-bahan:
600 gram daging ayam - potong ikut suka
200ml santan pekat - boleh gunakan susu cair
3 biji kentang -potong 3
2 tangkai daun kari
1 sudu biji sawi
4 sudu serbuk kari daging
2 keping asam gelugur
3cm kulit kayu manis
3 biji buah pelaga hijau
3 kuntum bunga lawang
garam & gula
minyak

Bahan kisar:
10 biji lada hijau
2 labu bawang besar
7 biji bawang putih
10 biji lada hijau
2 batang serai
3cm halia
3cm lengkuas

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar hingga wangi.
2. Masukkan daun kari dan serbuk kari serta asam gelugur.
3. Masukkan ayam. Biarkan seketika sehingga ayam layu.
4. Masukkan kentang dan santan.
5. Masukkan garam dan gula. Masak hingga daging ayam dan kentang empuk
6. Angkat dan hidangkan.

Kalau bersahur, biasanya Amie sediakan sedikit sup supaya aromanya turut membangkitkan selera makan anak-anak. Amie buat sup campur seperti di bawah.


Bahan-bahan:
10 ekor udang kertas
4 lobster ball - belah 2
4 Thai fish ball - belah 2
4 red floss ball - belah 2
sayur petola - hiris ikut suka
3cm halia - hiris
1/2 sudu teh lada putih -tumbuk
2 biji bawang putih - pecahkan
2 biji bawang merah - pecahkan
1 kiub pati ayam
350ml air
daun sup / daun bawang
bawang goreng

Cara:
1. Didihkan air.
2. Masukkan bawang putih, bawang merah, halia dan kiub pati ayam.
2. Masukkan Thai fish ball, red floss ball, lobster ball dan udang. Biarkan seketika.
3. Masukkan lada putih.
4. Angkat dan hidangkan bersama daun bawang, daun sup dan bawang goreng.

Waktu imsak juga seperti kelmarin, 4.32 pagi. Nampaknya selepas ini Amie boleh terus bersiap untuk pergi ke sekolah. Jumpa lagi.

29 ulasan:

Ucu Faridah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Ucu Faridah berkata...

rajinnye sampai 2 jenis lauk...
kalau ucu menu wajib masa sahur mesti kena ada ikan kering..

nuwairani ismail berkata...

bestnye bersahur di rumah kak amie..bersahur di rumah org bujang ni makan nasik goreng je..heheh...tapi sebab nak menambah selera tu, panaskan la jugak sup tulang...

wahida berkata...

kalau saya sahur satu lauk je dah cukup..hehe..

dasar pemalas kan...

Kazaztan Team berkata...

kari hijau tu ada sama dgn paste yg ada jual kat kedai???

Amie berkata...

Ucu,
he he he...nak tambat hati anak kecil supaya bangun sahur...

Amie berkata...

Nani,
nanti kalau dah berkeluarga, Nani pun kena buat juga macam kakak... terutama bila nak latih anak-anak kecil bangun sahur...

Amie berkata...

Wahida,
suami suka sahur yang ada sup, Kak Amie mana-mana pun jalan... he he he

Amie berkata...

Kazaztan,
memang ada kari paste hijau tapi belum pernah gunakan yang itu....

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

Menu byk akak ms waktu sahur ek
Ayu jrng mkn byk waktu sahur ni tataw nyapa
Terlioq tgk

MamaEma berkata...

kat rumah sahur lauk kering saja..

awal betul akak bangun

Ida,Japan berkata...

salam ramadhan juga dari ida k amie....sedapnyer kari ayam ijau tu...ida jarang msk pedas2 kak...sbb anak2 lum pandai mkn pedas2

ummiross berkata...

amie, nanti masak lebih sikit, ummi nak tumpang sahur, hik!

Hanis MY berkata...

wahh dua dua pun menarik tapi terliur sgt2 tengok sup tu udang2 tu mcm sedap je...

selamat berpuasa kak amie dan keluarga...

Amie berkata...

Lady Ayu,
buka puasa tak makan nasi, sahur memang makan nasi....tu sebab ada lauk & sayur.

Amie berkata...

Mama Ema,
Kak Amie suka lauk kering tapi suami suka yang ada kuah,

pukul 3 di sini kira pukul 4 lebih di sana...

Amie berkata...

Salam Ramadhan Ida,
kari ayam hijau ni tak berapa pedas, Kak Amie kalau tak pedas macam ada yang tak lengkap pulak... he he he

Amie berkata...

Ummi,
boleh.... dengan rasa seronoknya jemput datang sahur di rumah Amie!

Amie berkata...

Hanis,
memang biasanya 2 lauk...ikan atau ayam dengan sayur...

Asmara berkata...

kite suka kari hijau, tapi selalu beli pes yg dah siap. hehe.. selamat berpuasa kak Amie! :)

cik cek berkata...

Sedapnya kari...

Salam Ramadhan tuk Amie n family...:)

maNis berkata...

Assalamualaikum....berkunjung balas keblog saya. Sedapnya ayam kari hijau tu. Rasax nak cubaesuklah. Hari ni masak ayam masak merah je ngan sayuran.

Amie berkata...

Asmara,
nanti Kak Amie pun nak simpan stok pes kari hijau, senang nak masak, tak payah buang masa sedia bahannya kan....

Amie berkata...

Cik Cek,
kari memang sedapkan, aromanya mamp membangkitkan selera...

MulutPayau berkata...

Wah...sedapnya menu sahur tu...Mp biasanya buat satu lauk jer...anak2 asyik minta ayam goreng jer..

p/s...selalu ambik rspi di dapur Amie ....terima kasih bnyak coz sudi brkngsi rspi...Mp ni jenis yg tak berapa reti bab memasak ni..

Amie berkata...

Manis,
macam-macam style masak kari.... macam-macam kita boleh cuba, kari memang best!

Amie berkata...

MP,
memang .... anak-anak Kak Amie pun suka sangat ayam goreng,

silakan MP, ambillah mana-mana resepi yang digemari... memang wujudnya blog masakan ini untuk kongsi masak-memasak...

Papa Mifz berkata...

wah 2 2 nampak sgt sodap....mmg sesuai di buat buka or sahur...terliur sudah...

Amie berkata...

Papa Mifz,
terlir lepas buka puasa takpe.... he hehehehhh