ADSENSE

Isnin, 1 Ogos 2011

Mee Udang

Selamat berbuka puasa. Kami berbuka puasa tepat pukul 6.24 malam. Alhamdulillah, semua ahli keluarga kecil Amie dapat menunaikan ibadah puasa pada hari yang pertama ini. Selain buah kurma sebagai juadah wajib, Amie sediakan mee udang. Rasanya menu ini tidaklah berat sangat memandangkan selepas solat Maghrib di rumah, akan berangkat pula ke masjid menunaikan solat Isya' dan seterusnya solat terawih. Tidaklah berat perut menanggung beban semasa solat ye...


Bahan-bahan:
1 paket Mee Cap Udang - 400 gram - celur, cuci dan toskan
1 paket Tean's Gourment Pes Mi Udang - 200 gram
400 gram daging ayam - rebus dan carik-carik
300 gram udang kertas - celur
5 biji telur rebus - belah 2
hirisan daun bawang
hirisan cili merah, hijau dan cili padi
5 biji limau kasturi
bawang goreng
1.5 liter air

Cara:
1. Campurkan 1 paket Tean's Gourment Pes Mi Udang dalam 1.5 liter air. Biarkan mendidih.
2. Letakkan mee di dalam mangkuk. Susun daging ayam, udang, telur dan bahan-bahan lain di atasnya.
3. Tuangkan kuah Mi Udang di atasnya.
4. Taburkan daun bawang, hirisan lada dan bawang goreng.
5. Enakdinikmati ketika masih panas.




Jangan lupa, mulakan hidangan dengan kurma terlebih dahulu. Wokey..... kami sedang bersiap untuk ke masjid. Rakan-rakan lain seperti Mieza, Ucu, Kak Rosaliza, Kak Zaitun, Wattie, Azatie, Ayu di Singapura.... tentu baru nak berbuka ye. Nuwairani tentu tak jauh waktu buka puasa dengan Amie. Diana di Labuan rasanya lewat sikit buka puasa dari Amie. Begitu juga dengan Hasue dan Ummiross di Sarawak. Nun di Jepun.... Juwita, Ida, Lady Ayu, Anie...bila pula buka puasanya ye......maaf ye,  sekadar menyebut beberapa nama, kepada semua diucapkan selamat berbuka puasa. Jumpa lagi waktu sahur nanti! Assalamualaikum.

18 ulasan:

Khadijah Nas berkata...

selamat berpuasa :)

Amie berkata...

Khadijah,
sama-sama puasa...

kasihredha berkata...

selamat bbuka..
nama saya tak de ke...hihi
gurau je

Kak Rosaliza berkata...

Assalam Amie..patut la masak buka td tersedak ada org sebut nama kita..bestnya mee udang tu. Senang nak masakkan kalo ada pes segera gitu, jimat masa. Tahun tak sempat nk terawih anak kecil la, anak2 yg besar je pegi sendiri.

Mesti awal lagi imsak kan kat situ

Fiza Nordin berkata...

as salam amie... terima kasih sudi berkunjung ke blog...
mee udang, tak kurang sedapnye...nampak amie punye, sgt menggiurkan :D

selamat bertarawih...kite anak kecil lagi... tidaklah kecil sgt (4 thn) sedang melasak.takut mengganggu jemaah yang lain pula klu dibawa ke surau.seperti tahun2 sudah saya bergilir2 dgn suami.mlm ni giliran suami ke masjid bertarawih, esok giliran saya pula, insyaAllah...

selamat berpuasa untuk amie & keluarga :D

Amie berkata...

Kasih,
namamu sentiasa di hatiku.... cuma tak mampu untukku luahkan...ewahhh jiwang2 pulak dah... jom sama2 berbuka Kasih....

Amie berkata...

Kak Rosa,
betul tu... kalau anak kecil baiklah kita jaga anak2 di rumahkan, dulu pun masa anak2 Amie kecik, tak ikut terawih...,

memang senang masak mee udang kalau ada pes, cuma celur2 bahan saja.

Amie berkata...

Salam Fiza,

syukurlah anak-anak dan suami suka makan hidangan mee udang masa berbuka tadi,

iyelah Fiza.... masa anak2 kecil dulu pun, memang suami tak galakkan ikut terawih.... iyelah, betul kata Fiza tu, kalau nak beribadah pun biarlah dalam suasana tenang, taklah ganggu jemaah lain dgn karenah anak kita, sekarang anak bongsu kak Amie 10 tahun, boleh dibawa jemaah...

IXORAROXI berkata...

meriahnya udang.buat terliur je tengok :)

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak amie cayang..
Alhamdulillah....
buat mee udang yer smlm akak.. seronok dapat sediakan sendiri kan akak... kami kat cnie berbuka pukul 6:36 pm.. lewat sedikit dari kat sana kan akak

Juwita Jamaludin berkata...

salam kak amie.. selamat berpuasa kak.. mee udang sedap ni.. akak punya menu semua best2 .. boleh la salin resepi ni nanti

Amie berkata...

Ixora,
terliur takpe... jangan telan liur... kang batal puasa...kih kih kih

Amie berkata...

Diana,
lewat 10 minit sajakan...

Kak Amie sediakan juadah buka puasa yang mudah2 saja tapi yang penting bukan jenis berat.

Amie berkata...

Salam Ita,
silakan... salinlah mana2 resepi yang Ita suka, suka kakak dengar sebab boleh kongsi...

Wattie berkata...

Assalamualaikum Amie,
Rasa cam lama sgt tak singgah sini, lappy buat hal la pulak. Selamat menyambut ramadhan almubharak dan selamat berpuasa buat Amie sekeluarga ya, sedap nampaknya mee udang tu.

Awal Amie berbuka di sana, kat Penang akak berbuka agak lewat jam 7.37petang.

Amie berkata...

Waalaikumussalam Wattie,
terima kasih ingatan Wattie pada Amie di sini... memang di sini buka awal 1 jam lebih..

Amie berkata...

Waalaikumussalam Wattie,
terima kasih ingatan Wattie pada Amie di sini... memang di sini buka awal 1 jam lebih..

Mieza berkata...

Kak amieeeeeeeee
nak mee udang semangkuk...terliur tp tak reti nak wat..org sabah besh la kan buka posa awal..tak aci...hehehe kak amie mieza dah pos dah muffin cup..tunggu tau jap lagi ada posmen gi antor kat sekolah..selamat memuffinkan diri kak amie..hr ni masak apa?